تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷

مایه کوبی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در ایلام انجام شد

مایه کوبی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در ایلام انجام شد
ایلام - مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین استان بر علیه بیماری های مختلف در چهارماهه نخست امسال مایه کوبی شدند.

 

دکتررامین پورنجف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: از این میزان مایه کوبی، بیش از ۲ میلیون و ۲۱۸ هزار نوبت سر واکسیناسیون احشام سبک و سنگین برعلیه انواع بیماری های دامی و مشترک در استان انجام شد.

وی افزود: این تعداد واکسیناسون بر علیه بیماری هایی چون PPR، لمپی اسکین، شاربن (سیاه زخم) ، تب برفکی و قانقاریا در بین دام های سبک و سنگین بومی و صنعتی صورت گرفت.

پورنجف یادآور شد: در چهارماهه نخست امسال ۲۴۱ هزار و ۵۷۲ مورد مایه کوبی برعلیه بیماری تب بروسلوز دام سبک و سنگین و سه هزار و ۲۴۰ قلاده سگ برای جلوگیری از بیماری هاری انجام شده است.

وی ادامه داد: در مدت یادشده ۳۳ هزار و ۸۳۷ مورد بازدید از اماکن عرضه و تولید فرآورده خام دامی صورت گرفته که در این راستا ۹۳۴ مورد اخطار کتبی صادر، تعداد ۱۶۵ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۳۸ مورد نیز پلمپ شدند و مقدار ۱۸ تن مواد خام دامی فاسد هم ضبط و جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه طرح تشدید و کنترل نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه و تولید فرآورده خام دامی به منظور حفظ سلامت مردم و افزایش ضریب امنیت غذایی  مصرف کنندگان ادامه دارد، از مردم خواست: فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی خرید کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را به شماره تلفن گویای ۱۵۱۲ دامپزشکی استان ایلام اطلاع دهند تا مورد توسط کارشناسان بررسی و پیگیری شود.

بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است که بسیاری از این بیماری ها فاقد علائم ظاهری هستند و تنها توسط دامپزشکان و کارشناسان زبده این حوزه قابل تشخیص است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.