تاریخ انتشار : جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷

وزیر نیرو: ابرپروژه‌های آبرسانی در کشور درحال اجرا است

وزیر نیرو: ابرپروژه‌های آبرسانی در کشور درحال اجرا است
تهران- وزیر نیرو گفت: با توجه به مضیقه آب، پروژه‌های مهار آب بسیار سنگین بوده و به عبارتی ابرپروژه‌ها و سوپر پروژه‌هایی به شمار می‌روند که در کشور در دست اجرا هستند.

«علی اکبرمحرابیان» روز جمعه در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب افزود: طرح‌های مهار آب در غرب کشور، صدها کیلومتر خطوط انتقال و تونل در کشور در حال اجرا هستند که به این سطح دانش، بالندگی و افتخار می بالیم.

وی گفت: نکته مهم و نوید بخش برای فعالان بخش آب این است که عزم دولت برای اجرای این پروژه ها جزم است و اعتبارات فراوانی برای این بخش گذاشته شده است.

این عضو کابینه دولت خارطنشان‌کرد: از شروع دولت سیزدهم و به‌ویژه در تدوین برنامه هفتم توسعه، موضوع آب به عنوان مهمرتین عنصر اجرای پروژه ها و طرح‌های توسعه کشور محسوب می‌شود.

وزیر نیرو ادامه‌داد: فعالان این بخش باید سرعت کار خود را افزایش داده و به فکر اجرای طرح های توسعه در بخش صنعت، مهندسی و به‌ویژه در امور پیمانکاری باشند. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که بخش پیمانکاری کشور تحلیل رفت.

محرابیان بیان‌داشت: پیام امروز من به فعالان، پیمانکاران، مهندسان مشاور و شرکت های صنعتی به‌ویژه دانش بنیان این است که عزم خود را جزم کرده و با تلاش بیشتر، سرمایه گذاری سنگین تر و اراده های پولادین در پی اجرای این پروژه ها باشند.

وی گفت: نگاهی به شاخص‌های توسعه روستایی و مناطق محروم کشور حاکی است که از اغلب کشورهای جهان پیشرفت های بیشتری داریم.

محرابیان خاطرنشان‌کرد: شاخص برق رسانی جمهوری اسلامی امروز در مناطق شهری ۱۰۰ درصد و مناطق روستایی ۹۹.۷ درصد است و نقاط باقی مانده، نقاطی است که امکان برق رسانی به آنها به عنوان واحدهای ساکن امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: زندگی افراد حاضر در این مناطق در مسیر کوچ و غیره قرار دارد که وزارت نیرو و دولت برای آن هم تدبیر کرده که آن استفاده از پنل های خورشیدی است که توانند آنها را حمل و نقل کنند.

 

توسعه جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستا/ راه اندازی مجمع خیرین آبرسان در کشور

وزیر نیرو از توسعه طرح جهاد آبرسانی از ۱۰ هزار به ۱۶ هزار روستا و راه اندازی مجمع خیرین آبرسان در کشور خبر داد و گفت: امروز ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده میزان برخورداری آبرسانی به روستاها به حدود ۹۵ درصد جمعیت این بخش می رسد.

محرابیان افزود: ۱۰ هزار روستا در حال آبرسانی است که افزون بر ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی گفت: قرار است در مدت سه سال این کار تمام شود و تعداد روستاها در طرح جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستا رسانده شده است.

این عضو کابینه دولت بیان‌داشت: آبرسانی به این تعداد روستا، میزان برخورداری آب روستایی را به حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور می رساند.

وی خاطرنشان کرد: ۶۰ هزار روستا داریم که به بخشی از اینها در سال های گذشته آبرسانی شد.

