تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷

ایلام در سالی که گذشت؛ حضور سران قوا و برگزاری کنگره‌های اربعین و شهدا

ایلام در سالی که گذشت؛ حضور سران قوا و برگزاری کنگره‌های اربعین و شهدا
ایلام -  استان ایلام در سال ۱۴۰۰ شاهد رویدادهای تلخ و شیرین متعددی بود و از مهمانان ارشد و عالیرتبه کشوری و لشکری میزبانی کرد.

 

ایلام در سال پیش میزبان روسای قوای سه گانه بود و محمدباقر قالیباف رییس قوه مقننه (مجلس شورای اسلامی)، غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه و سید ابراهیم رییس قوه مجریه در راس هیات‌هایی بلندپایه از مسوولان این سه قوه به ایلام سفر کردند و از نزدیک با مشکلات، مطالبات و ظرفیت‌های استان آشنا شدند.

اولین کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام دهه اول آذرماه باشکوه خاصی در قالب اجلاسیه‌ها و برنامه‌های فرهنگی برگزار شد و حضور پرشور اقشار مختلف مردم و مسوولان لشکری و کشوری بر غنای این کنگره افزود.

استان ایلام سال گذشته پس از حدود ۲ سال پذیرای زائران اربعین حسینی در بازگشت بود و مرز مهران تنها برای بازگشت زائران از عتبات عالیات در نظر شده بود هر چند با وجود ابلاغیه‌های مکرر از سوی مسوولان استانی و کشوری مبنی بر عدم حضور زائران در استان ایلام، اما حجم زیادی از زائران خود را به مرز مهران رساندند و تعدادی از این افراد موفق به عبور از مرز شدند.

استان ایلام در سال گذشته شاهد تغییرات مدیریتی در دستگاه‌های مختلف بود که شاخص‌ترین و مهمترین این رویدادها، تودیع و معارفه استانداران بود و محمد نوذری بعد از ۹ ماه تصدی گری پست استانداری ایلام، جای خود را به حسن بهرام‌نیا داد.

واکسیناسیون گسترده مردم در سنین مختلف از دیگر اتفاق‌های مهم استان ایلام در سال ۱۴۰۰ بود که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان ۹۸۸ هزار و ۴۳۴ دُز واکسن تزریق شد که بیشترین تقاضای تزریق برای واکسن سینوفارم بود.

اواخر دی ماه و اوایل بهمن سال گذشته بعد از گذشت چندین سال مردم نقاط سردسیر استان شاهد بارش متناوب برف و افت شدید دما شدند به گونه‌ای که دمای هوا رکود آماری بلندمدت را شکست و در چندین نوبت باعث تعطیلی مراکز آموزشی، تاخیر در فعالیت ادارات و لغو پروازهای فرودگاه شهدای ایلام شد.

همچنین در اسفندماه نیز نفوذ کم سابقه توده غلیظ گرد و غبار باعث شد آلودگی هوا ناشی از فعالیت ریزگردها تا ۵۴ برابر حد مجاز نیز فراتر برود و باعث تعطیلی مراکز آموزشی، تاخیر در فعالیت ادارات و لغو پروازهای فرودگاه شهدای ایلام شد.

بهاری از جنس کرونا و همبستگی انتخاباتی

فروردین:

فروردین ۱۴۰۰ برای مردم استان ایلام رنگ و بوی کرونا داشت و حضور مهمانان نوروزی روند بیماری در استان را افزایشی کرد به گونه‌ای که محمد نوذری استاندار وقت ایلام دستور آماده‌باش اعضای ستاد کرونا را صادر کرد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان ساکن میهمان نوروزی غیرساکن در استان بودند و همچنین بازگشت ایلامیان مهمان در سایر نقاط کشور به استان نیز در تشدید وضعیت کرونا تاثیر داشت در حالیکه اسفندماه سال ۱۳۹۹ میزان ابتلا به این ویروس هفت درصد بود.

تجمع‌ها بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دورهمی‌های خانوادگی در ایام نوروز و سفرهای کنترل نشده از عوامل مهم بحرانی شدن وضعیت کرونا در استان ایلام بود که بغرنج بودن شرایط باعث اعمال دورکاری ادارات از ۱۴ فروردین ماه شد.

