تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

جریانات سیاسی و ارزیابی مصادیق انتخاباتی

جریانات سیاسی و ارزیابی مصادیق انتخاباتی
تهران- اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به ارزیابی نامزدهای احتمالی و تعیین مصادیق انتخاباتی مشغولند. برخی از اصولگرایان شانس انتخاباتی «علی لاریجانی» را می‌سنجند و طیفی از اصلاح‌طلبان وضعیت سیاسی «محمدجواد ظریف» و شانس رای‌آوری او را بررسی می‌کنند.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

* رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای تهران: ۸۰۰ شکایت از رد صلاحیت‌ها ثبت شده است

«احمد نادری» رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی تهران گفت: بیش از ۸۰۰ نفر از کسانی که به رد صلاحیت خود از سوی هیات‌های اجرایی اعتراض داشتند تاکنون با مراجعه به هیات عالی شکایت خود را ثبت کرده‌اند. فردا آخرین روزی است که افراد می‌توانند با حضور در هیات عالی نظارت بر انتخابات اعتراض خود را نسبت به رد صلاحیت خود ثبت کنند و پس از آن بررسی‌ها در هیات سه نفره آغاز می‌شود.

* دبیر اجرایی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر: ۳۴ هزار دستگاه اخذ رای الکترونیک تا ۲۰ اردیبهشت آماده‌سازی می‌شود

«حسین بحیرایی» دبیر اجرایی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر در مصاحبه‌ای در توضیح روند بازبینی، آماده‌سازی و انجام تعمیرات مورد نیاز دستگاه‌های اخذ رای الکترونیک، گفت: برای حدود ۱۰ هزار شعبه اخذ رای ۳۴ هزار دستگاه الکترونیک تهیه شده است و در حال حاضر مرحله بازآماد (اورهال) دستگاه‌ها با حضور مسئولانی از وزارت کشور و مرکز تحقیقات انفورماتیک ایران در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ناظران فنی دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور نیز بر روند کار نظارت دارند، گفت: تنظیف و حذف برچسب‌های انتخابات دوره قبل از بدنه دستگاه، بررسی اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌ها، رفع مشکلات احتمالی و اطمینان از سلامت باتری‌ها از مراحل این آماده‌سازی است. در نهایت پس از نصب شماره سریال و پلمپ دستگاه، ثبت می‌شود که هر دستگاه با شماره سریال مشخص به کدام استان و شهر ارسال خواهد شد.

از احزاب و تشکل‌های اصولگرا چه خبر؟

*رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری: شورای وحدت نه لاریجانی را رد می‌کند نه تایید، ولی شورای ائتلاف آبش با لاریجانی در یک جوی نمی‌رود

«محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در مصاحبه‌ای بیان داشت: شورای وحدت نه صددرصد رد و نه صددرصد تأیید می کند بلکه مثل بقیه به آقای لاریجانی نگاه می‌کند. البته اگر یک زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم، می‌تواند جزو افرادی باشد که در شورای وحدت بررسی می‌شود.

باهنر افزود: الان یک تعداد از عزیزان نامزدهای ریاست جمهوری هستند که به شورای وحدت پیغام دادند «شما چرا ۱۰ نفر را دعوت کردید، چرا ما را دعوت نکردید؟». گفتیم فعلا ما این ۱۰ تا را گفتیم و پس فردا شاید پنج نفر دیگر را هم اضافه کنیم.

باهنر در پاسخ به این سوال که برخی می گویند «شورای وحدت به واسطه تصویب برجام در مجلس و حمایت‌های بی‌دریغی از دولت روحانی دل پری از آقای لاریجانی دارد» گفت: خیر این طور نیست، من به جلسات شورای وحدت می‌روم و شرکت می‌کنم. زمان برجام ما در مجلس بودیم و مواضع ما با مواضع آقای لاریجانی تفاوتی نداشت. البته شاید در برخی موضوعات دیگر من با آقای لاریجانی اختلاف نظرهایی هم داشته باشیم. در کل شورای ائتلاف خیلی آبش با آقای لاریجانی در یک جوی نمی‌رود؛ نه، شورای وحدت.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: احزاب و گروه‌ها روی ظریف اتفاق نظر دارند

«اشرف بروجردی» عضو شورای مرکز حزب اتحاد ملت در مصاحبه‌ای با اشاره به انتشار فایل صوتی ظریف اظهار داشت: به نظر مردم ایشان در پیشگاه مردم رأی‌آوری بیشتری پیدا کردند اما باید در نظر داشته باشیم که کسانی که قصد سوءاستفاده از این موضوع را دارند، حرفشان این است که شورای نگهبان دکتر ظریف را رد صلاحیت کند اما در مجموع امروز احزاب و گروه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری بر روی آقای ظریف اتفاق نظر دارند.

* عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان: خرازی و ظریف نامزدهای حزب ندا برای معرفی به جبهه اصلاحات هستند

«سعید نورمحمدی» عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درخصوص نامزدهای انتخاب شده این حزب برای معرفی به جبهه اصلاحات ایران، گفت: جلسه شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان شنبه برگزار شد و در این جلسه گزینه‌های حزب برای معرفی به ائتلاف جبهه اصلاح‌طلبان ایران انتخاب شدند. حزب ندای ایرانیان دو گزینه اصلی برای انتخابات ریاست جمهوری دارد که آقایان دکتر محمدجواد ظریف و دکتر محمدصادق خرازی هستند. علاوه بر این دو گزینه معرفی چند چهره ملی دیگر هم به تصویب شورای مرکزی رسید

نورمحمدی درمورد هجمه‌ها علیه ظریف و مساله کاندیداتوری احتمالی او اظهار داشت: با شناختی که از ایشان هست، قطعا حاضرند برای کشور هزینه های بیشتر از این بدهند. دغدغه ایشان چیز دیگری است. پیش از انتشار این فایل صوتی جلسه‌ای با آقای دکتر ظریف داشتیم و در این جلسه مطالب و استدلال‌های‌مان را درباره علل و چرایی اهمیت کاندیداتوری ایشان مطرح کردیم. آقای ظریف دغدغه‌هایی داشتند و آن‌ها را مطرح کردند که این دغدغه‌ها بیشتر مربوط به پس از رای آوردن ایشان بود، نه رای نیاوردن. البته این صحبت به معنای این نبود که ایشان رای آوردن خود را قطعی می‌دانستند، بلکه براساس این پیش‌فرض که تصور کنیم همه اتفاقات به نحوی جلو برود که ایشان رئیس‌جمهور شوند. برای چنین شرایطی ایشان دغدغه های جدی داشتند.

*سخنگوی حزب اتحاد ملت: نامزدهای حزب مشخص شدند

«حسین نورانی نژاد» در مصاحبه‌ای گفت: سید مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی حزب اتحاد ملت به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند. این افراد طی بحث و گفت‌وگو و نهایتا رای گیری‌ در دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب انتخاب شدند.

*سخنگوی حزب اعتماد ملی: به جبهه اصلاحات نامزد معرفی نمی کنیم

خبرگزاری ایرنا به نقل از «اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی نوشت: به دلیل مخالفت با سازوکار رای دوسوم اعضای جبهه اصلاحات، حزب اعتماد گزینه‌ای را به این سازوکار معرفی نمی‌کند.

*دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی: اصلاح‌طلبان به وحدت نرسند، شکست آنها قطعی است

«رسول منتجب نیا» دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در مصاحبه‌ای گفت: اصلاح طلبان نباید اجازه دهند اختلاف نظرها ادامه یابد و بالاخره یک گزینه را با هر معیاری انتخاب کرده و روی آن فرد اجماع کنند، زیرا اصولگرایان مسایل داخلی خود را حل کرده و با یک گزینه وارد انتخابات می شوند. اگر اصلاح طلبان به وحدت نرسند، شکست آنها قطعی خواهد بود.

منتجب نیا درباره امکان شکل گیری دو قطبی در انتخابات، خاطرنشان کرد: تصور بعضی این است که دو قطبی شدن برای جامعه مضر است، در حالیکه برای یک جامعه پویا دوقطبی بودن خوب است و اشکالی ندارد، زیرا هر دو جناح برنامه‌های خود را ارائه و با هم رقابت کرده و در نهایت این مردم هستند که انتخاب می کنند. برخورد حذفی مسئولان یا رفتار غیراخلاقی مسئولان و هواداران آنها مضر است و صرف رقابت سالم از اجزای یک انتخابات رقابتی است.

*عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران: ظریف می‌تواند اجماع اصلاح‌طلبان را به همراه داشته باشد

«جهانبخش خانجانی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درمصاحبه با ایرن،ا ظریف را شخصیت برجسته سیاسی و دیپلمات با سابقه توصیف کرد و گفت: او عملکرد بسیار مثبت و درخشانی داشته و طبیعتا جزو کسانی است که می‌تواند اجماع اصلاح‌طلبان را به همراه داشته باشد. سابقه و کارکرد ظریف، او را در تراز یک نامزد فاخر ریاست جمهوری قرار می‌دهد.

خانجانی یادآور شد: یکی از دلایل جوسازی‌ها علیه ظریف، ترسی است که نسبت به او دارند. هرکدام از نامزدهای اصلاح‌طلب ظرفیت این را دارند تا به تن رقیب لرزه بیندازند و در تمام انتخابات رقابتی، اصولگرایان نتوانستند از سوی مردم رای بگیرند.

به گفته خانجانی، اسم ۱۰ داوطلب چون محسن هاشمی، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی و محمد شریعتمداری و… در حزب مطرح است.

*جبهه اصلاحات استان فارس و انتشار بیانیه‌ای در نقد رد صلاحیت‌ها

جبهه اصلاحات استان فارس در بیانیه‌ای که خطاب آن روسای سه قوه و اعضای هیئت‌ نظارت استان فارس و کشور است، انتخابات را مهمترین جلوه‌گاه مشارکت سیاسی مردم و نمادی از نظام مردم‌سالاری دانسته و تاکید کرده که حذف فعالان یک گروه سیاسی از این صحنه بر کل آن تاثیرگذار خواهد بود.

این بیانیه در پایان آمده است: احزاب عضو جبهه اصلاحات استان فارس به شدت به این روند نادرست که نتیجه آن، کاهش مشارکت مردم و همچنین تضییع حق داوطلبان و در واقع محروم کردن بخش زیادی از مردم از رای دادن است، معترض بوده و از مسئولان نظام هیأت‌های نظارت مرکزی و استان می‌خواهیم به رد صلاحیت‌های گسترده و بی حساب و کتاب پایان داده و این روند غیرقانونی را اصلاح کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.