تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

شناسایی نابینایان در روستاها از اهداف سازمان بهزیستی است/از اهداف مهم سازمان بهزیستی، ارتقای کیفیت زندگی جامعه معلولان/بیش از ۱۴ هزار معلول در سطح استان وجود دارد

شناسایی نابینایان در روستاها از اهداف سازمان بهزیستی است/از اهداف مهم سازمان بهزیستی، ارتقای کیفیت زندگی جامعه معلولان/بیش از ۱۴ هزار معلول در سطح استان وجود دارد
ایلام - نگاه اقتصاد - زهرا همتی مدیرکل بهزیستی استان ایلام، در گفتگوی خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: سازمان بهزیستی در تلاش است که با استفاده از ظرفیت های موجود به ارتقای کیفیت زندگی جامعه معلولان در سطح جامعه کمک کند.

وی افزود: دسترسی به امکانات کامل آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و حضور فعالانه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی از جمله ماطلبات جامعه نابینایان است.

همتی با اشاره به ۲۴ مهرماه که مصادف با روز عصای سفید و ۲۳ مهر نیز روز جهانی نابینایان است، افزود: هدف این است که توجه عموم جامعه به معلولان و به ویژه نابینایان جلب شود و مطالبات این عزیزان مد نظر و مورد توجه قرار گیرد.

زهرا همتی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار معلول در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۹۲۱ نفر دارای مشکلات بینایی هستند و نزدیک ۳ درصد جامعه معلولان استان را نابینایان تشکیل می دهند.

مدیر کل بهزیستی استان خاطر نشان ساخت: یکی از اهداف و برنامه های سازمان بهزیستی شناسایی نابینایان در جامعه روستایی است که دسترسی افراد به مراکز سخت است، تلاش داریم ۱۰۰ درصد معلولان استان به ویژه در مناطق روستای را از طریق مراکز cbr شناسایی شوند، در حال حاضر ۱۱ مرکز مبتنی بر اجتماعات محلی در روستاهای استان راه اندازی شده است که ۸۵۷ نفر معلول در سطح روستاهای استان توسط این مراکز شناسایی شده است.

ایشان عنوان کرد: یکی از برنامه های خوب سازمان بهزیستی برای معلولان راه اندازی جشنواره های ورزشی و بازی های بومی محلی بوده است، استان ایلام نیز در این زمینه دارای طرفیت های بسیار خوبی است اما با توجه به شیوع ویروس کرونا این برنامه با محدودیت هاdی روبرو شده و دوره های آموزشی از طریق فضای مجازی برگزار شده است.

این مسئول یادآور شد: تلاش برای شرایط تحصیلی نابینایان ادامه دارد و در حال حاضر ۲۸۷ دانشجوی معلول استان در دانشگاه های مختلف استان از جمله آزاد، دولتی و غیرانتفاعی در حال تحصیل هستند که از این تعداد ۶۸ نفر دارای معلولیت و مسایل بینایی هستند.

همتی اضافه کرد: سازمان بهزیستی برای هزینه های تحصیل این عزیزان نیز در دانشگاه های آزاد به طور کامل و در دانشگاه های دولتی بحث کمک هزینه های آموزشی را در نظر گرفته است و برای بحث ایاب و ذهاب نابنیایان سرانه ای معادل ۶۰ هزار تومان در ماه اختصاص یافته است که شاید جوابگوی هزینه های تردد این عزیزان نباشد اما با توجه با محدودیت های اعتباری این مبالغ به نابینایان استان اختصاص می باید.

زهرا همتی با اشاره به اینکه یکی از اهداف سازمان بهزیستی پیشگیری از ایجاد معلولیت است، یادآور شد: در این راستا بحث غربالگریی بینایی سنجی هرساله با معاینه کودکان ۳ تا ۶ سال برای جلوگیری از معلولیت های بینایی و تنیلی چشم اجرا می شود و تلاش می شود از همان دوران کودکی از این گونه معلولیت ها جلوگیری شود و در سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال مورد معاینه قرار گرفته اند.

همتی مدیر کل بهزیستی استان گفت: گرامیداشت هفته نابینایان در استان تشکیل شده است و در تلاش هستیم از طریق آگاه سازی و ارتباط با رسانه های جمعی پیام های آگاه سازی جامعه با ارتباط با رسانه های جمعی به جامعه منتقل شود و در این هفته نیز از پرسنل نابینای مشغول در ادارات تقدیر می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.