در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۰ در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت ۶ نفر از ساکنان استان ایلام که در تعطیلات نوروزی به سر می‌بردند و در تفرجگاه‌های طبیعی برای گذراندن تعطیلات نوروزی چادر برپا کرده بودند به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد جان خود را از دست دادند.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و افزایش روند ابتلای شهروندان به کرونا و ۱۰ برابر شدن میزان بستری‌ها نسبت به بهمن ۱۳۹۹، استان ایلام در نیمه دوم فروردین ماه وارد چهارمین پیک کرونا شد و به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استفاده از ماسک به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته بود و ایلام در ۱۵ روز دوم فروردین ماه وضعیت بحرانی از کرونا از نوع انگلیسی را تجربه کرد.

در این بازه زمانی استان ایلام رتبه سوم کشور از لحاظ بستری‌ها را داشت و به تدریج با توجه به اینکه روند بستری و بدحالی بیماران در استان افزایشی بود دارای تندترین شیب و رتبه اول ابتلا به کرونا در کشور شد و در آن مقطع بالاترین نرخ مبتلایان نسبت به جمعیت را در کشور به خود اختصاص داد و بازار و صنوف به مدت ۲ هفته بنا به صلاح دید ستاد مقابله با کرونای استان ایلام تعطیل شد.

در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ ملخ‌های صحرایی در اراضی جنوبی استان در شهرستان‌های دهلران و آبدانان مشاهده شدند که مبارزه با این ملخ‌ها در سطح ۴۵۰ هکتار صورت گرفت و قبل از ورود آنها به فاز تولیدمثل و مهاجرت معدوم سازی شدند.

سند آمایش سرزمین استان ایلام با افق بلند مدت ۲۵ ساله فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به عنوان نقشه راه توسعه استان در شورای عالی آمایش کشور به تصویب رسید و به مسوولان استان ابلاغ شد که این سند در سال ۱۴۲۴ به اتمام می رسد.

اردیبهشت:

استاندار سابق ایلام در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ایلام را استان پیشقراول جنگل کاری، آبخیزداری و مبارزه با بیابان زایی در کشور دانست و مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های بی بدیل استاندار ایلام گفت: استان ایلام به واسطه حمایت های کم‌نظیر مسوولان ارشد استان و عملکرد مطلوب در حوزه منابع طبیعی، جنگل کاری و آبخیزداری به عنوان یک نمونه و الگوی موفق ملی در کشور مطرح است.

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ منطقه آزاد مهران با رای مثبت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب نهایی رسید و پیش از این اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس با اکثریت آرا تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری را تصویب کرده بودند و این روند برای طی مراحل نهایی در اختیار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و اعضای این مجمع نیز آن را به تصویب رساندند؛ اردیبهشت سال ۹۳ بود که در سفر هیات دولت به استان ایلام به پیشنهاد مسئولان استان مبنی بر ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران مهر تائید زد و بلافاصله پس از آن پی گیری ها برای تحقق این خواست مردم ایلام از سوی مسئولان محلی آغاز شد و پس از کش و قوس هایی شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت با راه اندازی آن موافقت کردند وهفتم اردیببهشت ماه سال ۱۳۹۷ نیز مجلس نظر مثبت خود را نسبت به تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری اعلام و آن را تصویب کرد.

اردیبشهت ماه نیز همانند فروردین ماه کرونا در وضعیت فزاینده‌ای قرار داشت و روند فوتی‌های استان افزایشی بود و با وجود کاهش ابتلا و بستری‌ها اما تعداد فوتی ها روندی صعودی داشت.

یک خط پروازی جدید از سوی شرکت هواپیمایی زاگرس به خطوط هوایی این فرودگاه اضافه شد با توجه به درخواست ‌متقاضیان و هماهنگی های بعمل آمده استان، خط پروازی کیش – ایلام – کیش از سوی شرکت هواپیمایی زاگرس در فرودگاه ایلام برقرار شد و با اضافه شدن این پرواز جدید تعداد پروازهای فرودگاه ایلام به ۲۵ پرواز در هفته افزایش یافت.

شعب اخذ رای در استان ایلام به علت شرایط کرونا و به منظور حفظ سلامت شهروندان و رعایت نکات بهداشتی ۱۳ درصد نسبت به انتخابات دوره قبل افزایش یافت.

خرداد:

خردادماه برای استان مهم و پرخبر بود چرا که در این ماه همزمان با سراسر کشور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و ایلام میزبان رییس قوه مقننه بود.

دهه دوم خرداماه، ایلام میزبان رییس مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه و جمعی از اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس بود که نظارت میدانی بر حوزه های انتخابیه استان ایلام، گفت و گو با مردم و پیگیری مطالبات آن‌ها، بازدید از روند احداث تونل بزرگ کبیرکوه به عنوان بزرگ ترین تونل جاده ای در حال احداث کشور در شهرستان آبدانان و بازدید از روستای شله کش از توابع شهرستان چرداول از جمله برنامه های محمدباقر قالیباف به استان ایلام بود و در این سفر از اختصاص چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای بهره‌برداری سد کنجانچم از صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری خبر داد.

