تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

تسریع آغاز به کار کسب‌وکارها با پنجره واحد اتاق بازرگانی

پنجره‌ای رو به رونق تولید

پنجره‌ای رو به رونق تولید
تهران- موفقیت پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار در اتاق بازرگانی تهران و ثبت ۴۴۸۶ شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص در این مرکز موجب شده سایر فعالان اقتصادی از جمله اتاق تعاون ایران نیز از چنین خدماتی استقبال کنند و متقاضی استفاده از آن باشند.

زمان عامل مهمی برای موفقیت یا شکست کسب‌وکارهاست و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از شاخص‌های تأثیرگذار در بهبود محیط کسب‌وکار یاد کرد. شاخص جهانی «انجام کسب‌وکار» نیز در نماگرهای مختلف، عامل زمان را برای امتیازدهی به کشورها و رتبه‌بندی آنها در نظر می‌گیرد. این شاخص، دارای ۱۰ نماگر است که در هشت مورد از آنها، عامل زمان در کنار هزینه، تعداد فرآیندها و سایر عوامل، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع سرعت بیشتر، یکی از عواملی است که موجب می‌شود کشورها امتیاز بهتر و رتبه بالاتری در شاخص جهانی انجام کسب‌وکار به ‌دست آورند.

شروع کسب‌وکار در کمتر از یک روز
یکی از نماگرهای ده‌گانه شاخص انجام کسب‌وکار، «شروع کسب‌وکار» است. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ شاخص انجام کسب‌وکار، نیوزلند از این نظر در رتبه نخست جهان قرار دارد. در این کشور، آغاز کسب‌وکار جدید فقط نیمی از روز وقت فعالان اقتصادی را می‌گیرد. این زمان، مربوط به گذراندن مراحل قانونی برای راه‌اندازی یک شرکت با مسئولیت محدود است.

بر اساس این گزارش، زمان لازم برای شروع کسب‌وکار در ایران به‌طور میانگین حدود ۷۲ روز بوده است. با این حال برای کوتاه شدن زمان انجام فرآیندهای قانونی ایجاد کسب‌وکار، گام‌هایی برداشته شده که یکی از این موارد، راه‌اندازی «پنجره واحد شروع کسب‌وکار» است.

پنجره‌ای برای سهولت کسب‌وکار
پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار با هدف بهبود رتبه و امتیاز نماگر شروع کسب‌وکار مطابق با شاخص سهولت کسب‌وکار بانک جهانی، ایجاد شده و اتاق بازرگانی تهران با همکاری سازمان‌های متولی به دنبال آن است تا مدت زمان ثبت شرکت و فرآیندهای پیش از شروع یک فعالیت اقتصادی به سه روز کاهش یابد.

پنجره واحد کسب‌وکار ابتدا در خردادماه سال گذشته در اتاق بازگانی تهران و با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی راه‌اندازی شد و در گام نخست، خدماتی مانند امور مربوط به ثبت شرکت با مسئولیت محدود، انتشار آگهی در روزنامه رسمی، صدور کد کارگاه و همچنین امور مربوط به مالیات و دفاتر قانونی با میانگین زمان سه روز کاری را به فعالان اقتصادی ارائه داد.

در گام بعد، انجام خدمات مربوط به تأسیس شرکت‌های سهامی خاص در پنجره واحد توانست اقدام دیگری برای بهبود فضای کسب‌وکار کشور و کوتاه کردن مسیر پر پیچ و خم مجوزهای تولید باشد. همچنین علاوه بر تهران در اصفهان، تبریز، تهران، شیراز و مشهد نیز پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار راه‌اندازی و خدمات مربوطه به فعالان اقتصادی ارائه شد.

آمارهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد از آغاز به کار پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در خردادماه سال گذشته تا پایان فروردین‌ ۱۴۰۰، در مجموع ۴۴۸۶ شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص در این مرکز ثبت و تأسیس شده ‌است.
در حال حاضر، همه فرآیندهای مربوط به ثبت و تأسیس شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص در پنجره واحد فیزیکی مستقر در اتاق بازرگانی تهران و به طور متوسط ظرف مدت چهار روز کاری انجام می‌شود.

استقبال فعالان اقتصادی از پنجره واحد فیزیکی
موفقیت پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار و استقبال فعالان اقتصادی از آن موجب شده دیگر بخش‌های اقتصادی نیز متقاضی استفاده از خدمات مشابه باشند تا جایی که مدیر امور اقتصادی اتاق تعاون ایران، راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی در اتاق‌های تعاون را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخواست کرد.

رضا وفایی یگانه در حاشیه نشست فعالان اقتصادی با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی، یکی از دغدغه‌های اتاق تعاون ایران را تحقق شعار سال و مانع‌زدایی دانست و گفت: اکنون بستر راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی برای ثبت شرکت‌های تعاونی مهیاست که اگر اجرایی شود، فرآیند ثبت شرکت‌های تعاونی تسریع و موانع برطرف می‌شود. بحث حذف مجوز ثبت توسط دستگاه‌های اجرایی نیز دغدغه دیگر ماست که برای بخش تعاون در فرآیند ثبت شرکت‌های تعاونی مانعی ایجاد کرده و امیدواریم در تعامل با سازمان ثبت اسناد این موضوع نیز حل شود./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.