تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

روزنامه‌نگار و هنرمند پیشکسوت تئاتر استانی درگذشت

روزنامه‌نگار و هنرمند پیشکسوت تئاتر استانی درگذشت
تهران- علی باسره که حدود ۶۰ سال داشت شب گذشته پس از یک دوره مبارزه با سرطان در ایلام درگذشت.

علی باسره خرمشهری و اصالتا ایلامی بود و از سال ۱۳۴۷ فعالیت‌هایی تئاتر خود را در گروه تئاتر خانه جوانان خرمشهر شروع کرد. وی قرار است در قطعه هنرمندان ایلام به خاک سپرده شود.

نمایشنامه شهر قصه به کارگردانی شادروان قاسم غریفی بهمراه برخی هنرمندان بنام کشور از جمله جواد زیتونی، از جمله کار های نمایشی باسره بود.

بازی در نمایش عمو زنجیرباف و نمایش‌نامه‌هایی از نویسندگان مطرح ایران و جهان همچون بهرام بیضایی، علی نصیریان، بیژن مفید، اسماعیل خلج، آنتوان چخوف و… از جمله کارهای او بود.

این هنرمند از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌های بسیاری در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر استان ایلام با بازی و کارگردانی آثاری همچون بوتیک رنگارنگ، سبدی پر از نام گمشده، این شناسنامه باطل نمی‌شود، شوم، تولیدی دیگر، عمو جنگل‌بان، شام غریبان و… را در کارنامه هنری خود ثبت کرد و تندیس جشنواره خرمشهر، جشنواره دفاع مقدس و مقام های برتر بازیگری استانی، ملی و بین‌المللی را به دست آورد. وی در چند فیلم تلویزیونی به نام‌های شکفتن در مه، مشق شب، همچون نسیم و هانا ایفای نقش کرده است.

اولین پلاتوی تئاتر استان ایلام به نام استاد علی باسره نام گذاری شده است و از این هنرمند پیشکسوت توسط دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به پاس سال‌ها تلاش و فعالیت این پیشکسوت و چهره تئاتر دفاع مقدس ایلام در تماشاخانه سنگلج تهران تجلیل به عمل آمد.

در دوران جنگ تحمیلی، باسره به عنوان خبرنگار تلویزیون در جبهه ها حضور پر رنگی داشت.

چند دهه هنرنمایی در صحنه تئاتر ایلام

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت این هنرمند پیشکسوت تئاتر را تسلیت گفت.

سید مجتبی حسینی در پیامی نوشت: علی باسره سال ها برای تئاتر و هنر استان ایلام تلاش کرد و جریان تئاتر استان با حضور و تلاش هنرمندانی مانند زنده یاد باسره دوام یافته است.

باسره چند دهه در صحنه تئاتر ایلام هنرنمایی کرد و صحنه تئاتر ایلام نام و یاد این هنرمند را فراموش نخواهد کرد.

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: درگذشت علی باسره را به خانواده گرامی این هنرمند گرانقدر و جامعه تیاتر تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال آرامش و علو درجات را برای زنده یاد باسره خواستارم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.