سد کنجانچم در راستای تکمیل پروژه سامانه گرمسیری از طریق ویدیوکنفرانس توسط ریاست جمهوری وقت آبگیری و ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای آبگیری این سد از محل صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری، سرمایه گذاری شد وسد کنجانچم از نوع خاکی با هسته رسی سد با حجم مخزن ۸۵ میلیون متر مکعب به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲ هزار و ۶۰۰ متر است و در ۲۲ کیلومتری شهر مهران قرار دارد.

انتخابات ششمین دوره شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سایر نقاط کشور در ایلام نیز برگزار شد و در این دوره شعب اخذ رای در استان ایلام به علت شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامتی مردم نسبت به دوره گذشته ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۸۴۷ شعبه ثابت و سیار رسید.

تعداد واجدان شرایط رای در استان ۵۸۰ هزار نفری ایلام ۴۶۰ هزار نفربود که ۱۰ هزار از این افراد رای اولی بودند و در این دوره از انتخابات هیات های اجرایی ریاست جمهوری ۲۹ هیات، شورای اسلامی شهر و روستا نیز ۴۱ هیات، تعداد شعب اخذ رای ریاست جمهوری ۸۲۶ شعبه و شعب شورای اسلامی شهر و روستا نیز ۷۷۲ شعبه و حدود ۱۶ هزار نفر نیز عوامل اجرایی این انتخابات اعم از عضو شعبه، ناظر، باررس و سایر عوامل بودند.

در نهایت استان ایلام رتبه سوم مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به نسبت جمعیت کسب کرد و براساس تعرفه‌های مصرفی، میزان مشارکت مردم ایلام بیش از ۶۳ درصد بود.

سامی شهبازی رییس خانه مطبوعات ایلام و از پیشکسوتان و فعالان عرصه رسانه استان در واپسین روزهای خردادماه به علت عارضه قلبی درگذشت؛ در کارنامه وی نمایندگی روزنامه رسالت، ریاست بسیج رسانه و خانه مطبوعات استان ایلام به چشم می خورد.

تابستان و تاریخ سازی ورزشکار ایلامی در المپیک و تایید انتخابات شوراهای شهر ایلام بعد از کش و قوس‌های فراوان

تیرماه:

اعتراضات مکرر به نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی برخی از شهرهای استان از جمله ایلام و ایوان از مهمترین رویدادهای تیرماه بود که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز بارها نسبت به برخی تخلف های رخ داده در انتخابات معترض شد و در تریبون رسمی نماز جمعه نیز به آن موضوعات اشاره کرد.

تیرماه با حضور خانواده شهید کشوری و جمعی از مسوولان ارتش میدان و زیرگذر شهید کشوری ایلام افتتاح شد؛ میدان و زیرگذر شهید کشوری آذرماه سال ۹۸ کلنگ زنی و بعد از ۱۸ ماه و با بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال و در آستانه برگزاری کنگره سه هزار شهید استان ایلام افتتاح شد.

هفته آخر تیرماه ایلام میزبان رییس قوه قضاییه بود و محسنی اژه ای در راس هیاتی از معاونان این قوه بعد از انتصاب به این سمت، ایلام را به عنوان اولین مقصد سفر استانی خود انتخاب کرد ودر این سفر مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان ایلام، دیدار با قضات، کارکنان و مسئولان قضایی و حضور در جلسه شورای اداری از برنامه‌های رییس قوه قضاییه در سفر به استان ایلام بود.

محمد نوذری استاندار وقت ایلام از اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات اربعین به استان ایلام خبر داد و اعتبارات اربعین ۱۴۰۰ به استان به طور کامل به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد در حالیکه سال های قبل از اعتبارات مصوب شده به اربعین بخشی تخصیص نمی یافت اما سال ۱۴۰۰ به طول کامل در بودجه دیده شد.

ویروس کرونا تیرماه ایلام را در وضعیت قرمز قرار داد و شهرستان های مهران و ایلام از زرد به قرمز وشهرستان های دره شهر، دهلران و چوار از زرد به نارنجی تغییر رنگ دادند و سویه دلتا میزان مبتلایان به این ویروس را افزایش داد.

