تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶

حمایت‌های پدرانه برای حفظ سلامتی مردم

حمایت‌های پدرانه برای حفظ سلامتی مردم
تهران- هنوز چند روزی از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور نگذشته بود که مجموعه دست اندرکاران درمانی دست به کار شدند تا آمار مبتلایان و درگذشتگان به حداقل برسد، رهبر معظم انقلاب پس از این بسیج درمانی از فعالان عرصه درمان تشکر و بعد از آن بارها همه را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توصیه کردند.

رهبر معظم انقلاب در هشتم اسفند سال گذشته در دیدار با علی رضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی فرمودند: دوست داشتم این تشکر قلبی خودم را به همه برادران و خواهران محترم پزشک و پرستار و کادرهای درمانی عرض بکنم.

در همان روز سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد و نوشت: پیام امید بخش، پدرانه، مهربانانه و سرشار از صفای حضرتعالی، همکاران عزیزم را که در سراسر کشور، شبانه روز و بی هراس دل به دریای بلا زده اند تا هموطنان نازنین گرفتار در گرداب بیماری نوپدید را برهانند، سراپا شوق و امید و سپاس کرد و خستگی روز و شب‌های نفس گیر و جانکاه را از جسم و جانشان زدود.

وی افزود: با وجود رنجی که از رنجوری مردم می کشیم، وفاق و همدلی ملی بین همه دستگاه های اجرایی، رسانه ملی، نیروهای مسلح، سازمان های مردم نهاد و مردم عزیز کشورمان در کنار خدمتگزاران عرصه سلامت با شعار کرونا را شکست می دهیم جهانیان را شگفت زده خواهد کرد.

حمایت های پی در پی رهبر معظم انقلاب از ابتدای شیوع ویروس کرونا همواره بذر امید و دلگرمی را در دل های پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کاشته و توصیه های معظم له همراه با ارائه الگوی علمی به مردم باعث شد تا نفوذ این ویروس در مدت سه ماه کاهش یابد و تعداد فوتی های کشور به کمتر از ۳۵ نفر برسد.

به عنوان نمونه حضرت آیت الله خامنه ای در ۱۳ اسفند به مناسبت روز درختکاری پس از کاشتن دو نهال میوه مردم را به رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی به ویروس کرونا توصیه و فرمودند: از این دستورها نباید تخطی شود، زیرا خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم.

رهبر انقلاب همان روز همه دستگاه‌های کشور را به همکاری و در اختیار قرار دادن امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت که در صف مقدم مقابله با بیماری قرار دارد، توصیه کردند و ۱۰ روز بعد از آن نیز از رییس ستاد کل نیروهای مسلح خواستن با تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی به سازماندهی خدمات به مردم بپردازند.

هنوز چهار روز تا پایان سال ۹۸ باقی مانده بود که رهبر انقلاب تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا را برای همه لازم الاجرا دانسته و تاکید کردند: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، همان چیزی است که بلا را به نعمت و تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند.

ایشان در پیام نوروزی سال ۹۹ از فداکاری‌های چشمگیر و تحسین‌برانگیز مردم در قضیه کرونا به عنوان نمونه ای از درخشش ملت در سال گذشته یاد کرده و با تجلیل از تلاش های مجموعه های درمانی، خدمات مجموعه‌های داوطلب مردمی مانند دانشجویان، طلاب و بسیجیان با نیروهای درمانی را مایه عزت و آبرو دانستند.

پس از تصمیم مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل کردن زیارتگاه ها و اماکن مقدس برخی انتقادها متوجه مسئولان مربوطه شد ولی رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی سال جدید خود که به صورت تلویزیونی پخش شد، بار دیگر همه مردم را به جدی گرفتن و عمل به دستورهای مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا توصیه کردند.

ایشان تاکید کردند: بر اساس این دستورالعمل‌ها حتی اجتماعات دینی و حرم‌های مطهر تعطیل شد که در طول تاریخ ما به این شکل بی سابقه بود اما چاره‌ای نبود و مصلحت اینگونه اقتضاء می‌کرد.

در اوایل فروردین ماه با توجه به امکان فراگیری ویروس کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا طرح غربالگری مطرح شد و این طرح فرصتی دوباره را فراهم کرد تا سکاندار انقلاب در پاسخ به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه ای بنویسد و بار دیگر از تلاش های مجموعه بزرگ درمانی کشور تشکر کند.

ایشان در این پیام تاکید کردند: طرح غربالگری کار بزرگی است. بهره ‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلبان مردمی کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه همه‌گیر خواهد کرد. ان شاء‌الله. مهم آن است که شتاب تلاش‌های همه جانبه کاسته نشود.

نیمه شعبان از راه رسید و منتظران ظهور ولی عصر (عج) با دل هایی شکسته و نگران از وضعیت آینده از کنار تلویزیون پای سخنان رهبرشان نشستند و شنیدند که ملّت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید و اوج این افتخار ملّی متعلّق به مجموعه‌ درمانی کشور است.

