تاریخ انتشار : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی صحیح نیست/ نقاط قوت فاطمی‌امین بیشتر است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی صحیح نیست/ نقاط قوت فاطمی‌امین بیشتر است
تهران- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بدون توجه به سیاست‌های پولی-مالی نمی‌توان مشکلات موجود را برطرف کرد، گفت: استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی را صحیح نمی‌دانم.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی با بیان اینکه اطلاعی از موضوع واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان مجلس ندارد، گفت: تا به‌حال برای هیچ‌ فردی برای دریافت خودرو چه در نوبت و چه بی‌نوبت، هیچ سفارشی به هیچکدام از خودروسازان نکرده‌ام.

وی در مورد استیضاح وزیر صمت اظهار کرد: اگر هدف‌مان حل اقتصاد کشور از جمله مباحتی مرتبط با خودرو و زیرمجموعه‌های وزارت صمت است، بدون توجه به سیاست‌های پولی-مالی نمی‌توان مشکلات موجود را برطرف کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برای روشن‌تر شدن این مساله باید به آمارها توجه کرد و افزود: اگر قصدمان انجام مقایسه صحیح میان ارزش کالا و خدمات است، باید خط‌کش سنجش ارزش کالا و خدمات‌مان باثبات باشد، به همین دلیل مقایسه‌های خود را با ارزش سکه طلا انجام می‌دهم زیرا سکه طلا از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱، ارزش خود را نسبت به تمام ارزهای دنیا، بهتر حفظ کرده است.

حجت‌الاسلام میرزایی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۱، با یک سکه طلا می‌توانستیم ۴۰ کیلو گوشت قرمز خریداری می‌شد اما امروز می‌توانیم با قیمت یک سکه طلا، ۷۰ کیلو گوشت قرمز تهیه کنیم، یادآور شد: بین گرانی و تورم تفاوت وجود دارد، یعنی گرانی زمانی است که ارزش پول‌تان حفظ شده اما قیمت یک کالا بیشتر شده است اما تورم هم یعنی قیمت واقعی کالا اضافه نشده است، بلکه ارزش پول که براساس آن ارزش کالا و خدمات سنجیده می‌شود، کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه بنابر این گوشت قرمز دچار تورم شده اما گران نشده است، اضافه کرد: با یک سکه طلا، در سال ۱۳۹۱ می‌توانستیم به‌ترتیب ۱۶۷ کیلو مرغ و ۱۵۶ کیلو تخم مرغ تهیه کنیم اما امروز می‌توانیم ۲۵۶ کیلو مرغ و ۱۷۶ کیلو تخم‌مرغ خریداری کنیم؛ این آمارها نشان می‌دهد که گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ گران نشده اما گرفتار تورم شده است.

نماینده مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۱ به ترتیب می‌توانستیم با یک سکه، ۱۹۸ کیلو برنج یا ۵۲ حلب روغن جامد و یا ۴۳۸ بسته پنیر ۴۰۰ گرمی اما امروز ۱۲۸ کیلو برنج یا ۳۸ حلب روغن جامد و یا ۳۱۳ بسته پنیر ۴۰۰ گرمی می‌توانیم خریداری کنیم، یعنی برنج، روغن جامد و پنیر واقعا گران شده است.

میرزایی با بیان اینکه این مقایسه را هم می‌توان در مورد خودروها انجام داد، تاکید کرد: فرض کنید در سال ۱۳۹۱ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۲۹ سکه طلا و امروز با ۲۰ سکه طلا، پژو پارس با ۲۴ سکه طلا و امروز با ۲۰ سکه طلا، پژو ۲۰۷ با ۳۶ سکه و امروز با ۲۵ سکه طلا، تیپا صندوق‌دار با ۱۴ سکه طلا و امروز با ۱۳ سکه و رانا با ۲۲ سکه طلا و امروز با ۱۹ سکه طلا خریداری می‌شد یا می‌شود؛ مقایسه‌هایی است که نشان می‌دهد اگرچه این خودروها دچار تورم شده‌اند اما گران نشده‌اند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا مسئول تورم در کشور وزیر صمت، وزیر کشاورزی، وزیر رفاه است یا نه؟، اظهار کرد: در بحث حقوق و دستمزد، در سال ۱۳۹۲ یک فرد با حداقل حقوق می‌توانست می‌توانستید یک نیم سکه بخرید اما امروز با حداقل حقوق می‌توانید یک سوم سکه خریداری کنید که نشان می‌دهد قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با طرح این پرسش‌ها که مسئول قدرت خرید مردم و تورم بوجود آمده در ۱۰ سال گذشته چه کسی است؟ و آیا مسئول این اتفاقات وزیر صمت یا وزیر راه یا وزیر آموزش پرورش و … است یا افراد دیگر؟، اظهار کرد: مسئول تورم بوجود آمده فرمانده اقتصادی دولت‌ها، معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه هستند.

وی در این خصوص اضافه کرد: می‌بایست ابتدا مجلس درخصوص سیاست‌های پولی و مالی دولت، این مسئولان را مواخذه کند، در شرایطی که این افراد توانستند ارزش پول ملی را حفظ کنند و نوسانات در وزارتخانه‌ها ایجاد شد، آن موقع وزیر مربوطه آن وزارتخانه را مواخذه کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه تاکید کرد: در شرایط فعلی اولویت مواخذه مجلس می‌بایست مسئولانی از دولت باشند که مسئول تورم در کشور هستند و سیاست‌های پولی و مالی در اختیارشان است.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی استیضاح وزیر صمت صحیح است؟، تصریح کرد: با توضیحاتی که عرض کردم، استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی را صحیح نمی‌دانم و معتقدم استیضاح نفرات دیگر باید در اولویت قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام میرزایی در مورد عملکرد وزیر صمت هم گفت: هر وزیری نقاط قوت و ضعفی دارد اما در مجموع نقاط قوت عملکرد فاطمی‌امین بالاتر از نقاط ضعف آن است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.