تیرماه ۱۴۰۰ نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی ازافزایش ۲ هزار میلیارد تومانی اعتبار استان خارج از لایحه دولت به بودجه ایلام خبر داد و گفت: در بودجه محرومیت زدایی حوزه اشتغال، آب و راه خارج از لایحه بودجه دولت، نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان به بودجه استان افزوده شد که بی سابقه بوده است.

مردادماه:

نیمه مردادماه سال گذشته پس از کش و قوس های فراوان و بعد از حدود ۲ ماه صحت نتیجه انتخابات شورای اسلامی ایلام در میان اعتراضات متعدد تایید شد و این شورا به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

نوسانات قیمت در بازار مرغ در استان های همجوار باعث بروز مشکلاتی در بازار مصرف مرغ استان ایلام داشت و مرغداران تمایلی به عرضه مرغ به کشتارگاه برای مصرف داخل استان نداشتند و مرغ تولیدی خود را به استان های دیگر حمل و با قیمت بیشتری نسبت به ایلام می فروختند.

رییس وقت سازمان جهاد کشاورزی ایلام در این زمینه گفت: نوسانات قیمت و افزایش خودسرانه قیمت خارج از مصوبه ستاد تنظیم بازار مرغ کشور در استان های همجوار باعث ایجاد اختلال در توزیع و قیمت مرغ در بازار استان ایلام شد که در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ایلام به عنوان تنها استان کشور مصوبه قیمت کشور را اجرایی کرده در حالی که قیمت عرضه مرغ در استان‌های دیگر بسیار بالاتر از نرخ مصوب کشوری و خرید آن خارج از توان عامه مردم است و قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ از مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، از کشتارگاه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت تمام شده برای مصرف کننده پس از کشتار ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است که البته با توجه به در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل و توزیع با تصویب ستاد بازار تنظیم مرغ استان به ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کننده افزایش یافت.

برای اولین بار در تاریخ ورزش استان ایلام و کشور جواد فروغی تیرانداز ایلامی موفق به کسب مدال طلای المپیک در رشته تپانچه توکیو شد و نخستین مدال طلای این رقابت ها را برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان آورد و در فینال با تیراندازانی از کشورهای اوکراین، هند، چین، کره جنوبی و آلمان رقابت کرد و با شکست رقبا مدال طلا را به گردن آویخت؛ فروغی با کسب ۲ مدال طلای جام جهانی هند و کرواسی در جایگاه نخست رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد.

ایلام مردادماه در بین سه تا چهار استان اول کشور از نظر بستری و ابتلا به کرونا بود و طبق گفته مسوولان در وضعیت بحرانی قرار گرفت وعادی انگاری این ویروس توسط مردم باعث افزایش میزان مبتلایان شد و اعمال محدودیت ها شدت گرفت و حتی در مقاطعی نیز آژیر خطر در معابر عمومی به صدادرآمد و ظرفیت پذیرش بیمارستان ها تکمیل شد.

مردادماه عمر عدنان الوائلی رییس هیات گذرگاه های مرزی عراق به استان ایلام سفر کرد و در این دیدار گشایش گذرگاه چنگوله – شهابی، هلاله شمالی و چیلات مورد بحث مسوولان استان ایلام و عراق قرار گرفت.

میزان دریافت بارش های جوی در سال آبی ۹۹ – ۱۴۰۰ استان ایلام با کاهش ۳۹ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت مواجه بود که طبق آمار میانگین بارش های سال آبی ۹۹ – ۱۴۰۰ در استان ۲۴۰ ملیمتر بوده که نسبت به بلندمدت با ۳۹۸ میلیمتر ۳۹ درصد معادل ۱۵۸ میلیمتر کاهش داشت و : این میزان بارندگی در مقایسه با سال آبی ۹۹ – ۹۸ نیز ۴۵ درصد معادل ۱۹۵ میلیمتر کاهش دریافت نزولات جوی را ثبت کرد و ایلام ایلام در سال آبی ۹۹ – ۱۴۰۰ ( اول مهر هرسال تا پایان شهریور سال بعد) از لحاظ بارش ها استان ششم در میان کم بارش ترین استان های کشور قرار گرفت.

همچنین مردادماه سال گذشته با موافقت هیات دولت دوازدهم دهلران با توجه به قابلیت های خاص خود به عنوان فرمانداری ویژه معرفی و فرماندار این شهر نیزعلاوه بر سمت فرمانداری، معاون استاندار نیز محسوب می شود.

شهریور:

محمد نوذری استاندار وقت ایلام از کاهش محسوس استفاده از ماسک در استان خبرداد که استفاده از ماسک در استان از ۸۰ درصد به زیر ۴۰ درصد کاهش یافت و به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۹۲ درصد متوفیان کرونا در استان از بین افرادی بودند که واکسن تزریق نکردند.

