تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

راهکارهایی برای مشارکت مردمی در جهش تولید *نصرت اله حیدری

راهکارهایی برای مشارکت مردمی در جهش تولید   *نصرت اله حیدری
ایلام - مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری کردند، بی‌شک برای عملیاتی کردن این راهبرد،

هم حاکمیت باید بستر را فراهم بکند و هم مردم نیز در اقتصاد و تولید مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایرنا، دولت باید نقدینگی بخش تولید را تامین کند، این به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند، علاوه بر آن فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار به حداقل خود برسد. خلاصه دولت باید فضای عمومی را برای مشارکت مردم در اقتصاد فراهم کند.

در کنار این اقدامات دولت، مردم نیز در جهش تولید نقش برجسته‌ای دارند، برخی از مهم‌ترین این راهکارها فهرست‌وار بیان خواهد شد:

۱-ایجاد تعاونی‌های مردم پایه برای جذب سرمایه‌های خرد و سرمایه‌گذاری آن در تولید، مردم در این بستر می‌توانند در جهش تولید مشارکت کنند.

۲_ایرانی باید باور کند خانه خود را خودش باید بسازد، لذا باید از تمام دارایی خود برای ساخت ایران دریغ نکند، گام اساسی در این بخش رونق تولید است، فرهنگ تن‌آسایی، تنبلی و عدم ریسک باید از ادبیات کاری جامعه ایرانی برداشته شود، همه سرمایه های خُرد به سمت سرمایه‌گذاری هدایت گردد.

۳_خرید کالای ایرانی، یعنی حمایت از کارگر ایرانی، یعنی حمایت از تولید، یعنی رونق فضای کسب و کار، یعنی ایجاد اشتغال پایدار، مردم می‌توانند با خرید کالای ایرانی به رونق تولید و در نهایت جهش تولید کمک بسیار کنند.

۴_مقاومت منفی از طریق نخریدن کالاهای قاچاق، این یعنی حمایت از تولید داخلی، این یعنی اولویت با خرید کالای ایرانی و حمایت از کارگر ایرانی، این در جامعه ما باید به گفتمان غالب تبدیل گردد.

۵_دانشگاه‌ها و جامعه علمی با تشکیل و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان به رونق تولید،بهره‌وری بالا، رقابتی بودن کالای ایرانی کمک کنند، با تحقق این مهم زمینه برای صادرات کالای با کیفیت ایرانی فراهم می شود، با رونق صادرات، تولید نیز جهش خواهد یافت.
۶-پرداخت به موقع مالیات می‌تواند به رونق سرمایه‌گذاری و جهش تولید کمک کند، مخصوصاً واحدهایی که این روزها با کمبود نقدینگی مواجه هستند، مردم باید پرداخت مالیات را در راستای رونق تولید کمک به سرمایه‌گذاری در کشور تلقی نمایند.

۷-مردم می‌توانند بخشی از سرمایه خود مثل طلا، ارز و سکه را که در خانه بلوکه کرده‌اند به بانک‌ها بدهند تا بانک‌ها بتوانند با تکیه بر آنان سرمایه‌گذاری کنند و از تولید حمایت نمایند، یعنی مهم به تقویت ارزش پول ملی و کاهش تورم کمک خواهد کرد.

۸-افراد دهک‌های بالا منابع مالی خود را به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع سنگین و طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال زا سوق دهند، این یعنی خط بطلان بر سوداگری وحمایت از تولید.

۹_خرید سهام شرکت‌های دولتی از سوی مردم،دولت نیز باید شرکت‌های سودده را در بازار بورس عرضه نماید، این باعث می شود دولت در دیگر بخش ها مثل مناطق محروم سرمایه گذاری نماید.

امیدوارم با برنامه‌ریزی دولت و دیگر ارکان نظام، زمینه مشارکت واقعی مردم در اقتصاد فراهم آمده و بستر برای جهش تولید عملاً شکل گیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.