تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

چگونه تهدید کرونا به فرصت تبدیل می‌شود؟

چگونه تهدید کرونا به فرصت تبدیل می‌شود؟
تهران - روانشناس بالینی و تحلیلگر مسائل روانشناختی معتقد است، تبعات اجتماعی و روانی کرونا با توجه به نگرش انسانی می‌تواند به فرصت یا تهدید بدل شود.

فریبرز صفی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره تبعات روانشناختی کرونا در جامعه اظهار داشت: هر یک از وقایع ناگوار در کشور آثار و نتایج روانی متعددی را به همراه خواهد داشت. بروز این بیماری نیز به عنوان یک بحران جهان شمول بیش از جنگ، وقایع طبیعی (سیل و زلزله و…) بر سراسر دنیا اثرگذار بوده است.

وی افزود: این تبعات اما با توجه به نگرش آدمی می‌تواند به فرصت یا تهدید بدل شود. شیوع این بیماری محدود بودن زندگی را بار دیگر برای بشر تداعی کرد و این یادآوری می‌تواند به عنوان یک فرصت جهت لذت بردن از زندگی باشد.

صفی تصریح کرد: به اعتقاد شماری از فلاسفه رواقی تفکر در باره اتفاقات ناگوار سودبخش است؛ به عنوان مثال، “زنو” فیلسوف یونانی معتقد است که تفکر مرگ حیات‌بخش است. نفس مرگ باعث انهدام جسم اما تفکر این واقعه موجب یادآوری محدود بودن زندگی است.

وی ادامه داد: براین اساس، لذت بردن از هر لحظه زندگی، تلاش و اهتمام برای دستیابی به آمال وآرزوها، بخشش دیگران، گذشت ومحبت نباید به تاخیر افتد.

صفی همچنین با اشاره به تبعات مخرب این بیماری که تلفات انسانی بی‌شماری را رقم زد، یادآور شد: نقش مردم با توجه به پذیرش سبک جدیدی از زندگی و رعایت ضوابط بهداشتی مشخص در کنترل این بحران حائز اهمیت است.

وی با اشاره به برخی از ابیات فردوسی ادامه داد: گاها تعطیلات رسمی کشور به منظور کاهش شیوع بیماری، به سیل سفرهای شمال کشور وتفریحات بدل می‌شود. اتخاذ برخی سیاست‌ها نیز گاه آگاهی‌بخشی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: به عنوان مثال، اجازه حضور مردم در برخی از تجمعات، بر اذهان عمومی تاثیرگذار و سبب جدی نگرفتن تبعات مخرب این واقعه وسهل‌انگاری شهروندان در رعایت اصول بهداشتی می‌شود.

سهم من در مهار این بحران چیست؟

این کارشناس ادامه داد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در رابطه با تبعات مخرب این بیماری یکی از وظایف اصلی اجتماعی و اثرگذار در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. آگاهی‌بخشی صحیح بدون شک از دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت در تعطیلات ودورکاری‌ها جلوگیری و رعایت این ضوابط بهداشتی را تقویت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، یک معتاد در آغاز مصرف موادمخدر حتی از علل افزایش برخی توانمندی‌ها نظیر رشد خلاقیت بی‌اطلاع است و تبلیغات کشور در این زمینه به برخی نوشته‌ها همچون «اعتیاد آتشی بر زندگی» در پشت اتوبوس‌های شرکت واحد و… محدود می‌شود.

صفی اضافه کرد: بنابراین اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی با هدف رعایت اصول و ضوابط بهداشتی وپزشکی از مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی هر یک از ما در مهار این بحران است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.