در شهریورماه سال گذشته پرستار جهاندار رستم خانی ششمین مدافع سلامت استان از کارکنان بیمارستان کرونایی شهید مصطفی خمینی شهر ایلام به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیش از وی دکتر جعفر سوخته، دکتر افسانه حسنوند عمویی، دکتر عزالدین رستمیان و بهروز غلامی از نیروهای فوریت های پزشکی دیگر شهدای مدافع سلامت استان ایلام شهدای مدافع سلامت استان ایلام هستند.

همچنین استاندار ایلام پیش از برگزاری راهپیمایی اربعین و حضور زائران در مهران از ضعیف بودن زیرساخت های مقابله با کرونا در مرز مهران برای ایام اربعین خبرداد و تاکید کرد با توجه به درگیری استان در زمینه‌ کرونا و خدمت رسانی به این بیماران تجهیزات درمانی و پزشکی استان بشدت محدود و جوابگوی ایام اربعین نیست و باید از ظرفیت دیگر استان ها در این زمینه بکارگیری کرد.

حمیدرضا مومنی دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور شهریورماه سال گذشته در نشست هماهنگی افتتاح مناطق آزاد مهران از بهره برداری منطقه آزاد مهران در سال ۱۴۰۱ در صورت داشتن طرح مدیریت جامع خبر داد و به گفته جهانگیر رستم زاد معاون امور اقتصادی وقت استانداری ایلام از مجموع هفت هزار هکتار مناطق آزاد مهران بالای ۹۰ درصد آن جزو اراضی ملی است.

میزان آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با توجه به اقدامات انجام گرفته نظیر ایجاد آتش بُر، تشکیل گشت های موتوری و خودرویی و شناسایی ۹۶ کانون مستعد آتش سوزی در مقایسه با سال ۹۹ به میزان ۸۶ درصد کاهش یافت.

پاییز و حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در ایلام و برگزاری ۲ کنگره اربعین و شهدا

مهر:

هفته اول مهرماه ایلام میزبان رییس قوه مجریه و اعضای هیات دولت بود و حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی به همراه اعضای کابینه دولت سیزدهم ۲ ماه بعد از انتصاب و دریافت حکم تنفیذ خود در سفری یک روزه به استان ایلام آمد و بازدید از سامانه گرمسیری، طرح‌های کشاورزی و پایانه مرزی مهران، حضور در جمع زائران یادمان قلاویزان مهران، دیدار با مردم و نخبگان، حضور در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه‌های رییس‌جمهوری در استان ایلام بود.

رییسی در جریان سفر به ایلام از فعال کردن اقتصاد روستا برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، تحقق عدالت اجتماعی، پرهیز از نگاه سلیقه ای در توزیع اعتبارات برای کمک به مناطق کمتر برخوردار، و از ظرفیت نخبگان، تکمیل پروژه های نیمه تمام، استفاده از مرز مهران و تبدیل ایلام به یک مرکز صادارات کالا، احداث راه اهن و ریل، توسعه راه ها، گردشگری سلامت، اقتصادی و زیارتی با توجه به مرز عراق و پیاده روی اربعین و موارد دیگر صحبت کرد.

در نهایت سید ابراهیم رییسی از تشکیل یک کارگروه در ریاست جمهوری برای پیگیری موضوعات مطروحه در سفراستان ایلام و پیگیری این موضوعات خبر داد؛ در این سفر تعدادی از وزرا به عنوان نماینده معین رییس جمهوری به شهرستان های مختلف استان ایلام رفتند و از نزدیک با وضعیت شهرستان های استان در حوزه ها و بخش های گوناگون آشنا شدند.

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهوری از تکمیل و بهره برداری بیمارستان های استان ایلام تا نیمه اول سال آینده خبر داد و بر تسریع درتکمیل پروژه های نیمه تمام کشاورزی، راه سازی، بهداشتی، سامانه گرمسیری و طرح های دیگر تاکید کرد.

محمد نوذری استانداروقت ایلام از اختصاص ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سفر رییس جمهوری با اولویت به چهار حوزه نفت و گاز، کشاورزی، اربعین و گردشگری به ایلام خبر داد.

