تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۲۲

مهران، لاله سرخ ایران

مهران، لاله سرخ ایران
ایلام- مهران یک اسوه حماسی و ماندگارترین اسطوره تاریخی است که یک عالم پاکی و پایداری و اقیانوسی از غیرت و جوانمردی از اقوام ایرانی و اکرام ایلامی در درونش نهفته است.

 

این دیار دوست داشتنی که در ۸۵ کیلومتری جنوب غرب ایلام واقع شده است، در گذر زمان و دهلیز دوران با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است.

مهران پاره تن ایران است که از دوران پارینه سنگی تا عهد پهلوی و از انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس بواسطه موقعیت حساس جغرافیایی ، اقتصادی و همجواری و دسترسی آسان به شهرهای مرزی عراق بستر تحولات مهم و در معرض طمع دشمنان قرار داشته است.

مهران مهربان که روزگاری منصورآبادش نامیده اند در جریان جنگ تحمیلی بیش از چهار مرتبه به تسخیر دشمن درآمد و بین متجاوزان بعثی و مدافعان بسیجی رد و بدل شد و در مجموع ۳۵ ماه تمام از پیکره پاک ایران عزیز جدا و در اسارت اجانب قرار داشت.

مهران ، این لاله سرخ و نگین سبز ایران در آن روزهای سخت و نفسگیر با سودایی خوش و سیمایی خونین فتوت و فرزانگی نیاکان خود و عظمت ایران را فریاد می‌زد و فداکاری فرزندان ایلام را به رخ مستکبران متجاوز می کشید.

آری؛ مهران مدفن معطر شهیدان و آوردگاه خیل آزادگان بسیج و سپاه و ارتش و امت اسلامی نفس را در قفس نگه می داشت و یاوران خود را به یاری می طلبید.
نبردهای نابرابر و مصاف های مظلومانه مهران این قبله گاه قلب های قدرتمند به سر رسید و جنوب رحمانی بر اولیای شیطان غلبه کرد ، سحرگاه دهم تیرماه سال ۶۵ معرکه مجاهدان و مهلکه متجاوزان شکل گرفت و نصرت الهی نمایان و خون بر شمشیر پیروز گردید.

در این روز رستگاری با اعجاز عشق، اوج ایثار و عاطفه ایرانی مهران آزاد و قلب امام (ره) شاد شد.

در صبح صادق دهم تیرماه ۶۵ با نام نامی یا ابوالفضل العباس ، در قالب عملیات آزادیبخش کربلای یک و در سایه تعصب و تحور و تهاجم بی امان رزمندگان اسلام غربت غریبانه مهران پایان یافت و این نقطه نورانی و عزت ایرانی به آغوش آسمانی میهن بازگشت.

آزادی مهران به قدری شگفت و باور ناپذیر بود که حضرت امام (ره) در پیام تبریک و تشکر خود را به رزمندگان فرمودند که مهران را خدا آزاد کرد.

امروز مهران این جلگه جمیل با ساکنان فیلی تبار و کردگوی خویش چون آفتاب عالم تاب بعنوان یک معبر معتبر بین المللی و بزرگترین گمرک خاکی ایران به کانون تجمع جهانی جمعیت و تبادل کالا، درختانی سبز، مزارعی پربار، دادوستدی پررونق به مکانی برای مبادلات ملی و منطقه ای تبدیل شده و با شانه شکوه زلف زمانه را شانه می کند.

امروز و در سی و ششمین سالگرد آزادی مهران مهربان بر روح و روان شهیدان همیشه شاهد تاریخ و رزم آفرینان عملیات کربلای یک درود می فرستیم و بخاطر این عطیه الهی و عظمت خدایی برخود می بالیم و مهران و مهرانیان را می ستائیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.