تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور:

تهران رکورد دار فرونشست در کشور نیست/ فرونشست سالیانه ۴۰ سانتی‌متری در کرمان

تهران رکورد دار فرونشست در کشور نیست/ فرونشست سالیانه ۴۰ سانتی‌متری در کرمان
تهران- رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه برخلاف اخبار منتشره، تهران رکورد دار بیشترین میزان فرونشست در کشور نیست، گفت: استان کرمان با ۴۰ سانتی متر فرونشست در سال از این حیث رکورد دار است.

 

علی جاویدانه امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: میزان فرونشست در استان تهران سالیانه ۲۰ سانتی متر است که نوار جنوبی این استان بیشترین میزان فرونشست را دارد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته بود: بر اساس آمار در جنوب، مرکز و دشت‌های غرب و جنوب غرب استان تهران، شاهد بیشترین فرونشست زمین هستیم.

به ادعای حلیا سادات‌حسینی، طبق بررسی‌های انجام شده مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران و شهرهای اسلامشهر، شهریار، چهاردانگه، نسیم شهر، صباشهر و کهریزک تحت تاثیر فرونشست دشت تهران قرار دارند.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی فرونشست استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی است، اظهار داشت: در تهران بیشترین نرخ فرونشست مربوط به منطقه غرب و جنوب غرب است که به سمت جنوب شرق و ورامین کشیده‌ شده است.

جاویدانه افزود: فرونشست در مناطقی که کشاورزی در آنها انجام می شود بیشتر است، اما این فرونشست به مناطق شهری نیز در حال نزدیک شدن بوده و با ساخت و سازها نرخ فرونشست در حال تغییر است.

وی با اشاره به بررسی ۳۰ هزار کیلومتر از زمین های کشور بر اساس نقشه های فرونشست، اظهار داشت: این در حالی است که از یک هزار و ۴۰۰ شهر در کشورمان حدود ۳۵۰ شهر فاقد نقشه بوده که برای تهیه نقشه های آنها با استفاده از پهباد این نقشه برداری ها در حال انجام است. هم اکنون کار نقشه برداری ۱۶۰ شهر در حال انجام بوده که این نقشه ها در طرح هایی مانند کاداستر نیز قابل استفاده هستند.

وی با بیان اینکه نقشه فرونشست کشور تهیه شده است، افزود: این مساله نیز نباید فراموش شود که در حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد فرونشست ها در کشورمان بیش از ۲۰ سانتی متر در سال است که از این نظر نگران کننده است.

جاویدانه گفت: فرونشست درهمه مناطق دنیا ایجاد می شود، اما نرخ فرونشست زمین در کشور با بیشینه بالای ۲۰ سانتیمتر پنج برابر متوسط دنیا است.

رییس سازمان نقشه برداری کشور ادامه‌داد: با توجه به ورود سازمان و نقش آن در تعیین پهنه ها و نرخ فرونشست در کشور، بر همین اساس برخی از مناطق که برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده بود مانند یزد که بخشی از پهنه در نظرگرفته شده در طرح نهضت ملی مسکن در معرض فرونشست قرار داشت، با توجه به نقشه های ارائه شده ساخت و ساز در این مناطق حذف شد.

جاویدانه در ادامه به نقشه برداری دریایی اشاره کرد و گفت: قدیمی ترین شبکه جذر و مد در کشور مربوط به شبکه پایش سازمان نقشه برداری است که ۲۱ ایستگاه در سواحل شمالی و جنوبی دارد که اطلاعات مربوط به جزر و مد را آنالیز می کنند. همچنین سازمان نقشه برداری یک کشتی در اختیار دارد که از بهمن ماه گذشته به آب افتاده و به‌زودی نیز عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه دو شناور دیگر نیز به زودی عملیاتی می شود، تصریح کرد: پیش از سال ۲۰۱۵ همه نقشه های آبی خلیج فارس متعلق به انگلستان بود که با بهره مندی از توان داخلی امروز این نقشه ها داخلی هستند که با توجه به اعمال حاکمیت و درآمد پایدار ارزی نیم میلیون دلاری برای کشورمان قابل اهمیت است.

جاویدانه، ایجاد پنجره واحد زمین و اطلس سرمایه گذاری را از دیگر فعالیت های سازمان نقشه برداری کشور عنوان کرد و بیان داشت: این پنجره واحد در استان زنجان تشکیل شده و با راه اندازی و توسعه هر چه بیشتر آن صدور مجوزهای مربوط به زمین تسریع بخشی می شود.

وی در ادامه به توسعه شبکه ایستگاه های موقعیت آنی اشاره کرد و گفت: ۲۵ دستگاه در استان تهران داریم که به‌روز رسانی و نوسازی آنها در برنامه قرار گرفته و از سال گذشته تا کنون حدود ۱۲ ایستگاه را به‌روز رسانی شده است.

توسعه ایستگاه‌های مکران

رییس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه به توسعه ایستگاه های مکران اشاره کرد و گفت: این منطقه از حیث بحران برای ما مهم است. مکران منطقه مهم و مستعدی است که پیشتر سونامی در آن اتفاق افتاده و می تواند در آینده دوباره این اتفاق بیفتد و یکی از دلایل  توسعه شبکه در منطقه این است که ایستگاه ها بتوانند در زمان وقوع بحران سونامی عمل کنند.

وی افزود: امکان پیشگیری از وقوع زلزله در جهان وجود ندارد، اما در سونامی با توجه به سرعت پایین تر، امواج دریا تا به ساحل برسند امکان آن وجود دارد. این مهم با توسعه شبکه فراساحلی که بتواند به عنوان مرکز پایش تراز دریا در زمان وقوع سونامی عمل کند، می‌تواند منطقه را از نظر سونامی محافظت کرده و خسارت جانی و مالی را کمتر کنیم.

این مقام مسوول گفت: چند ایستگاه در منطقه مکران مستقر شده که به عنوان ایستگاه های هشدار سونامی برای ما عمل خواهد کرد.

وی به وقوع سونامی در حدود ۷۰ سال پیش که بیشتر کراچی را تحت تاثیر خود قرار داد اشاره کرد و گفت: منطقه مکران ما هم خسارت به دنبال داشته و در تاریخ ثبت شده است و احتمال وقوع سونامی در منطقه وجود دارد.

جاویدانه اضافه‌کرد: گسل هایی در بستر دریا داریم که می تواند منشاء ایجاد سونامی در منطقه باشد.

وی درباره نرم افزاری که امروز رونمایی شد، گفت: تفاوت آن این است که داده های برخط را هم به طور هم‌زمان نمایش می دهد؛ یعنی افراد می توانند در همه ایستگاه های هواشناسی داده های لحظه ای تراز دریا را هم ببینند. برای منطقه مکران باید این سرعت افزایش پیدا کند. باید چند ثانیه ای باشد اما در دیگر ایستگاه ها می تواند چند دقیقه ای باشد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.