در نشست شورای اداری با حضور رییس جمهور علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی از نبود شبکه ریلی در ایلام به عنوان تنها مرکز استان کشور گله مند بود در حالیکه طبق که طبق دستور مقام معظم رهبری باید تمامی استان های دارای منابع نفت و گاز به شبکه ریلی متصل باشند و بهزاد علیزاده دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از چالش‌های عمده این استان اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است که عمر برخی از آنها به بیش از ۲۰ سال می‌رسد و در این خصوص ضرورت دارد رییس جمهوری با یک برنامه ریزی مناسب دستورات لازم را در این مورد ارائه دهد و این پروژه ها هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد و سارا فلاحی نیز خواستار تبدیل ایلام به استانداری ویژه شد.

سال گذشته باوجود اطلاعیه های مکرر از سوی مسوولان استانی و کشوری مبنی برعدم راهپیمایی وتردد زمینی مسافران اربعین به علت شیوع کرونا، اما تعداد زیادی از زائران استان های مختلف خود را به مهران رساندند تا از مرز عبور کنند و حضور غیرمنتظره زائران باعث برپایی ایستگاه های صلواتی و درمانی در مهران شد و مسوولان در مدت حضور این مسافران تنها به افرادی که دارای برگه تزریق واکسن، دعوتنامه رسمی از طرف عراق و روادید بودند اجازه تردد دادند و از تاریخ ۲۸ شهریور تا ۱۶ مهرماه افزون بر ۷۰ هزار نفر زائر معادل ۶۰ درصد کل زائران از مرز مهران تردد کردند؛ پیش از این بنا به صلاح دید و توافق طرف های ایرانی و عراقی مقرر شده بود زائران از طریق مرزهای هوایی به عتبات عالیات سفر کنند و در صورت تمایل از مرز مهران اقدام به بازگشت کنند.

رحمت اله قیصوری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام از تخصیص ۱۰۰ درصدی ردیف اعتبارات اربعین به مبلغ ۹۵ میلیارد تومان خبرداد که این اعتبارات برای تقویت و توسعه زیرساخت های اربعین استان هزینه می شود.

آبان:

آبان ماه درتاریخ پزشکی استان ایلام برای اولین بار عمل پیوند قرنیه توسط یکی از پزشکان فوق تخصص قرنیه و تیم درمانی بیمارستان امام خمینی(ره) برای اولین بار بر روی یک خانم ۳۸ ساله انجام شد که در این عمل دکتر سجاد کاکایی عمل پیوند قرینه را بر روی چشمان بیمار مبتلا به قوز قرنیه انجام داد.

آذرماه:

دهه اول آذرماه در آذرماه امسال اولین کنگره ملی سرداران و سه هزار شهید استان ایلام باشکوه خاصی با حضور مهامان کشوری و لشکری برگزار شد.

در آبان ماه و پیش از برگزاری رسمی کنگره ملی شهدا، شهرستان های مختلف استان شاهد برگزاری یادواره های مختلف شهدای هر ایل و شهرستان بود و در دهه اول آذرماه با برگزاری هشت اجلاسیه و هشت شب فرهنگی کنگره ایلام اجرا شد؛ هرچند در طول سال برنامه های مختلف فرهنگی، خدماتی، عمرانی، محرومیت زدایی، ورزشی، پزشکی و … در راستای کنگره برگزار شد.

اجلاسیه های کنگره ملی شهدا از سوم آذرماه با اجلاسیه شهدای ورزشکار آغاز شد، چهارم آذرماه اجلاسیه عشایر و ایلات با مشارکت ۲ ایل بزرگ ملکشاهی و شوهان در شهرستان ملکشاهی و ششم آذرماه اجلاسیه شهدای دانشجو و اساتید در محل دانشگاه ایلام برگزار شد و سایر اجلاسیه ها در محل نمایشگاه های دائمی بوستان جنگلی چغاسبز با برگزاری اجلاسیه زنان و کودکان شهید آغاز شد و اجلاسیه های دانش آموزان و فرهنگیان، طلاب و روحانیون، ایثارگران و اجلاسیه نهایی در این مکان با حضور مهمانان کشوری برگزار شد که حضور وزیرآموزش و پرورش و سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مهمترین مهمانان این کنگره بودند.

همچنین به مدت هشت شب به عنوان شب های فرهنگی، سینمایش رقص پرچم که تلفیقی از جلوه های ویژه بصری، نمایش و فیلم برداری در فضای آزاد بود در میان استقبال مردم استان برگزار شد و در این برنامه برای اولین بار از جدیدترین تکنیک های هنر تئاتر و جلوه های ویژه موسوم به سینمایش (تلفیق سینما و نمایش) استفاده شد.

