تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰

حسن‌نیت ایران در سفر گروسی به تهران/ توپ در زمین آژانس است

حسن‌نیت ایران در سفر گروسی به تهران/ توپ در زمین آژانس است
تهران - سفر دو روزه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در حالی پس از دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران پایان یافت که طرفین گفت وگوهای انجام شده را سازنده اعلام کردند.

این سفر که از ابتدا به دلیل اقدامات ضد ایرانی و البته شکست خورده آمریکا طی هفته جاری با برخی حاشیه‌سازی‌ها از سوی رسانه‌های غربی مواجه شده بود، در نهایت به صدور بیانیه مشترکی همراه شد که در آن نظرات و مطالبات دو طرف مورد توجه قرار گرفت.

اگرچه رسانه‌های نظام سلطه پیش از این سفر تلاش کردند تا این سفر را به نوعی حاصل نتیجه ‌بخش بودن فشار ایالات متحده و رژیم صهیونیستی علیه ایران در پرونده هسته‌ای کشورمان معرفی کنند، لیکن علاوه بر تکذیب مدیرکل آژانس، محتوای بیانیه مشترک نیز نشان داد که فضاسازی‌های انجام شده عاری از واقعیت بوده است.

دیدارها و مذاکرات دو جانبه در این سفر به مدیرکل آژانس نشان داد که ایران نه تنها آن عنصر قانون‌گریزی که محور آمریکایی ـ صهیونیستی می‌گویند نیست بلکه کاملا آماده هر نوع گفتگو و همکاری در چارچوب قانون است.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر مقابله آژانس با قصد برخی قدرت‌ها برای استفاده ابزاری از این نهاد تاکید داشته و در کنار همکاری مستمر در ابعاد حقوقی و فنی با آژانس نشان داده که حاضر به پذیرش فشارهای سیاسی برای باج‌خواهی‌های زورگویانه‌ نخواهد بود.

همین فرآیند سبب شد تا آژانس بپذیرد که نباید درخواست‌های خلاف قانون از ایران داشته باشد و لذا در بیانیه صادره نیز بر آن تاکید شد که؛ «آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.»

از سوی دیگر نیز در راستای رویکرد دائمی ایران برای شفاف‌سازی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، در بیانیه تصریح شد که؛ «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.»

سفر گروسی به ایران در صورتی که مسیر اجرای توافقات انجام شده نیز مانند روند مذاکرات بر مبنای حسن‌نیت و تعامل حرفه‌ای به پیش رود، می‌تواند به عنوان فصل جدیدی از مناسبات آژانس با جمهوری اسلامی ایران شبهات و سوء تفاهم‌های ایجاد شده طی چند ماه گذشته را به تدریج بر طرف نماید./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.