تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵

غزه؛ عید فطر با طعم خون

غزه؛ عید فطر با طعم خون
بغداد - ماه رمضان در فلسطین امروز پنجشنبه به پایان رسید و ۶ روز پیش نیز روز جهانی قدس را پشت سر گذاشت اما در این روزها بیشتر اخبار از نوار غزه در دو کلمه "خون و جنگ" محدود و محصور شده است؛ درست مانند خودش که "محصور و اشغال‌شده" است.

ریشه تنش هایی که این روزها در سرزمین های اشغالی ایجاد شده به سالها قبل برمی‌گردد.”شیخ جراح” نام محله ای است که در هفته های گذشته شاهد درگیری هایی بین نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست با ساکنان فلسطینی بوده و حملات طرفینی دو روز گذشته نیز به سبب اختلافات موجود در این منطقه شکل گرفته است.
این محله از حدود ۸۰ سال پیش تعدادی از خانواده های فلسطینی را در خود جای داده است که درپی اشغالگری رژیم صهیونیستی در اوایل موجودیت نامشروعش –البته در بازه های زمانی متعدد- به شیخ جراح کوچ کرده اند.

این محله که همانند سایر نقاط فلسطین اشغالی همواره توسط صهیونیست ها شاهد مهاجرت اجباری فلسطینیان بوده اکنون حکم خانه و وطنی کوچک و محصور شده را برای این خانواده ها دارد.

طبق قوانین موجود در رژیم صهیونیستی این مناطق و منازل آن با سلب مالکیت از ساکنان فلسطینی و غصب حق اجدادی به شهرک نشینان تحویل داده می شود که در ۱۰ سال گذشته شدت گرفته و حتی به هجوم و یورش شهرک نشینان به منازل فلسطینی نشین منجر شده است.

دادگاه های صهیونیستی نیز با احکام صادره هر از چندگاهی تعدادی منزل را از چنگ صاحبان و ساکنان فلسطینی در می آورد و مالکیت آنها را به صهیونیست ها می بخشد.

این روند از اواخر سال ۲۰۲۰ دوباره آغاز شد که به نارضایتی های گسترده در این منطقه و سایر مناطق فلسطینی نشین بیت المقدس انجامید و درگیری های پراکنده ای بین شهروندان و نظامیان صهیونیست صورت گرفت که نهایتا این اشغالگری ها تا ماه رمضان امسال نیز ادامه یافت.

فروردین ماه امسال نیز احکامی صادر شد که چند خانواده فلسطینی را مجبور میکرد بار دیگر از منازل خود بیرون رانده شوند.

اما تنش های شدید اخیر از شب های قدر در محوطه بیت المقدس آغاز شد که نظامیان صهیونیست مانع انجام عبادت روزه داران شده و بعضا به تعدادی نمازگزار حمله و عده ای از آنان را بازداشت کردند.

یورش وحشیانه صهیونیست ها از جمعه ۱۷ اردیبهشت شدت گرفت که در این روز دستکم ۲۰۰ فلسطینی روزه دار در محوطه بیت المقدس زخمی شدند و تا روز یکشنبه ادامه داشت که زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر دیگر را درپی داشت.

مقامات صهیونیست برای توجیه حملات نظامیان به مردم روزه دار علت استفاده از زور را “برقراری نظم و امنیت” عنوان کردند.

همچنین در “دروازه دمشق” نزدیک محله مسلمان نشین بیت المقدس اعتراضاتی نسبت به اشغالگری های متعدد رژیم صهیونیستی صورت گرفت که با نارنجک صوتی، گاز اشک آور و ماشین آب پاش پاسخ داده شد.

تا این لحظه، بیش از ۲۷۸ نفر فلسطینی در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند که بیش از ۱۵ نفر از آنان از ناحیه چشم مورد اصابت مستقیم گلوله‌های پلاستیکی نظامیان صهیونیست قرار گرفته‌اند و ۸۰ درصد این افراد به دلیل اصابت مستقیم گلوله‌های پلاستیکی زخمی شده‌اند.

این هجوم ها که با ضرب الاجل و نهایتا حمله راکتی حماس آغاز گردید به جنگی تبدیل شد که در آن طبق معمول رژیم صهیونیستی به ساختمان های مسکونی حمله کرد و دستکم ۱۳ کودک را به شهادت رسانده است.

حملات رژیم اشغالگر قدس که در روز دوشنبه به شمال نوار غزه انجام گرفت به برخی ساختمان های دولتی و حتی شرکت های خصوصی هم سرایت پیدا کرد.

رشته حملات روز اول درگیری ها که با پهپاد و جنگنده صورت گرفت ۲۰ شهید و بیش از ۶۰ زخمی برجای گذاشت و روز بعد با ادامه این حملات شمار شهیدان به عدد ۳۰ و مجروحان به بیش از ۲۰۰ نفر رسید.

رژیم اشغالگر قدس که بیشتر حملات خود را به مناطق مسکونی انجام می‌دهد مدعی است که فرماندهان حماس را حملات خود مورد هدف قرار می‌دهد اما به دلیل استفاده آنها از منازل مسکونی، در حملاتش غیرنظامیان و کودکان نیز کشته می شوند!

این ادعاها در حالی مطرح می شود که رژیم صهیونیستی همواره مدعی است که تحرکات فرماندهان مقاومت را زیرنظر داشته و به محض اراده می تواند آنان را ترور کند؛ اما حالا با ادعای جدید خود، غیر مستقیم این مطلب را می فهماند که اشراف اطلاعاتی دقیق و درستی ندارد.

