تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

زاکانی: 

تناقضی بین دارایی‌ها و وضعیت فعلی کشور وجود دارد

تناقضی بین دارایی‌ها و وضعیت فعلی کشور وجود دارد
تهران- نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بین دارایی ها و وضعیت فعلی کشور تناقض وجود دارد، بنابراین نیاز به تحول احساس می شود و مهیای مدیریت این تحول هستیم.

علیرضا زاکانی یکی از هفت نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری امشب با حضور در شبکه خبر به سوالی در این خصوص که چرا شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را انتخاب کرده است، تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی، هر حوزه ای که نیاز به فداکاری و فعالیت داشت پیش قدم و در هر حوزه ای که منفعتی در آن تقسیم شد، غایب بودم؛ از سن ۱۵ سالگی به مدت ۶۲ ماه در جبهه حضور داشتم و مسوولیت های مختلف داشتم.

وی افزود: علاوه بر این، در دانشگاه فعالیت های اجتماعی و سیاسی داشتم و مسوولیت بزرگترین تشکل دانشجویی کشور را بر عهده گرفتم؛ همچنین در سال ۸۲ به عرصه سیاست ورود کردم و بعد از هیأت رییسه مجلس به کمیسیون آموزش و تحقیقات ورود کردم.

زاکانی خاطرنشان کرد: با این تجربیات مشاهده کردم که داخل صحن بودن، موثرتر از در صدر بودن است و با پای خودم پایین آمدم.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، کشور را دچار مشکلات جدی دانست و اظهار داشت: بین دارایی ها و وضعیت فعلی کشور ما تناقض وجود دارد، بنابراین نیاز به تحول در کشور احساس می شود و مهیای مدیریت این تحول هستیم.

انتخاب ۱۰۰ نفر برای ستون فقرات دولت

زاکانی در پاسخ به پرسشی در خصوص معرفی کردن کابینه پیشنهادی خود قبل از پیروزی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری، این امر را غلط دانست و تاکید کرد: در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۱۰۰ نفر را برای کمک به ستون فقرات دولت معرفی می کنم. اما اگر از الان معاون اول را معرفی کنم و بعد از پیروزی، فرد شایسته تری به نظرم برسد، نباید امکان معرفی فرد بهتر را داشته باشم؟

وی با بیان اینکه نگاه شایسته سالاری دارد، گفت: اگر فردی که با دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حال همکاری است، جهت های بنده را پسندید امکان حضور در کابینه مان را دارد.

کاهش نرخ تورم
زاکانی در ادامه این گفت و گو با اشاره به برنامه های خود برای کاهش نرخ تورم، گفت: متاسفانه تورم در کشور از ۵۰ سال گذشته تاکنون ۲ رقمی مانده و تنها کشوری که تورم ۲ رقمی در دنیا دارد، ایران است.
وی میانگین تورم در سطح جهان را دو و نیم اعلام کرد و افزود: به صورت مقطعی برای کوتاه مدت، تنظیم برنامه و برای میان مدت و بلند مدت برنامه های مدون داریم.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مبارزه با گران فروشی، بیان کرد: اراده برای نظارت و دقت باید وجود داشته باشد. دولت احساس می کند راحت روی هواپیما نشسته و این هواپیما را به حال خود رها کرده است، رانت خورها و بی قیدی دولت باعث شد فشار سنگینی بر گُرده مردم ایجاد شود.
به گفته وی، آنچه رقم می خورد، دقت، نظارت و جلوگیری از رانت و شفافیت است و به واسطه مولفه هایی، دولت کارشناسان، عالمان، عاقلان و خادمان، مسوولیت را بر عهده می گیرند و این امر را مرتفع می سازند.
زاکانی خاطرنشان کرد: دولت شرایط را به حال خود رها کرده است و ستاد کنترل بازار هیچ نقش پذیری دقیق و منظمی ندارد؛ نظیم بازار که باید مبتنی بر آینده باشد به حال خود رها شد چرا که دولت درگیر روزمره خود است؛ امال حل این مسأله با دقت، همت و نظارت کاملا شدنی است.

