تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

دانایی، اکسیری جاودانی برای گره گشایی از نارسایی های اجتماعی

دانایی، اکسیری جاودانی برای گره گشایی از نارسایی های اجتماعی
ایلام - اگر قبول کنیم که دانایی عین توانایی و عاقلان دانا گل سرسبد هستی ، دارندگانِ توانا و محبوبان مانای تاریخ محسوب می شوند، یک لحظه از خواهندگی ، خوانندگی و دانندگی علم و دانش غافل نخواهیم شد و در این صورت بسیاری از معضلات و نارسایی های اجتماعی با کمترین هزینه ای مرتفع می شود.

براساس یافته های علمی و بافته های عملی موئلفه ها و تکنیک های درست دانستن مفیدتر و کاربردی تر از اصل دانش و داشته های بشری است.

ارسطو فیلسوف شهیر یونانی معتقد است: نگاه عقلانی به پدیده ها و اصالت تربیت برای درست فکر کردن و زیبا اندیشیدن است و به همین خاطر شهید بهشتی می فرماید: اگر خوب اندیشیدن و تصمیم درست گرفتن به آدم ها بیاموزیم تا ذهن و زمان خود را مدیریت نمایند، بدون شک براحتی تسلیم امر عوام نشده و خود را در محاصره افکار نادانان و ناپختگان احساس نمی کنند.

برای تسخیر قله های ترقی جهان و تصاحب آیه های امید و عرفان لازم است با یک سازمان فکری، اصلاح روش و رفتارها و تعمیق تدین و تکامل انسانیت ، خود را خوشه چین دانایان نموده و عاقلان عالم را همراهی کنیم، زیرا اکسیر آگاهی و درست دانستن گهواره ای است که روح متلاطم انسان در آن آرام می گیرد، بی جهت نیست که عالمان آزاداندیش برای‌ دانایی با پول البسه و غذای روزانه خود کتاب ابتیاء می کردند تا مانای تاریخ باشند.

اگر همه ما اعم از عالم و عامی در کمال صدق و صحت و بدور از خلط و خطا سفیر عقل و رسول رستگاری بوده و از زانایان خویش پند گیریم و همنشینی با ‌خوبان را غنیمت شماریم، سعادتمان تامین و صلابتمان نیز جاودانه می گردد.

مدیران ، برنامه ریزان و متولیان فرهنگی و آموزشی کشورمان نیز باید بستر دانایی هدفمند را به نحو مطلوب برای همه بخصوص جوانان مهیا کنند و بپذیرند مشکلات آموزشی و معیشتی جوانان جامعه فقط با مناصحت و منازعت لفظی مرتفع نمی شود، لذا باید بدون هیچگونه مضایقت و مخالفت با چشم باز، دلی مهربان و فکری فعال به جنگ مشکلات آنها بروند و رفاه نسبی این آینده سازان گرانقدر را فراهم و انگیزه و اندیشه دانایی را در وجود آنان بارور کنند.

جوانان نیز متوجه خواهند شد که انس با مدعیان بی مقدار، وزن آنها را کم و جامعه را نیز از زمانه عقب می اندازد، اگر بدانیم زمان شناسان باهوش هیچگاه غافلگیر نمی شوند و بازنده هیچ آزمونی هم نیستند، به حکم عقل داشته های خود را بازنگری کرده و با وقوف به واقعیت زمان دانش حقیقی و مجازی خویش را ارتقاء داده و به هیچ عنوان خود را موظف به اجرای هر امری نخواهند کرد.

اگر فهم و فکرت را به نور دانش مجلل و مزین و پیامدهای عینی و عملی عقاید خویش را با ابزار معرفت ارزیابی کنیم، یک ساعت آرامش خود و امنیت کشورمان را با یک عالم درم ، دینار و دلار معاوضه نخواهیم کرد.

بنابراین شایسته است انبان جان را به شمیم کتاب معطر، مسیرمان را با افاضه عالمان نیک نگاه منور و افکارمان را نیز با تعقل مطهر کنیم تا با تدین و اشراف، از خوف و خشونت امتناع ورزیده و همواره حرکت مُصلحانه را بر اقدام مسلحانه ترجیح داده و اصلاح را امری ضروری و آشوب و اسقاط را آفتی نامطلوب تلقی نماییم.

پادوی هیچ قدرتی نشده ، نیابت بیگانگان را هم تقبل نکنیم و تحت هیچ شرایطی تیر خاموشی را بسوی هیچ نور امنیت آفرینی شلیک نخواهیم کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.