روز گذشته چندین آپارتمان و برج توسط جنگنده های این رژیم مورد هدف قرار گرفته و بطور کامل تخریب شدند که بر اساس اعلام رسانه های فلسطینی یکی از این برج ها متعلق به شبکه های ماهواره ای و رسانه های داخلی و خارجی بود؛ همچنین برخی ادارات دولتی، ساختمان پلیس و وزارت کشور و امور دارایی نیز تخریب شد.

سخنگوی وزارت کشور فلسطین در این باره گفت که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰ بار به استان «خان یونس» در جنوب نوار غزه حمله کردند و همه مراکز دولتی را هدف قرار دادند که در نتیجه تجاوز آنها ده‌ها زن و کودک زخمی شدند.

وی افزود که در نتیجه بمباران آگاهانه خانه‌های مردم بی‌دفاع غزه ۴۳ درصد از شهدای حملات ادامه دار صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

امروز اشغالگران در کمتر از ۱۰ دقیقه ۴۰ موشک به سمت غزه شلیک کردند؛ ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هواپیماهای این رژیم صبح امروز بیش از ۵۰۰ مواضع حماس و جهاد اسلامی را در غزه بمباران کردند

حملات امروز در حالی صورت گرفت که روز گذشته کنست پارلمان رژیم، با حمله همه جانبه به غزه موافقت کرد.

از سوی دیگر شهر اللد شاهد بروز درگیریها میان اعراب ساکن این شهر و صهیونیست های شهرک نشین بوده است. شهرک نشینان پس از حملات ارتش رژیم‌شان با حمله به اعراب شهروندان فلسطینی ساکن در این شهر شماری از آنان را زخمی کردند که این امر باعث شد تا خشم مهیب فلسطینیان گسترده تر شده و آنان نیز به دفاع از خود بپردازند.

در نتیجه شهر اللد بطور کلی از کنترل صهیونیست ها خارج شد که مقامات صهیونیست این شهر برای جلوگیری از پیشرفت وضع، حکومت نظامی اعلام کرد.

در همین حال برخی شهرهای دیگر سرزمین های اشغالی مانند “الخلیل” نیز شاهد درگیری هایی بین شهرک نشینان صهیونیستی و شهروندان فلسطینی بود که منجر به زخمی شدن بیش از ۲۰ فلسطینی و شهید شدن دستکم دو نفر شد. این دو نفر با یورش شهرک نشینان و با اسلحه کشته شدند.

در برخی شهرها هم برخی شهرک نشینان در اقداماتی جنون‌آمیز چندین جوان فلسطینی را با خودروی خود زیر گرفتند که به زخمی شدن آنها انجامید.

اما این اقدامات وحشیانه از سوی پلیس حمایت می شد و در ناآرامی های اخیر این شهرها دستکم ۷۰ فلسطینی در نقاط مختلف سرزمین خود بازداشت شده اند.

در آخرین ادعاهای ارتش رژیم غاصب صهیونیستی آمده است که از ساعت ۲۱ دیشب تا صبح امروز، ۱۳ فروند موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده که گنبد آهنین چندین موشک را رهگیری کرده است؛ اما این رژیم از تعداد موشک های اصابت کرده به هدف اطلاعاتی منتشر نکرد.

همچنین این ارتش از حمله به ۶۰۰ نقطه در غزه از ابتدای درگیری ها سخن گفت.

در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ابتدا تا این لحظه ۸۴ نفر از جمله ۱۷ کودک و ۷ زن به شهادت رسیدند. ۴۸۷ تن دیگر نیز زخمی شدند.

گروه های مقاومت فلسطینی نیز تاکنون در پاسخ به اقدامات غیرانسانی و وحشیانه صهیونیست ها بیش از یکهزار و پانصد راکت و موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کردند.

حملات حماس به مواضع صهیونیست ها اثرات جبران ناپذیری را برجای گذاشته است.

فرودگاه بن گوریون که مهمترین فرودگاه رژیم صهیونیستی به شمار میرود برای اولین بار در تاریخ نامشروع این رژیم به تعطیلی کشانده شد و پروازهای ورودی به این فرودگاه به سایر فرودگاه های سرزمین های اشغالی و یا کشور قبرس هدایت شدند.

همچنین چندین نیروگاه برق و خط لوله انتقال نفت و نیز مواضع مهم سرزمین های اشغالی مورد هدف قرار گرفتند که سامانه گنبد آهنین در رهگیری و دفع راکت ها ناموفق بود و این راکت ها با اصابت به هدف خسارات بسیار زیادی برجای گذاشتند.

آخرین اخبار حاکیست که خط لوله انتقال نفت آتش گرفته هنوز در آتش می سوزد و مهار نشده است.

گروه های مقاومت سه خودروی نظامی صهیونیست ها در مناطق مختلف اراضی اشغالی را با موشک کورنت هدف قرار دادند که باعث جان سپردن دستکم ۸ نظامی صهیونیست -براساس اعلام رسمی- و زخمی شدن ۴ نفر دیگر شد.

امروز در نهایت، اهالی فلسطینی بیت المقدس با حضوری پرشور در مسجدالاقصی نماز عید فطر را به وجه پرشکوهی با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری اقامه کردند.

تحولات اخیر سرزمین اشغالی و نماز امروز عید فطر پیام آور آزادی قدس است و امید را در دل مسلمانان بیشتر کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.