تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

نگاهی به تبلیغات انتخابات در شبکه های اجتماعی ایلام؛

کرونا، هواداران را به وادی مجازی کشاند

کرونا، هواداران را به وادی مجازی کشاند
ایلام - همزمان با نزدیک شدن به رویداد سیاسی و سرنوشت ساز انتخابات، تلاش هواداران برای جلب آرای مردم به نفع نامزد احتمالی مورد نظرشان لحظه به لحظه بیشتر می شود و هر کسی در این میان به شیوه و روشی روی آورده است.

اگرچه تبلیغات نامزدهای انتخابات یک هفته پیش از انتخابات آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز زمان رای گیری ادامه دارد ولی متناسب با اهمیت مضاعف انتخابات ریاست جمهوری تلاش هواداران نیز برای تبلیغ بیشتر شده است.

تاکید ستاد انتخابات بر عدم برگزاری تجمع های انتخاباتی به علت شیوع ویروس کرونا، هواداران و نامزدهای احتمالی اعم از ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در مسیر رقابت تبلیغاتی در استان ایلام را به وادی فضای مجازی کشانده است.

همین مساله موجب شده است هواداران نامزدهای احتمالی بجای روش های حضوری جلب آرای مردمی نظیر تجمع های انتخاباتی یا شرکت در نشست های پرسش و پاسخ، استفاده از روش های مجازی را جایگزین کرده و با تشکیل گروه ها و کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی از شیوه حضوری تبلیغ به فضای مجازی کوچ کنند.

یکی از این روش های موجود تشکیل کانال در شبکه های اجتماعی مختلف بویژه واتساپ و تلگرام است که هواداران با عضویت افراد مختلف سعی و تلاش برای جلب نظر مردم به نفع نامزد احتمالی مورد نظر و افزایش آمار این کانال ها دارند.

عضویت در این شبکه ها محدوده جغرافیایی خاصی ندارد و عمده گروه ها به دلیل تبلیغات زنجیره ای و پیوسته و مدیران گروه هایی که از استان های مختلف کشور هستند اعضایشان نیز غیر بومی و از مناطق مختلف کشور با فرهنگ‌های مختلف است.

همین تبلیغات زنجیره ای موجب شده است افراد به گروه هایی اضافه شوند که از طریق چندین رابط و بدون دعوت به عضویت این کانال ها در می آیند و از طرفی اعضای این‌گروه ها به صدها نفر نیز می رسد.

استفاده از این شیوه موجب شده است افراد هر روز که تلفن همراهشان را روشن و وارد شبکه های اجتماعی می شوند بی خبر از همه جا خود را عضو گروه های انتخاباتی دیده و بدون رضایت تبدیل به هوادار داوطلبان می شوند.

شیوه ای که شاید به دلیل شیوع ویروس کرونا بهترین روش موجود برای تبلیغ است اما تعدد بیش از پیش کانال ها و شیوه عضوگیری و تبلیغات آنها برخی مواقع به مذاق خیلی از افراد خوش نمی آید.

روشی که در آن ناخواسته هوادار نامزدهای احتمالی اعم از ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا می شوی، بدون اینکه خودت اطلاع داشته باشی.

این روش در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیشتر مشهود است، طرفداران داوطلبان که عمده از اقوام و آشنایان هستند پا بپای رقابت بین نامزدهای احتمالی، در عضو گیری افراد در کانال های فضای مجازی با هم رقابتی سخت دارند و سعی می کنند از دیگران پیشی بگیرند.

تلاش هواداران که محدود به گروه های سنی خاصی نیست تا جایی است که بدون پرسش از دوستان با نگاهی گذرا به عضو گیری آنها در شبکه های اجتماعی برای جلب هوادار تمایل آنها را به نامزد و گرایش سیاسی مورد نظر در انتخابات پیش رو براحتی می توان فهمید.

اگرچه در دوره های گذشته تبلیغات مجازی یکی از شیوه های مکمل در کنار تبلیغات انتخاباتی بود ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا و منتفی شدن تبلیغات حضوری، شور انتخابات به فضای مجازی رفته و تب انتخاباتی با هیجان هواداران لحظه به لحظه بیشتر می شود.

با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود با نزدیک شدن به روز انتخابات و تایید نهایی داوطلبان، تبلیغات هواداران در فضای مجازی بیشتر و بیشتر شده و تعداد گروه ها و اعضای آنها که خواهی، نخواهی حامی می شوی هر لحظه بیشتر و بیشتر شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸خردادماه امسال برگزار خواهد شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.