تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

افزایش ۴۸ درصدی جرایم سایبری در ایلام

افزایش ۴۸ درصدی جرایم سایبری در ایلام
ایلام - سرپرست پلیس فتا استان ایلام از افزایش ۴۸ درصدی جرایم سایبری در سال گذشته در این استان خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی رضا یعقوبی در اظهار داشت: امروزه شاهد افزایش سیر جرایم از حوزه فضای فیزیکی به حوزه فضای مجازی هستیم که بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ شاهد افزایش ۴۸ درصدی جرایم سایبری در سطح استان بوده ایم که نسبت به سال گذشته این آمارها قریب به ۲ برابر شده است و میزان جرایم در این حوزه به طور فزاینده ای روند صعودی دارد .

وی به تشکیل بیش از ۱۷۰۰ پرونده قضایی در خصوص جرایم اینترنتی و مرتبط با فضای سایبری اشاره کرد و افزود:در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۰۰ پرونده قضایی در خصوص جرایم اینترنتی و مرتبط با فضای سایبری استان به این پلیس واصل شده است که از این تعداد یک هزار پرونده کلاهبرداری بوده است .

سرپرست پلیس فتا ایلام تصریح کرد:در این مدت بیش از ۵۶ میلیارد ریال متاسفانه از شهروندان ایلامی کلاهبرداری شده است که خوشبختانه با تلاش شبانه‌ روزی و اقدام به موقع کارشناسان پلیس فتا مبلغ ۴۸ میلیاردریال به حساب مالباختگان عودت شده است و بیش از ۶۰ درصد پرونده های حوزه حریم خصوصی در پلیس فتا نیز منجر به صلح و سازش شده است.

سرهنگ یعقوبی به حوزه اشرافیت اطلاعاتی در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: در طول سال جاری بیش ۱۶ حفره امنیتی در سایت های ادارت و شرکت های مختلف شناسایی و در جهت جلوگیری از انتشار اطلاعات و دسترسی غیر مجاز هکرها به دیتابس مشترکین به موقع اطلاع رسانی شده است.

وی در ادامه از اجرای ۵ مرحله طرح کشوری با موضوعات فروش دارو ، مبارزه با فروش سلاح و مهمات خبر داد و یادآور شد: با توجه به وظایف و ماموریت های ذاتی پلیس فتا و وصول گزارش ها و درخواست های مردمی در خصوص مقابله با جرایم پلیس فتا الحمدلله توانسته است تا حدودی انتظارات خانواده ها را برآورده کند.

این مسئول انتظامی با تاکید بر اینکه آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی نقش بسزایی در ارتقای دانش اینترنتی شهروندان و در نتیجه کاهش جرایم سایبری را به دنبال دارد، تصریح کرد: از ابتدای سال تا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۲ پیام پیشگیرانه در قالب عکس نوشته؛ اینفوگرافی؛ هشدار متنی؛ مصاحبه رادیویی؛ مصاحبه تلویزیونی و ویدیو کلیپ در خبرگزاری های استان با موضوعات مختلف از جمله پیشگیری از کلاهبرداری آخرین شیوه و شگردهای کلاهبرداران در فضای سایبر؛ افزایش سواد رسانه‌ای ؛ افزایش امنیت حریم خصوصی روش های جلوگیری از انتشار اطلاعات خصوصی و خانوادگی کاربران و سایر مواد مبتلا به کاربران منتشر شده است.

سرهنگ یعقوبی در حوزه بررسی فنی ادله دیجیتال و پشتیبانی از سایر یگان های انتظامی، گفت: در راستای کشف پرونده‌ها در مدت ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰۰ گوشی تلفن همراه؛ سیم‌کارت؛ دوربین مداربسته و فیلم بررسی شده که نتیجه هرکدام از این بررسی‌ها در کمک کردن به کشف جرم و جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی به پرونده‌های قضایی موثر بوده است.

وی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال یادآور شد: شهروندان مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند و با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir مجرمین سایبری با آخرین ترفندهای مجرمین سایبری و روش های مقابله با آن بهرمند گردند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.