یک ماه پس از این سخنان بود که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در یک ارتباط تصویری گزارشی از فعالیت ستاد ملی مبارزه با کرونا و کمیته‌های هشت‌گانه آن در ۸۰ روز ارائه کرد و رهبر معظم انقلاب در این ارتباط تصویری از عملکرد ملت و مسئولان به عنوان حرکتی جهادی، عظیم و افتخارآمیز یاد کردند و خواستار ثبت، بازخوانی و روایت هنرمندانه این تلاش و فداکاری ملی شدند.

تولید لوازم و تجهیزات در شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش مردم در زمینه تهیه و تولید لوازم مورد نیاز بهداشتی، ارائه خدمات رفاهی و حضور ملت، بسیج، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌ها از لحاظ گستردگی و تنوع خدمات مردمی از مواردی بود که به گفته رهبر انقلاب یک عرصه پرافتخار و حرکتی مؤمنانه و حیرت‌انگیز بود.

دراین دیدار بود که ایشان برنامه‌ریزی و مدیریت ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت را از افتخارات ملی دانستند که باید ثبت شود و درباره بسته بودن درهای اماکن مقدس و مساجد و همچنین تعطیل شدن مراسم دعا و نمازهای جماعت تأکید کردند: بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند. البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.

نکته مورد تاکید رهبر انقلاب در این زمینه توجه به نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین سپردن بررسی چنین موضوعی به افرادی است که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند و به گفته رهبر انقلاب «آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.»

دیدار با اقشار و گروه های مختلف در ماه مبارک رمضان یکی از سنت های رهبر معظم انقلاب است که امسال برای رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا تمام این جلسات حذف و به یک ارتباط تصویری تبدیل شد. به همین دلیل معظم له در روز معلم برای معلمان پیام دادند و برای نمایندگان تشکل های دانشجویی، کارگران، رئیس قوه قضاییه، نمایندگان مجلس یازدهم، قاریان و حافظان قرآن به صورت تصویری سخنرانی کردند.

در یکی از این دیدارها یعنی دیدار با مسئولان دستگاه قضا که به مناسبت هفته قوه قضاییه در هفتم تیر ماه صورت گرفت، رهبر انقلاب بر این نکته تاکید کردند که ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد و از همه مردم و مسئولان خواستند با جدی گرفتن این مساله، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از شیوع مجدد ویروس کرونا جلوگیری کنند.

ایشان با انتقاد از برخی افراد که مسئله کرونا را تمام‌شده می‌دانند، تاکید کردند: در اثر فداکاری دستگاه‌ها و کادرهای درمانی و بهداشتی و همچنین مجاهدت داوطلبانه گروه‌های مردمی و همکاری عموم مردم، ایران به‌عنوان یک کشور موفق در دنیا معرفی شد اما این مربوط به ابتدای کار بود و اکنون متأسفانه آن حرکت و مجاهدت از جانب بعضی مردم و مسئولان سست شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشکر از خدمات طاقت‌فرسای کادرهای درمانی، شیوع بیماری را موجب خسته شدن این زحمتکشان دانستند و افزودند: اینکه گفته می‌شود باید کاری کرد که مشکلات اقتصادی از ناحیه کرونا به وجود نیاید، حرف درستی است اما در صورت بی‌توجهی و شیوع گسترده بیماری، مشکلات اقتصادی هم بیشتر خواهد شد.

موج دوم کرونا آغاز شده بود و مردم و مسئولان به دلیل کم توجهی به دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا که آن هم به ماسک زدن، سفر نکردن و رعایت اصول بهداشتی خلاصه می شد، حالا با مشکلات بیشتری روبرو بودند به گونه ای که آمار نگران کننده فوتی های کرونا به بیش از ۲۳۰ نفر رسیده بود.

رهبر انقلاب در ۲۲ تیر در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اوج گیری مجدد کرونا تأسف عمیق خود را اعلام کرده و همه را به رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی فراخواندند.

 هرچند از اواسط تیر ماه به دلیل افزایش مسافرت های مردم در تعطیلات خرداد، شاهد انتشار اخبار ناگوار و سیر صعودی تعداد بیماران کرونایی بودیم ولی در همان روز که رهبر انقلاب همگان را به رعایت دستور العمل های بهداشتی سفارش می کرد، وزیر بهداشت در نامه‌ای به ایشان مژده داد که دیری نخواهد پایید که مردم با سلامتی کنار هم زندگی کنند.

سعید نمکی در نامه خود نوشت: اگر در دوره اول بیماری سربازان حضرت عالی به عنوان مدافعین سلامت در کنار دیگر عزیزان دستآوردی شگرف در اوج تحریم و تنگدستی نثار ملت شریف ایران کردند، علاوه بر همه جان‌فشانی‌ها، همدلی‌ها و هم افزایی‌های مردم و کارگزاران نظام، حمایت‌های بزرگ منشانه رهبری مهربان و فرزانه بود که یقین دارم در تاریخ این سرزمین به عنوان برگ زرین بی بدیل، جاودانه به یادگار خواهد ماند.

