تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸

کمبود دارو در ایلام تا پایان هفته جاری رفع می شود

کمبود دارو در ایلام تا پایان هفته جاری رفع می شود
ایلام - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به کاهش تولید دارو در کشور و مستثنی نبودن این استان در این خصوص، کمبود دارو تا پایان هفته جاری رفع می شود.

 

دکتر رسول دشتی روز دوشنبه در نشست با رسانه های استان با عنوان کمبود دارو اظهار داشت: آغاز کار تیم جدید این سازمان با انباشتی از بدهی دارو بعنوان مانعی جدی برای ارائه خدمات در استان همراه بود که با پیگیری از طریق وزارتخانه و مسوولان استانی توفیقاتی حاصل شد و موفق شدیم عمده بدهی ها پرداخت شود که بی سابقه بوده است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد بدهی های این سازمان معادل ۷۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طریق صندوق توسعه ملی بابت بدهی های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین سه ماهه نخست امسال پرداخت شده است.

دکتر دشتی ادامه داد: از پایان سال ۱۴۰۰ و در ماه های آخر مشکلاتی در سطح تولید دارو بوجود آمد و عدم تامین بموقع دارو با توجه به گستره مطالبات سبب شد تولید دارو در کشور به حداقل برسد که این مشکلات بر استان ها از جمله ایلام تاثیر گذاشت.

وی یادآور شد: با توجه به این مشکلات، این کمبودها در ایلام بعنوان استانی محروم و مرزی و دور از مرکز همچنین دارا بودن زیرساخت های ضعیف، زودتر و بیشتر نمایان می شود و به دلیل عدم وجود شرکت های دارویی دولتی از مشکلات دو چندانی برخوردار است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تولید دارو از طریق کارخانجات و شرکت های تولید دارو انجام و توسط سازمان غذا و دارو به توزیع کنندگان تحویل و از شرکت مرکزی به استان ها منتقل می شوند اما بدلیل عدم استقرار چنین شرکت هایی ظلم مضاعفی به ایلام وارد می شود.

دکتر دشتی تصریح کرد: استقرار شرکت های دارویی در استان سبب دپوی مناسب داروها می شود و در مواقع بحرانی و حوادث غیرمترقبه می توان با ذخیره داروها وضعیت را مدیریت و با کمبود و مشکل مواجه نشویم.

وی نبود شرکت های دارویی را یک خلاء عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه کمبود دارو بخصوص آنتی بیوتیک ها با شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی مختص استان خاصی نیست، بلکه در سطح کشور و بدلیل کاهش تولید دارو است که این موضوع پیگیری های ما را مختل نکرده و همچنان بعنوان مطالبه پیگیر استقرار شرکت های دارویی در استان هستیم، هرچند تاکنون به نتیجه نرسیده و تلاش نمایندگان نیز تاکنون مثمر ثمر نبوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: با استقرار شرکت های دارویی دولتی در استان ۵۰ درصد مشکلات دارویی از جمله آنتی بیوتیک ها رفع و با برنامه ریزی دقیق دارو برای بیماران واقعی تامین می شود و از سویی داروهایی که در توزیع آنها محدودیت وجود دارد به داروخانه های خاص بترتیب شامل بیمارستانی و شبانه روزی توزیع می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سرم و داروهای تزریقی نیز گفت: کمبود برخی داروهای تزریقی از جمله سرم و آمپول بدلیل تعداد کم تولیدکنندگان این داروهاست که به تبع آن کمبود دارو ایجاد می شود و به همین دلیل کمبود داروهای تزریقی بیشتر قابل مشاهده است که نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

دکتر دشتی با بیان اینکه ایلام دارای ۹ بیمارستان دولتی است که داروخانه های آنها برون سپاری شده، تصریح کرد: برای مدیریت عرضه و توزیع جلساتی برگزار و برای تجویز دارو با معاون بهداشتی و درمان بیمارستان ها و شبکه بهداشت هماهنگی لازم جهت خودداری از تجویزهای بی مورد صورت گرفته و به داروخانه ها نیز اعلام شده برای جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو و امکان ایجاد عوارض از عرضه برخی داروها خودداری کنند چرا که با مدیریت مصرف و تجویز میتوان از کمبود دارو جلوگیری کرد.

وی افزود: با توجه به پیگیری های این سازمان سه میلیون و ۵۰۰ هزار آنتی بیوتیک وارد کشور شده که سهم ایلام هفت دهم درصد است و تا آخر هفته جاری وارد استان می شود که می تواند بسیاری از مشکلات کمبود آنتی بیوتیک در استان را رفع کند، اما آنچه باید مطالبه و پایه گذاری شود، تقویت زیرساخت ها از طریق سازمان غذا و دارو و همه مسوولان استانی و استانداری است که با ارتباط گرفتن با شرکت های توزیع مرکزی در کشور این موضوع محقق شود.

دکتر دشتی به مصرف بالا و خودسرانه داروها در ایلام اشاره کرد و افزود: ۹۰ داروخانه شهری و ۶۰ داروخانه روستایی در ایلام وجود دارد و استان ما از نظر شاخص مصرف دارو از میانه کشور بالاتر است و از شهروندان تقاضا داریم از مصرف دارو بصورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک خودداری کنند، چرا که علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی سبب ایجاد عوارض و مشکلاتی در حوزه سلامتی و بهداشتی آنها شده و باید در تکمیل زنجیره تامین توزیع دارو مصرف نیز کنترل شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.