تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

معاون وزیر صمت:

فرآیندهای بانکی در سال‌های گذشته ضدتولید عمل کردند/حمایت از تولید داخل در صورت گشایش‌های سیاسی

فرآیندهای بانکی در سال‌های گذشته ضدتولید عمل کردند/حمایت از تولید داخل در صورت گشایش‌های سیاسی
تهران- معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فرآیندهای بانکی در سال‌های گذشته ضدتولید عمل کردند و منجر به کاهش تولید یا تعطیلی بسیاری واحدها شدند.

 

«محمد مهدی برادران» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: آثار تصمیمات غلط و غیرکارشناسی گذشته شاید تا دو سال در فرآیندهای تولید و مصرف باقی بماند و تاثیرگذار باشد.

وی گفت: با تغییراتی که در نظام بانکی شاهد هستیم و همچنین حضور افراد متعهد و طرفدار تولید در نظام بانکی، اصلاح فرایندها و روندها را شاهد خواهیم بود.

برادران خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از اقدامات خوب تامین مالی زنجیره ای است که کار مشترک وزارت صمت و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است که به این فرآیند کمک خواهد کرد.

وی بیان‌داشت: الزام پرداخت تسهیلات بر اساس صورتحساب مورد تایید سامانه جامع تجارت، یکی از اقدامات خوب در این راستا است.

این مقام مسوول ادامه‌داد: اکنون درصد عمده‌ای از منابع بانکی به سمت کالاهای تقلبی یا قاچاق می رود، در حالی که انتظار نظام تولید از مجموعه بانکی این است که تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

برادران با اشاره به شعار امسال و لزوم توجه به تولید دانش بنیان، گفت: مقدمه دانش‌بنیان شدن تولید است، در این راستا ابتدا باید به موضوعاتی نظیر افزایش و جهش تولید پرداخته شده و فرایندهای نادرست اصلاح شود.

مشکلات بانکی در صدر مشکلات واحدهای راکد

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۳ هزار واحد صنعتی در کشور که از وزارت صنعت مجوز دارند، خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار مورد از این واحدها راکد هستند که سال گذشته تلاش شد ۲ هزار و ۶۷ واحد از آنها راه اندازی شد.

وی بیان‌داشت: در دولت سیزدهم یک‌هزار و ۳۲۰واحد از واحدهای راکد با اشتغالزایی ۲۴ هزار نفر فعال شدند.

برادران ادامه داد: عمده مشکلات این واحدها مشتمل بر ۲۱۵ مشکل در ۲۰ عنوان دسته‌بندی شد که مشکلات بانکی، مالیاتی، تامین مواد اولیه، گمرکی، امور اراضی و تامین اجتماعی در صدر مشکلات قرار دارند.

وی همچنین بیان داشت: ۴۴۹ واحد از واحدهای راکد توسط بانک‌ها تملک شده و غیرفعال شده‌اند، ضمن اینکه سرمایه در گردش دغدغه اصلی واحدها را تشکیل می‌دهد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح‌کرد:‌ در صورت گشایش‌های سیاسی، به‌طور قطع به تولید دانش‌بنیان توجه ویژه خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در این صورت ضمن جلوگیری از واردات بی رویه و غیرضروری، به شرکت‌های خارجی میدان نخواهیم داد.

مبارزه با قاچاق کالا

برادران در پاسخ به ایرنا درخصوص اقدامات انجام شده در موضوع مبارزه با قاچاق کالا، خاطرنشان‌کرد: این مهم در فاز نخست با مبارزه با لوازم یدکی قاچاق آغاز شد و در مراحل بعد به سراغ لوازم خانگی، کالاهای صنایع دخانی، آرایشی و بهداشتی و سپس پوشاک خواهیم رفت.

وی اظهار داشت:‌ سامانه اصالت سنجی در ۲ حوزه لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی فعال شده و افراد می‌توانند با ارسال پیامک به این سامانه یا نرم افزار موبایلی مربوطه از اصالت کالا مطمئن شوند.

این مقام مسوول تصریح‌کرد:‌ در گذشته نظارتی بر قیمت‌ها در حوزه لوازم یدکی خودرو نبود و قیمت ها درج نمی‌شد، اما اکنون به تولیدکنندگان تکلیف شده تا قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده را درج کنند.

تولید بدون داخلی‌سازی در حکم واردات و کالای قاچاق است

این مقام مسوول به رشد هفت درصدی تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ خبر داد و گفت: تولید این محصولات در پایان سال گذشته به ۱۶ میلیون و ۴۸۹ هزار دستگاه رسید و در لباس‌شویی رشد ۳۶ درصدی و یخچال رشد ۹ درصدی رقم خورد.

وی تصریح‌کرد: اینکه عده‌ای در کشور به نام تولید، همان محصولات را بدون داخلی‌سازی مونتاژ می‌کنند، در حکم واردات یا کالای قاچاق است.

برادران خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ شاهد صرفه‌جویی ارزی از ۱.۵ به ۱.۲ میلیارد دلار در صنعت لوازم‌خانگی بودیم.

وی همچنین بیان‌داشت: اکنون بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ قلم اجناس لوازم خانگی با همان قیمت‌های زمان آغاز به کار دولت عرضه می‌شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین به آماده شدن سند راهبردی این صنعت با همکاری و نظرسنجی از فعالان این رشته صنعتی اشاره کرد که تا ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: روند رو به رشد تولید در صنعت لوازم‌خانگی، برخلاف صنعت خودرو به سمت انحصار نخواهد رفت.

به گفته این مسوول، اکنون در بسیاری کالاهای لوازم خانگی قیمت‌ها زیر قیمت‌های جهانی است و کیفیت تولیدات‌مان با برندهای بزرگ برابری می‌کند.

وی بیان‌داشت: در این صنعت به دنبال تکمیل چرخه تولید به نفع تولید ملی و مردم هستیم.

تلاش برای تنظیم بازار به نفع تولید

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از اقدامات وزارتخانه که در سال گذشته کلید خورد، تلاش برای جلوگیری از خام فروشی واحدها و اولویت دادن به تامین نیاز داخل بود که مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفت.

برادران یادآور شد: اجرای این مهم سبب شده تا اکنون در زمینه ورق فولادی و سیمان شرایط خوبی را شاهد باشیم و بازار به نفع تولید تنظیم شود.

وی گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها، رشد قیمت‌های جهانی است و وزارت صمت تلاش کرد با وضع عوارض پلکانی صادراتی، مانع از افزایش مجدد قیمت‌ها در داخل شود که به تامین نیاز واحدهای داخلی کمک خواهد کرد.

احیاء ۳۵ هزار فرصت شغلی در حوزه فرش دستباف

برادران درخصوص فعالیت مرکز ملی فرش، خاطرنشان‌کرد: فعالیت‌های مستمر این مرکز ادامه دارد و در دو ماه گذشته اقدامات خوبی از جمله برنامه ریزی برای تجلیل از ۱۱۰ مشاهیر فرش دستباف در ۱۷ اردیبهشت‌ماه، برگزاری المپیاد دانش آموز در ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه و همچنین بافته شدن فرش سه متری ۶۰ رج در تبریز به عنوان یکی از نمادهای ایران در جام جهانی قطر (با پیشرفت ۵۰ درصدی)‌ اشاره کرد.

وی گفت: در ۶ ماه گذشته ۳۵ هزار فرصت شغلی فرش دستباف مجدد احیا شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.