وی درباره حمایت های پدرانه رهبر انقلاب از کادر پزشکی و درمانی کشور نوشت: اینجانب به عنوان سربازی کوچک که از روزهای قبل از ورود بیماری به کشور خدمتگزار بوده‌ام و یاد هر روزش را در دفتر خاطراتم می‌نگارم، گران‌بهاترین اوراق این نگارش را سرشار از ردپای کلام، عمل و محبت حضرت عالی می‌بینم و امروز که پس از آن همه بردباری و حمایت، به جای شادمانی و رضایت، اندوه در آهنگ صدایتان می‌شنوم، برایم بسیار بسیار غم انگیزست.

نمکی در پایان نوشت: هنوز دیر نشده است، تا خدا هست که یاریمان کند، شما هستید که نصیحت و دعایمان کنید، مردمی هستند که حرف‌های‌مان را بشنوند و همراهی‌مان کنند… هراسی از هجمه بیماری نداریم و یقین داریم که مهارش می کنیم و بی تردید دوباره بر می گردیم به روزهایی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند و دیری نخواهد پایید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم. ان شاء الله

نوبت به مراسم حج رسید. وقتی عربستان مراسم نمادین حج را با حضور تعدادی اندک از زائران همان کشور برگزار کرد، زمزمه ها برای برگزار شدن یا نشدن برنامه های عزاداری از گوشه و کنار کشور به گوش رسید. هر چند برخی این دغدغه را از ماه مبارک رمضان مطرح کرده بودند ولی حالا با افزایش تعداد بیماران و ضرورت حفظ سلامت مردم، نگاه ها به دهان رهبر معظم انقلاب بود که آیا امسال عزاداری تعطیل خواهد شد یا همچون سال های گذشته به عزاداری سید الشهدا خواهیم پرداخت.

۲۰ روز مانده بود به ماه محرم که رهبر انقلاب دوباره با حمایت از ستاد ملی مقابله با کرونا از ضرورت توجه به ضوابط کارشناسان بهداشتی سخن گفته و افزودند: همه سوگواران حسینی، هیأت ها و مداحان موظف هستند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند. زیرا موضوع بسیار مهم است.

ایشان که خود قبل از همه به دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا عمل می کند، مراسم عزاداری ماه محرم را از هفتم محرم بدون حضور مردم و عزاداران برگزار کردند و فقط خودشان به عنوان مستمع واعظ و مرثیه سرایی مداح در مراسم حضور دارند.

در دیدار عید قربان بود که حضرت آیت الله خامنه ای دیدارهای مردمی را از دلخوشی ها و دلبستگی های پرجاذبه خود خواندند و افزودند: قرار بود این دیدار به صورت تصویری با خدمتگزاران عرصه سلامت و کمک مؤمنانه انجام شود اما چون ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته اجتماع بیش از ۱۰ نفر ممنوع است، متأسفانه این دیدار تصویری هم ممکن نشد.

پس از این سخنان مردم، مداحان، واعظان و مسئولان هیئت های عزاداری با لبیک به رهبر خود اعلام کردند که مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می شود و مردم به خوبی نشان دادند که به دستورالعمل های بهداشتی توجه دارند.

رعایت اصول بهداشتی از سوی بسیاری هیئت های عزاداری باعث شد تا رهبر انقلاب در دوم شهریور یعنی سه روز پس از آغاز هیئت های ماه محرم رهبر انقلاب از برگزار کنندگان و عزاداران تشکر کرده و خواستار استمرار رعایت‌ توصیه‌های ستاد ملی کرونا شدند.

حمایت های پدرانه و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب طی شش ماه گذشته از کادر سلامت را می توان چراغ راهی برای گذر از گردنه های مشکلات دانست و روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی با همین نگاه دست به قلم شده و نامه ای برای رهبر خود نوشتند.

در بخشی از این نامه با اشاره به شیوع مجدد ویروس کرونا و توصیه های رهبر انقلاب آمده است: تدبیر شایسته، رهنمون عملی و الگو سازی حضرتعالی در تعظیم شعائر الهی و برگزاری با عظمت مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران شهیدش ملازم با رعایت حداکثری ملاحظات و توصیه های بهداشتی، در این روزها جلوه ای مثال زدنی و ستودنی یافته است.

امضاکنندگان این نامه به نمایندگی از فرزندان رهبر انقلاب، یعنی مدافعان سلامت میهن عزیز اسلامی، فرصت را مغتنم شمردند و ضمن تقدیر مجدد از رهنمودها و حمایت های بی دریغ معظم له، آمادگی کامل خود و مجموعه همکارانشان در نظام سلامت را برای تداوم این مسیر با انگیزه و روحیه ای دوچندان اعلام کردند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.