تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸

طحان نظیف: ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند/ به ازای هر کرسی انتخابات مجلس ۳۸ نفر می‌توانند رقابت کنند

طحان نظیف: ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند/ به ازای هر کرسی انتخابات مجلس ۳۸ نفر می‌توانند رقابت کنند
تهران- سخنگوی شورای نگهبان گفت: بیش از ۱۱ هزار نفر توسط هیات های نظارت انتخابات تایید صلاحیت شدند.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گوی زنده تلویزیونی اعلام کرد: فهرست نهایی نامزدها برای وزارت کشور ارسال شده است، انشالله طی دو روز آینده فرصت ابلاغ وزارت کشور به فرمانداری ها و اعلام به افراد است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: یک میلیون و ۷۵۰ هزار سند را در این مقطع مورد بررسی قرار دادیم، بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط ثبت نام بودند که صلاحیت آنها مورد بررسی و حدود ۱۱ هزار نفر صلاحیت آنها مورد تأیید قرار گرفت که این عدد دو برابر تأیید صلاحیت‌های در انتخابات مجلس قبل است یعنی نسبت تاییدصلاحیت‌ها بیش از ۵۲ درصد بوده که این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است و به ازای هر کرسی ۳۸ نفر با هم رقابت خواهند کرد.

طحان نظیف گفت: ما کشوری هستیم که تعداد داوطلبان شرکت کننده در انتخابات مجلس در آن بالاست، به ازای هر کرسی ۳۸ نفر با هم رقابت خواهند کرد. ما مقید به قانون هستیم و این حساسیت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است اما قانون جدید به کمک شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت آمد البته به نفع داوطلبان نیز هست.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه تایید صلاحیت‌های این دوره از اقشار مختلف مردم با تخصص‌های گوناگون هستند افزود: در بین تایید صلاحیت شده ها، بیش از ۸۰۰ نفر استاد دانشگاه، بیش از ۱۵۰ نفر پزشک و کادر درمان، ۱۳۰۰ نفر فرهنگی، ۲۰۰ نفر از وکلا و قضات حضور دارند. بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و ۳۷۰۰ نفر دهه شصت هستند. بیش از ۳ برابر تعداد کرسی‌های مجلس از بانوان تایید صلاحیت شدند که این افراد میتوانند مجلس جوانی را تشکیل دهند.

۲۶ نماینده فعلی تایید صلاحیت نشدند 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از میان نمایندگانی که برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت نام کرده‌اند تا این مرحله تایید صلاحیت نشده‌اند که این میزان نسبت به دوره قبل که ۹۰ نفر بود کاهش قابل توجه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: البته این افراد هم فرصت اعتراض دارند که ممکن است در شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند.

زمان اعلام اعتراض ۱۷ تا ۱۹ دی است 

طحان نظیف گفت: زمان دقیق اعتراض داوطلبان عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت شده از ۱۷ تا ۱۹ دی ماه است که داوطلبان فرصت دارند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

وی ادامه داد: افرادی که از نتایج این مرحله شکایت دارند، از روز یکشنبه با مراجعه به سامانه داوطلب به ثبت شکایت خود اقدام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بیش از ۴ هزار نفر از داوطلبان در تهران و هیات‌های نظارت استانی دعوت شدند تا ابهامات و نکات آن‌ها شنیده شود.

طحان نظیف درباره تبلیغات انتخاباتی گفت: این مهم است که افراد فرصت برابر برای ارائه برنامه‌های خود داشته باشند، با برنامه‌های پیش بینی شده قرار است صفحاتی از سوی صدا و سیما برای این موضوع اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه تخلفات تبلیغاتی هم توسط دستگاه‌های مسوول مورد بررسی قرار می‌گیرند، ادامه داد: ما یک شبکه ۳۰۰ هزار نفری ناظرین داریم که از اقشار مختلف جامعه این وظیفه مهم را انجام می‌دهند البته سامانه‌ای هم برای عموم مردم وجود دارد که از آن طریق تخلفات احتمالی را به ما گزارش می کنند.

قانون به شفافیت مالی داوطلبان تاکید دارد 

طحان نظیف اضافه کرد: قانون در رابطه با شفافیت مالی داوطلبان تاکید دارد که نامزدها از چه افرادی می‌توانند کمک مالی دریافت کنند و از چه کسانی نمی‌توانند کمکی دریافت کنند، به طور مثال داوطلبان نمی‌توانند از محکومان قضایی و اشخاص حقوقی همچون صاحبان هولدینگ‌های اقتصادی و شرکت‌ها و موسساتی که کار اقتصادی انجام می‌دهند و همچنین خارجی‌ها کمک مالی دریافت کنند.

وی افزود: قانون ضمانت اجراهای خوبی هم پیش‌بینی کرده و علاوه بر مجازاتی که برای نامزدها در صورت تخطی از قانون در نظر گرفته شده، ضمانت‌های اجرایی همچون محرومیت از کاندیداتوری تا دو دوره در صورت اثبات تخلف نیز پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بحث شفافیت مالی، محدودیت‌هایی نیز برای حامیان مالی نامزدها در نظر گرفته شده و هر فرد یا حزب سیاسی نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد از کل هزینه‌های تبلیغاتی یک نامزد را متقبل شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، داوطلبان موظف هستند در سامانه‌ای که وزارت کشور پیش از این اعلام کرده، هزینه‌هایی که به عنوان تبلیغات انتخاباتی انجام می‌دهند را با جزئیات ثبت کنند تا این اطلاعات با تراکنش‌هایی که در حساب بانکی انتخاباتی آنها به ثبت رسیده، سنجیده می‌شود.

وی افزود: البته در این رابطه وزارت کشور طبق فرآیندی که در قانون به آن اشاره شده، بر اساس سه معیارِ محدوده جغرافیایی، جمعیت و تعداد کرسی‌ها در هر حوزه انتخابیه، سقف هزینه‌کردی را برای نامزدها معین خواهد کرد که البته این سقف باید به تصویب هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نیز برسد که به داوطلبان ابلاغ می‌شود.

۴ بهمن نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اعلام میشود 

وی درباره اعلام نتایج مجلس خبرگان رهبری گفت: زمان اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز ۴ بهمن است که بعد از آن فرصت ثبت شکایت هم وجود دارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.