تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

سامانه نما (نمایشگاه مجازی اموال مسروقه مکشوفه )

سامانه نما (نمایشگاه مجازی اموال مسروقه مکشوفه )
ایلام - نگاه اقتصاد - این سامانه نرم افزاری برای ثبت مشخصات و شماره سریال کالاهای مسروقه میباشد که به وسیله آن مالباختگان میتوانند به صورت مجازی کالاهای کشف شده خود را رصد کنند. 

مقدمه:

احساس امنیت برای یک جامعه از خود امنیت ضروری تر است و یکی از راه هایی که نیروی انتظامی در کنار تمام خدماتی که در راستای حفظ امنیت انجام میدهد این است که اموال مکشوفه را بتواند به دست مالباختگان برساند تا این امنیت خاطر را به مردم بدهد که پلیس حافظ جان و مال مردم است.

نیروی انتظامی با طراحی سامانه نما(نمایشگاه مجازی اموال مسروقه مکشوفه) در بستر اینترنت این امکان را برای مالباختگان فراهم نموده تا با مراجعه به سایت پلیس، اموال مسروقه خود را رصد و در صورت کشف نسبت به استرداد آن اقدام نمایند.

موضوع:

حدود چهار سال از طرح سامانه نما و یک سال از اجرایی شدن آن گذشته است.این سامانه در بستر اینترنت طراحی شده که امکان شناسایی اموال مکشوفه مجهول المالک توسط مالباختگان را تسهیل نموده است.

این سامانه نرم افزاری برای ثبت مشخصات و شماره سریال کالاهای مسروقه میباشد که به وسیله آن مالباختگان میتوانند به صورت مجازی کالاهای کشف شده خود را رصد کنند.

پلیس آگاهی پس از کشف کالاهای مسروقه اقدام به عکس برداری از آنان نموده و با ثبت شماره سریال آن کالا در سامانه نما درج و در معرض نمایش همگان قرار میدهد. که با راه اندازی این سامانه علاوه برعدم مراجعه مالباختگان به مقرهای پلیس، امکان دسترسی سریع به اطلاعات اموال کشف شده را آسان نموده است. و جهت دسترسی آسانتر مالباختگان،کلیه اموال کشف شده در این سامانه دسته بندی شده اند.

این سامانه متمرکز و مالباختگان میتوانند اموال مسروقه خود را به صورت لحظه ای شناسایی کنند. لذا ضروری است شهروندان شماره سریال تمامی اموال خود را لیست برداری نموده و در محل مشخصی نگهداری کنند، تا در صورت سرقت و کشف آن توسط پلیس، اموال خود را از این طریق شناسایی و تحویل بگیرند.فلذا تحویل اموال تنها برای افراد مالباخته ای امکان پذیر است که قبلا سابقه تشکیل پرونده قضایی مبنی بر سرقت آن کالا را در مراجع قضایی و انتظامی داشته باشند.

راه اندازی این سامانه گامی در راستای حفظ کرامت شهروندان و حذف رفت و آمدهای بیشمار آنان به واحدهای انتظامی است. مالباختگان با مراجعه به سایت پلیس به نشانی www.police.ir و سپس گزینه شناسایی اموال، میتوانند اموال مسروقه خود را رصد و از آخرین وضعیت آن اطلاع حاصل نمایند.

در خصوص معرفی این سامانه کم کاری هایی انجام گرفته است. به نحوی که نه تنها در بین عامه مردم که حتی در بین پرسنل انتظامی نیز ناشناخته و مجهور می باشد و در خصوص این سامانه و عملکرد آن اطلاع کافی ندارند.

پیشنهادات:

با توجه به وجود ناهنجاری های اجتماعی منجمله تعدد معتادان متجاهر در جامعه، و احتمال پیشامدن سرقت های خرد برای همه افراد. پس به ناچار بعضا شاهد وقوع چنین پیشامدی برای خود یا بستگان بوده و خواهیم بود.

پلیس با همکاری رسانه های جمعی همچون صداوسیما، جراید و شبکه های اجتماعی فضای مجازی باید نسبت به اطلاع رسانی و معرفی این سامانه به عموم مردم اقدام نماید که در اجرای این مهم اقدامات زیر پیشنهاد میگردد:

۱-آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص لیست برداری از شماره سریال اموال خود.

۲-معرفی سامانه نما از طریق تابلوهای شهری به شهروندان.

۳-همکاری رسانه های جمعی، خصوصا صدا و سیما با پلیس در نحوه عملکرد و معرفی سامانه نما به شهروندان.

۴-نسب بنر با موضوع معرفی سامانه نما در کلانتری ها و دوایر تجسس کلانتری به عنوان اولین مرجع پیگیری اموال مسروقه توسط مالباختگان.

۵-برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی توسط روسا و کارشناسان پلیس آگاهی مبنی بر معرفی سامانه نما به پرسنل انتظامی.

۶-معرفی سامانه نما به مالباختگان در مرحله تشکیل پرونده.

۷- برگزاری کلاس های آموزش همگانی توسط روسا و کارشناسان پلیس آگاهی برای شهروندان با موضوع معرفی سامانه نما.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.