در همین ماه استاندار سابق ایلام محمد نوذری جای خود را به حسن بهرام نیا داد و مراسم تودیع و معارفه آنها با حضور وزیر کشور برگزار شد؛ محمد نوذری از ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ تا هفتم آذرماه سال ۱۴۰۰ استاندار ایلام بود و حسن بهرام‌نیا که در دولت محموداحمدی نژاد سابقه معاونت سیاسی امنیتی ایلام را در کارنامه خود دارد روز یکشنبه ۳۰ آبان از هیات دولت به عنوان استاندار ایلام رای اعتماد گرفت .

در همین ماه برای اولین بار هویت ۲ شهید گمنام آرمیده در یادمان شهدای گمنام شهرستان بدره و دانشگاه آزاد واحد ایلام شناسایی شدند؛ شهید قاسم شاه‌ولدی اهل شهرستان شازند استان مرکزی و عضو لشکر ۲۱ حمزه سید الشهدا و ۱۹ ساله است که در عملیات والفجر هشت سال ۶۴ به درجه رفیع شهادت نائل آمد و سال ۹۸ به عنوان شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به خاک سپرده شد و دومین شهید گمنام آرمیده در یادمان شهرستان بدره، سید ابوالفضل حسنی ۱۹ ساله و اهل استان تهران است که این شهید گرانقدر نیز سال ۶۶ در عملیات مسلم ابن عقیل در محل عملیاتی سومار به درجه رفیع شهادت نائل آمد و سال ۹۷ در یادمان شهرستان بدره دفن و چندی پیش از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی شد

با عقد تفاهم نامه بین شرکت های وب و شهرداری ایلام، این شهر به عنوان اولین شهر پایلوت هوشمندسازی در بستر نسل جدید فیبرنوری کشور انتخاب شد که این طرح طرح در ۲ فاز تعریف شده و مدت زمان اجرای کامل طرح سه سال است و در فاز اول این طرح۴۰ درصد مشترکان اعم از خانگی و غیر خانگی و مناطق پرتراکم شهر را شامل می شود.

زمستان و داستان مکرر حاشیههای شورای شهر ایلام، افت بی‌سابقه دما و نفوذ توده غلیظ گرد و غبار

دی ماه:

جمعیت استان ایلام طبق آمار منتشره ثبت احوال استان در دی ماه سال گذشته به بیش از ۶۰۷ هزار نفر رسید در حالیکه بر اساس سرشماری های سال ۹۵ آمار جمعیت استان ایلام ۵۸۰ هزار نفر بود؛ ایلام کم جمعیت ترین استان کشور است و در استان ایلام نرخ تولد ۳.۵ درصد و نرخ ازداوج ۱۰ درصد کاهش داشته و میزان طلاق ۱۲ درصد رشد داشته است.

در چارچوب گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و تمایل طرفین به تعمیم آن در بخش‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری، فرهنگی و دانشجویی، تفاهم نامه علمی ۲ جانبه بین دانشگاه ایلام و واسط عراق در سه ماده، ۲۱ بند و برای یک دوره چهار ساله منعقد و امضا شد؛ تبادل استاد به منظور تدریس دروس، ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (دکتری و کارشناسی ارشد)، بازدید اعضای هیأت علمی و دانشجویان دو دانشگاه، همکاری در جهت استفاده ۲ دانشگاه از اعضای هیأت علمی به عنوان استاد راهنما و مشاور پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، انجام پروژه‌های پژوهشی و مطالعاتی مشترک، طراحی و برگزاری کنفرانس سالانه بین‌المللی در زمینه‌های تخصصی مورد توافق طرفین از جمله مفاد این تفاهعم نامه است.

دی ماه سال گذشته حسن بهرام نیا استاندارایلام در دیدار با رییس و هیات رییسه دانشگاه واسط کشور عراق از ایجاد کنسولگری عراق در ایلام خبر داد و گفت: سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به تازگی در جلسه اعلام کرد که ایجاد کنسولگری عراق در ایلام نهایی شده و این موضوع بزودی محقق خواهد شد.

بارش های سیلابی باعث بروز طغیان رودخانه فصلی در بخش مورموری آبدانان شد و سیلاب ۱۱۰ میلیارد تومان به اماکن مسکونی و تجاری و زیرساختهای بخش کلات مورموری خسارت وارد کرد که از این میزان خسارت وارده ۹۰ میلیارد تومان مربوط به اماکن عمومی و زیرساخت های شهر و روستاهای تابعه و ۲۰ میلیارد ریال آن نیز خسارت به وسایل و لوازم و اموال شخصی مردم بخش کلات مورموری بود.

