تاریخ انتشار : شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی ۱۲ سال گذشته در ایلام مشاهده نشده است

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی ۱۲ سال گذشته در ایلام مشاهده نشده است
ایلام - مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی ایلام گفت:

 

طی ۱۲ سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.

دکتر “شهرام باسامی” روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: امسال نیز زیستگاه های پرندگان بومی و مهاجر نظیر رودخانه، تالاب، آبگیر و دریاچه های پشت سدها و دریاچه های طبیعی با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان به طور مرتب مورد پایش و رصد قرار گرفته و این روند کماکان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است، افزود: باتوجه اینکه پرندگان مهاجر در طول سفر خود از مسیرهای گوناگونی عبور می کنند، مخزن و انتقال دهند ویروس آنفلوآنزا به شمار می روند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی ایلام یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع، از شهریورماه در استان ستاد پیشگیری از این بیماری با مشارکت دستگاه های مرتبط تشکیل و تمهیدات لازم در این خصوص برنامه ریزی شد.

باسامی با بیان اینکه دامپزشکی استان ایلام دارای یکی از آزمایشگاه های مجهز کشور است، ادامه داد: همواره زیستگاه های پرندگان وحشی استان رصد می شود تا در صورت مشاهده لاشه مشکوک پرندگان از آن لاشه نمونه برداری و آزمایش های لازم انجام بگیرد.

وی یادآور شد: برنامه ریزی لازم برای ورود پرندگان وحشی مهاجر به استان جهت پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با مشارکت دستگاه های مرتبط از جمله محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است.

باسامی اضافه کرد: همچنین به روستاییان، عشایر و مرغداران صنتعی اطلاع رسانی و هشدارهای لازم در خصوص این بیماری انجام گرفته و نیز برای روستاییان و عشایر به ویژه ساکنان حاشیه زیستگاه های آبی استان کلاس های آموزشی برگزار شده است.

وی توصیه کرد: روستاییان و عشایر هنگام ورود پرندگان مهاجر به استان ایلام طیور خود را محصور و از نزدیک شدن ماکیان خود به پرندگان وحشی جلوگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام هم در این خصوص اظهار کرد: گشت های مشترک این اداره کل با دامپزشکی در زیستگاه های محل اتراق پرندگان مهاجر در حال انجام است.

“علیررضا محمدی” یادآور شد: هرچند پرندگان مهاجر زمستان گذران از اواخر آبان ماه در این استان حضور دارند اما برنامه ریزی های لازم برای مقابله با این بیماری در استان و جلوگیری از شیوع آن در استان تدوین شده است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه لاشه مشکوک پرنده، علت مرگ با انجام آزمایش و نمونه برداری از آن لاشه جمع آوری و پرنده نیز معدوم سازی می شود.

به گزارش ایرنا، استان ایلام همه ساله پذیرای ۳۰ گونه پرنده مهاجر است که طی ماه های آبان تا فروردین در زیستگاه های استان ایلام فصول پاییز و زمستان را سپری می کنند.

گونه مهم و در معرض انقراض هوبره، سبزقبا، چنگر، حواصیل، باکلان و انواع غاز و اردک از جمله این پرندگان مهاجر هستند که از مناطق سرد نیمکره شمالی به استان ایلام مهاجرت می کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.