کاهش نرخ بیکاری ۱۳ درصدی
وی با اشاره به نرخ بیکاری در کشور و کاهش آن، بیان کرد: نرخ بیکاری ۱۰ درصد نیست بلکه ۱۳ درصد است؛ بسیاری از کسانی که جویای کار هستند خسته شده اند؛ همچنین کارگران فصلی و زنان بسرپرست خانواده در محاسبه نرخ بیکاری وارد نشده اند. حقایق به سمع و نظر مردم نمی رسد و مردم با همه وجود درد را احساس می کنند.
رییس مرکز پزوهش های مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در فوریت با اصلاح حوزه اقتصاد و مدیریت، توجه خود را معطوف به جهش تولید می کنیم؛ ما به عوارض و ریشه عوارض باید دقت داشته باشیم. آنچه در دولت کارشناسان مورد توجه قرار دارد، ریشه این عارضه است که ناظر به رکود و تنبلی دولت و بهره مندی اداره امور خود از جیب مرم توسط تورم است.
زاکانی با بیان اینکه یک و یک دهم جمعیت دنیا و بالغ بر ۶ درصد امکانات دنیا در ایران است، تصریح کرد: مشکل ما بی عرضگی و وادادگی است در حالی که کشور مشکلی ندارد.

بازار مسکن به شرایط حاد رسید
وی در ادامه با اشاره به نابسامانی ها در بازار مسکن، تاکید کرد: بازار مسکن به یک شرایط حادی رسیده است، الان خرید مسکن ۷۵ متری در شهرستان ۲۸ سال و در تهران ۵۸ سال طول می کشد. واقع امر این است که به قانون اساسی عمل نکردیم و سر به هوا حرکت می کنیم؛ خودمان اشرافی گر شده ایم و کوخ نشین را فراموش کرده ایم.
به گفته نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در کشور ۳۵۰ هزار مسکن به صورت طبیعی ساخته می شود و وظیفه ما تسریع در ارایه مسکن است، در حالیکه ۱.۹ سال طول می کشد تا یک مجوز مسکن صادر شود.

زاکانی در ادامه با اشاره به ساماندهی بازار سرمایه تاکید کرد: بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، دولت در سال ۹۹ مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای اداره خود کسب امکان کرد؛ برای سال ۱۴۰۰ آنچه دولت به جا گذاشت ۳۴ هزار میلیارد تومان است که دولت آینده باید جبران کند. شاهد سیاست های متناقض و نگاه درآمدی به بورس، هستیم. به جای اینکه دولت به بورس تزریق کند، از بورس برای اداره خود هزینه می کند.
وی با اشاره به راهکار، اظهار داشت: شرایط به سمتی می رود که بورس را به عنوان جایگاه مطمئن با ریسک پذیری منطقی خود تبدیل می کنیم.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با ایجاد زمینه اجماع جمعی و بالا بردن سرمایه های اجتماعی همچنین اطمینان مردم، بورس را به آرامش می رسانیم، گفت: با دقت، کارشناسی و سیاست گذاری پایدار به سمتی می رویم که بورس بهترین محل برای سرمایه گذاری مردم باشد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از متن مردم هستند، ادامه داد: برای مردم و فدایی مردم هستیم، مگر می شود ماهی را از آب جدا کرد. اگر کسی شک کرد او را به ۴۲ سال پیش ارجاع دهید.

مبارزه با مافیای واردات
زاکانی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا چه میزان از مافیای واردات مطلع است، تاکید کرد: از ۲۰ سال گذشته در مبارزه با فساد، شرایطی را دنبال کرده ام. پشت پرده مافیای واردات، دولت و دست های پیدا و پنهان خادمانی است که دنیا و قدرت برای آن مهمتر از جان مردم است.
وی افزود: خود را با رئوس این مافیا درگیر کرده ام و با وزیر اطلاعات ۲۰ سال قبل، معاون رییس جمهوری و دیگران درگیر مبارزه با مافیا بودیم؛ مافیا به چشم کوچک می آید اما پشت آن آدم های بزرگی دیده می شوند.