وی ادامه‌داد: امروزه شاهد تغییرات اقلیمی در سطح جهان هستیم. این تغییرات آب و هوایی باعث تغییرات الگوهای بارشی در جهان به‌ویژه در ایران شده است، در این شرایط ضرورت مدیریت منابع آب امری پراهمیت و غیرقابل انکار است.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: کاهش بارش‌ها و افزایش تقاضای آب با توجه به رشد صنعت و اقتصاد در کشور دو مولفه‌ای است که برآیند توجه به مدیریت منابع آب را دوچندان می‌کند.

وی گفت: اگر سرانه آب قابل برنامه‌ریزی را در طول ۵۰ سال گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم که سرانه آب قابل‌مدیریت و تجدیدپذیر به شدت کاهش یافته و سرانه آبی که در اختیار هر ایرانی قرار می‌گیرد از حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در سال به حدود یک‌هزار و ۲۰۰ متر مکعب رسیده است؛ بر این اساس می‌طلبد که با روش‌های نوین بتوانیم منابع آب خود را به خوبی مدیریت کنیم.

محرابیان اظهار داشت: مهمترین دلیل برگزاری نمایشگاه همین موضوع است؛ محلی که همه فعالان، دانشمندان، مهندسان، محققان، کارشناسان، فعالان اقتصادی، صنعتی و تولیدی و بازرگانی حوزه آب و آبفای کشور جمع شده‌اند که بتوانیم با روش‌های نرم ‌فزاری و سخت‌افزاری به مدیریت منابع آب خود کمک کنیم؛ مدیریت آبی که در کشور قابل تجمیع، برنامه‌ریزی و توزیع است.

وی گفت: کاهش سرانه آب هم یک بعد نگران کننده و هم ابعاد امیدبخش دارد. نگران کننده این که نمی توانیم با روش های گذشته و سنتی، آبی که غیر قابل مدیریت و غیر قابل حساب بوده را همچنان مدیریت کنیم اما از سوی دیگر کاهش سرانه به معنای رشد اقتصادی و مصرف است.

وزیر نیرو افزود: اگر میزان مصرفی که ایرانی ها امروز در عرصه های کشاورزی و واحدهای صنعتی خود دارند را با گذشته مقایسه کنیم، می بینیم که کشور در حال رشد و پیشرفت است و این بعد خوشحال کننده ماجراست و آنچه برای ما مسوولان و کارشناسان حوزه آب اهمیت دارد رسالت سنگینی بر دوش ما گذاشته این است که بتوانیم با این حجم بارش خدادادی همه نیازهای امروز و آینده مردم را تامین کنیم.

محرابیان ادامه‌داد: به‌طور قطع دو روش داریم؛ یکی برنامه ریزی و مدیریت به روش های نرم افزاری و دومی، اجرای پروژه های مدیریت منابع آب در کشور است.

وی گفت: در مدیریت اجرای پروژه های سخت افزاری، بالادستی، انتقال و مهار آب ها و تصفیه خانه آب و اکثر پروژه ها در این زمینه ها، امروز شاهد فعالیت قابل توجه در بخش آب کشور هستیم. باید به خودمان متذکر شویم که چه بودیم و چه هستیم و این نکته مهمی است.

وزیر نیرو اظهار داشت: ۵۰- ۴۰ سال پیش در کدام نقطه بودیم و امروز در کدام نقطه هستیم؟ با بررسی وضعیت صنعت آب و برق و اینکه کارشناسان ما در تعریف پروژه و امور مهندسی و اجرایی در چه نقطه ای بودند و امروز در چه نقطه ای قرار دارند،به خود می بالم که به عنوان عضوی کوچک و خدمتگذار در این صنعت تلاش می کنم.

وی گفت: امروز در داخل و خارج از کشور پروژه هایی در حال اجرا داریم که شاید اجرای بلندترین و بزرگترین سد جهان (سد «بختیاری») بزرگترین افتخار سدسازی ایران است که امور مهندسی و اجرایی آن به دست متخصصان ایرانی و ده ها و صدها پروژه عظیم مهار و انتقال آب در دست اجراست./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.