تاریخ انتشار : جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴

فضای مجازی و انعکاس محرمی دیگرگون

فضای مجازی و انعکاس محرمی دیگرگون
تهران- محرم امسال متفاوت با سال‌های دیگر است؛ یکی از اصلی‌ترین این تفاوت‌ها را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی به چشم دید.

کاربران توئیتر از واپسین روزهای مردادماه به پیشواز ماه محرم در فضای مجازی رفته و چندین هشتگ را در این راستا ترند کرده‌اند. ابتدا توئیت‌های بسیاری با هشتگ «محرم» در توئیتر منتشر شد و پس از آغاز ماه محرم علاوه بر آن، هشتگ‌های «ما ملت امام حسینیم»، «حب الحسین یجمعنا» و «الحسین یجمعنا» ترند شد. این در حالی است که «ما ملت امام حسینیم» در صدر این هشتگ‌ها قرار گرفته و توئیت‌های بسیاری با آن منتشر شده است.

شمار زیادی از کاربران فضای مجازی به ماهیت ماه محرم و فضائل و اعمالی که این ماه به همراه می‌آورد، اشاره کرده‌اند. عشاق امام حسین (ع) نیز درباره او اشعاری نوشته و از او گفته‌اند. کاربری در این رابطه نوشته است: «یکی از فرصت‌های استثنایی که خدای متعال در طول سال قرار داده و رزق‌های خاصی در آن تقسیم می‌شود، دهه محرم است. این ایام، ایام معلومه‌ای است که رزق‌هایی در آن تقسیم می‌شود و انسان باید خودش را برای برخورداری از این رزق‌ها مهیا کند.»

کاربری در این باره توئیت کرده است: «افتخار بدید و یه بیت شعر بمناسبت مُحرم #کوت کنید: “حسینی بمان و حسینی بمیر امیری حسین و نعم الامیر…”»

کاربر دیگری نوشته «شب سوم محرم گره خورد به نام رقیه(س) دردانه سه ساله حسین بن علی(ع) هر کس حاجتی دارد اسم بفرسته، امشب دوستان خادم در حرم در کنار ضریح ایشان را یاد کنند.»

تعدادی از کاربران از محدودیتی که کرونا برای مراسم عزاداری این ماه ایجاد کرده، ناراحتند و در این باره توئیت‌هایی منتشر کرده‌اند. کاربری در این رابطه نوشته است: «چه حال عجیبیه محرم امسال… چه بد دربه‌در شدیم. چه غمی موند روی دل‌هامون… از بعد حاجی همه بغض‌ها رو نگه داشتیم تا توی محرم بشکنیم، اونم شد اینطور.. این دیگه چه دردی بود خدایا..»

کاربر دیگری مطرح کرده است: «دلم برای چای ایستگاه های صلواتی هرساله تنگ شده… #حب_الحسین_یجمعنا #ما_ملت_امام_حسینیم»

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران پیش از شروع ماه محرم نسبت به شرکت در مراسم پرشور این ماه به خاطر ویروس کرونا تردید داشتند اما در حال حاضر از این تردید خبری نیست و تعداد قابل توجهی از کاربران طبق تدبیر مسئولان درباره برگزاری مراسم عزاداری، از شرکت در این مراسم با رعایت پروتکل بهداشتی خبر داده‌اند. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است: «محرم امسال در فضای باز برگزار شد تا دنیا نظم ارتش خودجوش حسینی رو بهتر ببینه !! #الحسین_یجمعنا»

کاربر دیگری نوشته است: «عزاداری در زیر باران شب سوم محرم – چالوس – هیأت‌الکریم»

کاربر دیگری بیان کرده است: «اینجا هیئت گردان عمار است، همان گردانی که قصه‌ شهدایش در عملیات مرصاد شد فیلم تنگه ابوقریب این جعبه‌های بین عزاداران خالی است. قرار شده هر یک از این جعبه‌ها که به اسم یکی از شهدای گردان است با کمک عزاداران در دهه اول محرم پر شود و به دست نیازمندان برسد عجب محرمی دارد می‌شود امسال»

شماری از کاربران البته به انتقاد از کم رونق بودن محرم در سطح شهر پرداخته و از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره برگزاری مراسم ماه محرم انتقاد کرده‌اند.کاربری در این رابطه نوشته است: «تو شهر شما هم بنرهای عزاداری شهرداری کمه ؟ #محرم»

کاربر دیگری نوشته است : «وقتی سقف (بخوانید دیوار) هیئت ها و حسینه ها از سقف واگن های مترو و اتوبوس های بی آر تی کوتاه تر است… #الحسین_یجمعنا»

خبر فوری، آخرین خبر، خبرهای فوری/ مهم و… بیشترین مطالب در فضای تلگرام درباره محرم را منتشر کرده‌اند. این کانال‌ها به انتشار مطالبی درباره مراسم های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، معرفی ویژه برنامه‌های محرم، کمک به نیازمندان در این ماه پرداخته‌اند. همچنین عکس‌هایی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هئیت‌ها منتشر شده است.

هئیت آنلاین در این باره نوشته است: «عاشقان و دلسوختگان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام! از طریق سایت و اپلیکیشن هیئت‌آنلاین می‌توانید از فیض پخش زنده بیش از ۱۵۰۰ هیئت از سراسر کشور بهره‌مند و به اقیانوس رحمت واسعه حسینی بپیوندید. #ما_ملت_امام_حسینیم 🔹 حجم اینترنت مصرفی در هیئت‌آنلاین کاملا #رایگان است.»

کانال خبرفوری در این راستا مطرح کرده است: «بیانیه ۱۵۰۰ پزشک درباره برگزاری منظم و رعایت پروتکل های بهداشتی در هئیت های مذهبی 🔹بسیار ستودنی است که دیده می‌شود روحانیون، مداحان و مبلغین در کنار روضه‌ها و عرض ارادت‌ها، مردم را به مراعات همه دستورالعمل‌های بهداشتی دعوت می‌کنند. 🔹آحاد ملت عزیزمان را به رعایت دستورالعمل‌ها و به خصوص پرهیز از مسافرت در ایام پایانی دهه‌ی اول ماه محرم فرا می‌خوانیم.»

خبر فوری در این باره نوشته است: « نظم مثال‌زدنی هیئت‌ها در روزهای کرونایی ماه محرم #عزاداری_عاشقانه_عاقلانه #هیئت_مجازی»

در فضای اینستاگرام، کاربران حقیقی که پیج شخصی دارند درباره اعمال و فضائل ماه محرم و امام حسین (ع)، معرفی مراسم‌های آنلاین شبکه‌های اجتماعی در این ماه مطالبی منتشر کرده‌اند. همچنین فیلم‌های مراسم عزاداری پرشور ماه محرم در این فضا منتشر شده است.

پیجی در این راستا منتشر کرده است: « اشکهای دختر کوچولو در تعزیه محرم . #یا_رقیه_بنت_الحسین #کربلا #امام_حسین #محرم . .»/ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.