تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در ایوان دستگیر شدند

حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در ایوان دستگیر شدند
ایلام - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایلام گفت: عوامل این یگان با همکاری نیروی انتظامی ۶ حفار غیرمجاز آثار تاریخی را در شهرستان ایوان دستگیر کردند.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایلام، عبدالمالک شنبه زاده روز چهارشنبه اظهار داشت: متهمان برای سیر مراحل قضایی به نیروی انتظامی تحویل داده شدند و ابزار و ادوات حفاری همچنین خودرو آنها نیز توقیف شد.

وی افزود: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و متهم به ۶ ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

شنبه زاده یادآور شد: اشیا مکشوفه نیز به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، متهم به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

شهرستان ۵۵ هزار نفری ایوان در ۳۵ کیلومتری شمال ایلام دارای ۶۷ اثر تاریخی از جمله طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهگل، پل شیر پناه، قلعه گوریا، محوطه گاو میش، تپه شمیران، کلان، تپه نرگسی شهر تاریخی جوی زر است.

همچنین آبشارهای هفت گانه پلیه، سنگ سامری، روستای خُران ایوان، بوستان جنگلی خُران، منطقه پلنگ کُنام در شهرستان ایوان قرار دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.