خانه ای توسط مجلس ثبت نام نکردم
زاکانی درباره سطح زندگی خود، تاکید کرد: سطح زندگی ام مثل مردم است و از مال دنیا هیچ امکانی به عنوان سرمایه گذاری در بورس یا بانک ندارم؛ از مجلس ماشینی نگرفتم و خانه ای هم از طریق مجلس ثبت نام نکرده ام.
وی گفت: مقابل برخی وزرای گردن کلفت ایستادم و آنها حریف من نشدند، چون لکه خاکستری در من نبود که روی آن متمرکز شوند. عین مردم هستم و این افتخار من است؛ اگر با شما مردم نباشم، نبودنم بهتر از این است که باشم.
نماینده مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت زندگی خانواده خود، اظهار داشت: چهار دوره نماینده مجلس بودم و هیچ گَردی به زندگی خانواده ام اضافه نشد. کسی که ۱۳ سال نماینده باشد مسیری را طی می کند که ۱۰۰ درصد رعایت کرده است؛ وقتی بنا است به عنوان مصلح دست به اصلاح بزنم، از خلاف این گونه اعمال خجالت می کشم.
زاکانی ادامه داد: همسرم فعالیت فرهنگی می کند، سه دختر دارم که هر سه نفر ازدواج کرده اند و چهار نوه دارم؛ هیچ کدام از دخترانم در مناصب دولتی مشغول به کار نیستند. یکی از دخترانم با ۲ فرزند، در مدرسه غیردولتی کار می کند.

۲ دهه با ریشه های فساد جنگیدم
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از رشد سلول های فساد، خاطرنشان کرد: ۲ دهه با ریشه ها و تنه های قطور فساد در برخی از مسوولان کشور مواجه شده ام که امید را در جامعه می کشند و نخبگان را دچار سرخوردگی و یأس می کنند؛ در این ۲ دهه بیش از ۶۰ تا ۷۰ بار با شکایت این افراد به دادسرا رفتم و به کمک مردم، یک بار هم محکوم نشدم.
وی گفت: اینجا جایی است که از تجربیات گذشته باید استفاده کرد. رانت و فساد در درون دولت است و اگر غیرت دینی وجود داشته باشد، شکم گرسنه محرومان در یاد مسوولان می آید؛ اینطور نمی شود عده ای در جامعه باشند که شب از سیریِ خوردن، خواب شان نبرد و عده ای هم باشند از گرسنگی تا صبح سنگ به شکم ببندند.

زاکانی در ادامه سخنانش با اشاره به سه تعهد خود به جوانان، بیان کرد: سن ازدواج در آقایان ۲۹ سال و در خانم ها ۲۴ سال همچنین میانگین سن اشتغال ۳۳ سال است. ازدواج، اشتغال و مسکن را به جوانان متعهد هستم چون قانون به ما تکلیف کرده است. دولت کارشناسان نسبت به مردم متعهد است و این مشکل را مرتفع می کنیم.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره ورود مقامات به برخی حاشیه ها، اظهار داشت: این روزها عده ای در حال تخریب کردن بنده هستند که با ارایه پاسخ منطقی، از کنارشان عبور می کنم و وارد هیچ حاشیه ای نمی شوم. به جوانان قول می دهم در دولت بنده، جز کار، تلاش و خدمت همچنین جز ایجاد مشارکت برای تحول برای مردم کاری نمی کند.

دانشگاه محل تحول کشور
زاکانی درباره سرعت رشد علمی در کشور، گفت: رشد علمی در دهه ۸۰ پیشرفت خوبی داشت اما الان در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ در این زمینه دانشگاه ها را محول تحول کشور قرار می دهم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.