هفته آخر دی ماه مردم استان ایلام بعد از گذشت چندین سال شاهد بارش برف بودند و تداوم بارش برف در هفته آخر دی ماه هرچند موجب خرسندی و شادمانی مردم بود اما مشکلاتی در زمینه برف روبی معابرعمومی و اطلاع رسانی های ستاد بحران مبنی بر تعطیلی مدارس یا تاخیر فعالیت ادارات وجود داشت و در این این هفته وضعیت ناپایدار هوا باعث لغو چندین پرواز فرودگاه ایلام در مسیر هوایی ایلام – تهران شد و همچنین طبق مصوبه های ستاد بحران مراکز آموزشگاهی با تعطیلی یا تاخیر مواجه شدند و ادارات نیز تاخیر در شروع فعالیت روزانه داشتند.

بهمن ماه:

در پی تداوم بارش برف در دی ماه و برودت سردی بی سابقه هوا، طبق اعلام هواشناسی : رکورد کمینه دمای هوا در شهر ایلام نسبت به داده های آماری ثبت شده شکسته شد و ثبت دمای ۱۳/۹- در شهر ایلام در طول دوره آماری موجود استان بی سابقه بود و حداقل دمای ثبت شده در ایلام تا قبل از این ۱۳/۶- درجه سانتی گراد بوده که در بهمن ماه ۱۳۸۳ به ثبت رسید.

منصور بهادری رییس شورای شهر ایلام باتوجه به تداوم مشکلات متعدد در این دوره از تشکیلات شورای شهر ایلام استعفا کرد و درخواست وی با چهار رای موافق و ۲ رای مخالف مورد موافقت اکثریت اعضای شورای شهر قرار گرفت و سعید انوری پور به جای بهادری به ریاست این شورا منصوب شد.

در یازدهمین جشنواره مالک اشتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر اساس ارزیابی شاخص های سال ۹۹ سپاه استان ایلام در گروه ب متشکل از ۱۸ سپاه کشور مقام نخست را کسب کرد.

همچنین معاونت های سلامت و دفاع زیستی، طرح و برنامه و مالی، بسیج های مداحان، اصناف و منتخین دهگانه اقشار بسیج استان نیز عناوین برتر کشور را کسب کردند.

تب کرونا از نوع اُمیکرون در بهمن ماه باز هم در ایلام به اوج خود رسید و استان قرمزرنگ شد و عمده مبتلایان این دوره را دانش آموزان تشکیل دادند و حجم مراجعه کودکان و نوجوانان مشکوک به کرونا افزایش یافت و بنا به صلاح دید ستاد مقابله با کرونا، مدارس تعطیل و آموزش ها غیرحضوری شد و همچنین بنا بر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی میزان ابتلا به کرونا در مرز مهران هشت برابر نسبت به هفته های قبلتر خود شده بود و همچنین میزان نمونه گیری در مرز نیز ۵۰ درصد افزایش یافت و موارد مبتلا ۶۶ درصد بیشتر شد.

ایلام در بهمن ماه میزبان استاندار دیالی عراق و با هدف رایزنی برای ایجاد بازراچه هلاله شمالی بود و تفاهم‌نامه اولیه مشترک ایجاد بازارچه مشترک در مرز هلاله شمالی توسط استاندار ایلام و استاندار دیاله عراق به امضا رسید.

اسفند:

شورای شهر ایلام ۶ نفر را به عنوان گزینه های تصدی گری شهرداری ایلام به مراجع ذی صلاح معرفی شدند و در نهایت بابک محمدی آوندی از این افراد تایید شد و روزمه وی برای تایید نهایی به وزارت کشور ارسال شاده است.

یکی دیگر از اخبار حاشیه دار شورای شهر ایلام استعفای رییس شورای شهر بود که منصور بهادری استعفا داد و سعید انوری پور با بیشترین آرا جای وی را گرفت.

کتاب شاهنامه کردی ایلامی اثر سیاوش لطفی‌کار رونمایی شد و این کتاب در کمیته کتب ارزشمند وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ و ادبیات ملی تایید و مورد حمایت قرار گرفته است.

نفوذ توده غلیط گرد و غبار که از طرف بیابان های عراق و سوریه وارد استان ایلام شده بود باعث شد غلظت آلودگی ها در شهرهای ایلام و سرابله تا ۵۴ برابر حد مجاز نیز ثبت شود در حالی که حد مجاز غلظت آلودگی در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است.

غلظت بالای این توده باعث تعطیلی مدارس، تاخیر در فعالیت ادارات و لغو پرواز فرودگاه ها شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.