تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷

۱۲۸۰ گروه نمایشی در کشور وجود دارد

۱۲۸۰ گروه نمایشی در کشور وجود دارد
ایلام - مدیر هماهنگی امور استان‌های هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:

۱۲۸۰ گروه نمایشی ثبت شده یا در مرحله ثبت سامانه ای در سطح کشور وجود دارد.

“حسن رونده” روز شنبه در حاشیه آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از تعداد ۹۲۰ گروه نمایشی و تئاتر در سطح کشور ثبت شده است و مابقی نیز در فرایند ثبت رسمی قرار دارند.

وی افزود: همه ساله جشنواره های استانی ( هر استان یک جشنواره) و پنج جشنواره منطقه ای از قبیل مریوان، مقاومت، کودک و نوجوان، خیابانی لاهیجان، چتر زندگی یزد با موضوعات مختلف و متفاوت در حوزه تئاتر برگزار می شود.

رونده یادآور شد: بحث تئاتر در کشور ما به لحاظ آماری و کیفی از نظر برگزاری جشنواره ها رتبه اول را در میان کشورهای خاورمیانه دارد و در طول سال جشنواره های استانی، منطقه ای و ملی با عناوین مختلف توسط استان های مختلف کشور برگزار می شود.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره های تئاتر در کشور ایران از ساختار و تشکیلات منسجم و قوی برخوردار است که خروجی و تجلی این رویدادهای فرهنگی هنری را می توان در جشنواره تئاتر فجر مشاهده کرد در حالی که کشورهای خاورمیانه و سایر همسایگان ایران اینگونه انسجامی در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی ندارند.

رونده اضافه کرد: معمولا در جشنواره های تئاتر صحنه ای و خیابانی کشور حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ گروه نمایش باهم به رقابت می پردازند و برندگان هر رویداد به جشنواره های بالاتر راه می یابند.

وی افزود: اما با این وجود هنرمندان عرصه تئاتر برای رقابت با دیگر کشورهای صاحب سبک در تئاتر از جمله ایتالیا، یونان و مصر باید محتوا و مضامین نمایش های خود را غنی تر کنند و این در حالی است گه ادبیات کلاسیک، کهن و مدرن ما سرشار از آثار ارزشمندی است که هر کدام از این متون پتانسیل تبدیل به یک نمایش فاخر را دارند.

وی به هنرمندان تئاتر توصیه کرد: در نگارش یک نمایشنامه از ادبیات کهن و مدرن ایرانی همراه با تلفیقی از آیین، سنن، مَتل و قصه های ملی، بومی، محلی یا سنتی بهره بگیرند.

مدیر هماهنگی امور استان‌های هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکته مهم و حائز اهمیت اینکه هنرمندان تئاتر و نمایشنامه نویسان در خلق یک اثر هنری نیازسنجی های جامعه را نیز مد نظر داشته باشند.

وی بیان کرد: تابستان امسال با مشارکت اساتید برجسته حوزه تئاتر کشور کارگاه های آموزشی ادبیات نمایش برای هنرمندان برخی استان های کمتر برخوردار کشور از جمله سیستان و بلوچستان برگزار شد که در قالب این کارگاه ها، فعالان عرصه تئاتر و نمایشنامه نویسان چگونگی تلفیق ادبیات کلایسک، کهن و مدرن با نیازسنجی های جامعه را بر اساس سنت های بومی هر منطقه فرا می گیرند.

رونده بیمه، معیشت، اشتغال پایدار، برگزاری کارگاه های آموزشی، ساماندهی گروه های نمایشی، حمایت های معنوی و پژوهشی را از مهمترین مطالبات و خواسته های هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش برشمرد.

به گزارش ایرنا، اختتامیه سی و پنجمین جشنواره استانی تئاتر ایلام ظهر امروز با شناخت نفرات برتر به کار خود پایان داد.

۹ نمایش شامل پنج اثر صحنه ای و چهار اثر خیابانی در این دوره از جشنواره با هم به رقابت پرداختند.

این جشنواره از ۱۸ تا ۲۰ آبان ماه برگزار شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.