تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴

اولین جلسه هماهنگی بزرگداشت نظامی گنجوی با حضور وزیر فرهنگ برگزار شد

اولین جلسه هماهنگی بزرگداشت نظامی گنجوی با حضور وزیر فرهنگ برگزار شد
،

تهران- اولین جلسه هماهنگی بزرگداشت شاعر برجسته کشور نظامی گنجوی با هدف‌گذاری برنامه‌ها برای سه مقطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ین جلسه که عصر چهارشنبه برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه مقطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای برگزاری بزرگداشت نظام گنجوی پیشنهاد داد و گفت: در مدت زمان باقیمانده از دولت باید ساز و کارهای برگزاری این رویداد فراهم و شورای سیاست‌گذاری آن مشخص شود، همچنین باید یک برنامه‌ریزی عملیاتی تا پایان سال جاری داشت و در تمام این دو مرحله برنامه‌هایی را به عنوان چشم‌انداز بلندمدت طرح‌ریزی کرد.

انتظارات فضای داخلی و خارجی و همچنین دولت فعلی و بعدی در مورد نظامی گنجوی این است که در رابطه با این شاعر بزرگ کار بزرگی صورت گیرد که بعدها شائبه کوتاهی در مورد این شاعر و مصادره‌ شدن آن مطرح نشود.

صالحی ادامه داد: برای بزرگداشت این شاعر بزرگ سه مقطع زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را باید در نظر گرفت، در کوتاه‌مدت یعنی در دوران باقیمانده از دولت باید ساز و کارهای برگزاری بزرگداشت این شاعر را فراهم و شورای سیاست‌گذاری آن را مشخص کرد، در دوره میان‌مدت باید یک برنامه یک‌ساله داشت که حداقل تا پایان سال قابل اجرا باشد و در کنار آن هم باید چشم اندازی برای برنامه‌های آینده داشت. در دوران بلندمدت هم باید از همین الان کار را آغاز کرد که نشانه‌هایی از اقدامات عملیاتی از همین ابتدا مشخص باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بخش میان‌مدت باید طبعا برنامه‌های سه کمیته‌ مطرح شده سریعا مشخص شود، به همین منظور توجه به موضوع نظامی گنجوی باید عام‌تر و تنها نخبگانی نباشد، درواقع برنامه‌های ما باید عمومی‌تر باشد تا آن زاویه‌ رسانه‌ای و فرا ایرانی این بزرگداشت به فراتر از مرزهای جغرافیایی ما منتقل شود به طوری که بزرگداشت نظامی گنجوی در بافت تمام برنامه‌ها دیده شود.

صالحی یادآور شد: ما اگر بتوانیم در همین دوره ۴۵روزه دولت برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت یکساله را با همکاری بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپس با تشکیل شورای سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی کنیم قطعا کیفیت برنامه‌ها بالاتر خواهد رفت. البته ما وظیفه داریم حلقه‌های اتصال را در مورد نظامی گنجوی پیدا کنیم و در این شرایط ممکن است بسیاری از دستگاه‌ها نیز برنامه‌های مستقلی را داشته باشند که در ساختار کمیته‌ها امکان برگزاری آن وجود دارد.

وی افزود: در سه حوزه شورای سیاست‌گذاری، همکاری با نهادهای همکار و حامیان ممکن است دستگاه‌هایی امکان ارائه برنامه‌های عملیاتی نداشته باشند اما در چشم‌انداز بلندمدت برنامه‌های آن محقق خواهد بود، البته حامیان و نهادهای همکار غیر از بحث منابع می‌توانند به بومی‌سازی برنامه‌ها کمک کنند و در آن صورت پرداختن به این شاعر در یک فضای دولتی نخواهد بود و استان‌ها نیز مشارکت پیدا خواهند کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به طور طبیعی تا پایان سال برنامه‌هایی را برای بزرگداشت نظامی گنجوی خواهیم داشت اما می‌توان در برنامه‌های شش ماه دوم سال همانند جشنواره‌های فجر برشی از بزرگداشت نظامی گنجوی را داشت. نظامی گنجوی قابلیت پرداختن در زاویه‌های مختلف هنری را دارد به همین منظور می‌تواند با بخش زیادی از جشنواره‌های فجر برشی داشته و این فرصتی است که می‌توان از آن بهره گرفت و از مسئولان وقت خواست تا در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و همچنین رویدادهای ملی و منطقه‌ای شش ماه دوم سال از آن بهره ببرند.

صالحی ابراز داشت: هدف از برگزاری جلسه امروز نیز این است که ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا برنامه‌های خود را در خصوص نظامی گنجوی بدانیم تا بتوانیم آن را به دستگاه‌های دیگر ارائه کنیم و سپس از آنها نیز بخواهیم برنامه‌های خودشان را ارائه دهند. در واقع هدف این است که دستگاه‌های دیگر تصور نکنند که ما در نقطه صفر هستیم و در پایان دولت اهتمامی به این موضوع نداشته باشند، اگر برنامه‌های ما مشخص باشد فضای لازم برای سایر دستگاه‌ها هم فراهم می‌شود تا در همین دولت یا در فضای دولت بعدی بزرگداشت این شاعر را پیگیری کنند.

گفتنی است در این جلسه هریک از معاونان، روسای سازمان‌ها و موسسات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ نقطه نظرات خود را در خصوص برگزاری هر چه بهتر این رویداد فرهنگی ارائه کردند.

در این جلسه حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری، محسن جوادی معاون امور فرهنگی، مهدی محمدی مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، اسماعیل شفاعی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، محمدرضا نوروزپور مدیرعامل ایرنا، محمود شالویی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و جمعی از مدیران فرهنگی حضور داشتند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.