تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

عوارض کرونا با ارایه خدمات توانبخشی به حداقل می‌رسد

عوارض کرونا با ارایه خدمات توانبخشی به حداقل می‌رسد
تهران- متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: بیماران کرونایی پس از ترخیص از بیمارستان باید حرکات و روش های توانبخشی را انجام دهند تا دچار عوارض قلبی، ریوی، اسکلتی و عضلانی ناشی از این بیماری نشوند یا این عوارض را به حداقل برسانند.

بیماری کرونا یکی از بیماری های سیستمیک است که سیستم های مختلف بدن را درگیر می کند. از جمله سیستم هایی که درگیری خیلی شایع در بیماری کووید – ۱۹ دارد، سیستم ریوی است.

دکتر سیدمنصور رایگانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: یکی از کارهای بسیار مهم در ارتباط با بیماری هایی مثل کووید – ۱۹ که اختلال ریوی ایجاد می کنند، اقدامات توانبخشی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر بیماری خیلی شدید نباشد در دورانی که فرد در بیمارستان بستری است تمرینات تنفسی توسط پزشک تجویز و همکاران فیزیوتراپیست و در مواردی هم کادر پرستاری برای بیمار انجام می دهند. آنها بیمار را آگاه می کنند که چگونه تمرینات را برای ارتقای سلامتی خود انجام دهد.

رایگانی با تاکید براینکه این ورزش ها عمدتا ورزش های تنفسی است و سبب تقویت عضلات تنفسی و تخلیه راه های هوایی می شود، بیان کرد: بیماران در هنگام بستری لازم است اندام های خود را حرکت دهند تا از جمود و خشکی مفاصل و نیز ضعف عضلات جلوگیری شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی افزود: بیمارانی کرونایی که در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری هستند، خدمات توانبخشی آنان عمدتا ایجاد دامنه حرکتی از جمله حرکت دادن مفاصل است و اگر بیمار به ونتیلاتور وصل باشد یکسری تمهیداتی در رابطه با رسپتور و ونتیلاتور روی بیمار باید انجام شود.

وی ادامه داد: مواردی که بیماران کرونایی یا افراد در قرنطینه باید رعایت کنند، شامل تمرینات و حرکاتی است که بعد از ترخیص و قرنطینه انجام می شود. سیستم های عضلات، اسکلتی، مفاصل و سیستم قلبی و ریوی افراد به دلیل بستری شدن دچار بی فعالیتی شده و باعث می شود کارآیی لازم را نداشته باشند. بنابراین باید توانبخشی شوند تا دامنه حرکت مفاصل و قدرت عضلانی و انعطاف پذیری به حالت عادی برگردد و سیستم های قلبی و عروقی و ریوی مجدد کارایی خود را پیدا کنند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: این کار طی برنامه ای منظم و تحت نظر پزشک متخصص و صاحب تجربه در حیطه طب فیزیکی و توانبخشی باید انجام شود و همکاران فیزیوتراپیست و کاردرمان و در مواردی سایر همکاران توانبخشی باید روی بیماران اعمال کنند تا عوارض احتمالی از بین برود.

رایگانی ادامه داد: معمولا افراد در قرنطینه، فعالیت های فیزیکی شان کم می شود. این افراد باید یکسری حرکات و تمرینات ورزشی انجام دهند و بی حرکت نباشند تا دچار عوارض جدی بی تحرکی نشوند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: از جمله ورزش های پیشنهادی، حرکت مفصل و ورزش حداقل روزانه دو بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، راه رفتن حتی در منزل یا حیاط، ورزش های عمیق تنفسی و حرکات دامنه مفصلی و حرکت دادن مفاصل است که مردم باید آن را انجام دهند.

رایگانی بیان داشت: هم چنین مراعات تغذیه و رژیم تغذیه ای مناسب و حمایت های روحی و روانی در دوران قرنطینه بسیار مهم است که افراد باید آن را براساس اصول صحیح مراعات کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.