تاریخ انتشار : شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اصحاب رسانه

خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی بی سابقه است

خشکسالی  و کاهش آب های زیرزمینی بی سابقه است
نگاه اقتصاد

 

نوراله تیموری؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در نشست‌ با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد، با اشاره به حضور چشمگیر ملت ایران در پای صندوق های رای و پایبند بودن به آرمان های انقلاب و تجدید بیعت با حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) و گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران فقید استان مرحومان حاج پژمان مهدوی فر و حاج سامی شهبازی و خدمات ارزنده این عزیزان در حوزه خبر و اطلاع رسانی، به بیان گزارشی از وضعیت چالش ها و فعالیت های شرکت آب و فاضلاب استان پرداخت.

 

این مسئول با بیان این که در سال ۱۴۰۰ در کشور به دلیل کاهش نزولات آسمانی یک وضعیت خاص پدیدار شده، خاطرنشان کرد: در استان به دلیل توپوگرافی خاص، وضعیت خاص تری ایجاد شده و نسبت به سنوات گذشته شاهد کاهش ۴۵درصدی نزولات آسمانی بودیم.

 

تیموری از خشکسالی بی سابقه امسال در تاریخ ۵۰ ساله ایران سخن به میان آورد و افزود: این امر باعث ایجاد چالشهای بسیاری برای صنعت آب و برق استان شده است. ایشان اضافه کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد سطح آب های زیرزمینی بر اثر خشکسالی کاهش پیدا کرده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه گفت: گرمای زودرس که امسال از اواسط فروردین آغاز شده، ما را با چالش مواجه کرده است.

 

تیموری از نوسانات و قطعی برق در کل کشور و استان به دلیل کاهش توانایی نیروگاه های برق آبی در تولید برق سخن گفت و افزود: استقرار ۸۰ هزار کولر آبی در شهر ایلام با سرانه مصرف هر کولر ۲۵۰ لیتر در شبانه روز و افزایش چشمگیر مصرف آب ناشی از بیماری کرونا، از اساسی ترین عوامل موثر بر کمبود آب بوده است.

 

مدیرعامل آبفای استان به بحث در زمینه گرانی آب ایلام پرداخت و با اشاره به این که جامعه روستایی استان ۳ برابر و جامعه شهری ۲ برابر استانداردهای موجود آب مصرف می کنند، تصریح کرد: در کنار الگوی اشتباه مصرف آب شرب در راستای آبیاری خانه باغ ها، شستشوی خیابان ها و کوچه ها، تامین آب دام و طیور توسط دامداران و هزینه بالای تولید آب در ایلام به عنوان گرانترین آب در کشور، ارایه خدمات به شهروندان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

 

تیموری طرح های عمرانی اجرا شده در راستای کاهش تعداد روستاهای با آبرسانی سیار توسط شرکت اشاره کرد و گفت: در طول چند سال گذشته بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان در راستای کار جهادی برای آبرسانی به ۲۴۰ روستای استان جذب و سرمایه گذاری شده است. ایشان افزود: هم اکنون تعداد ۲۱۵ روستایی که با تانکر آبرسانی می شدند به ۱۸ روستا کاهش پیدا کرده و امیدوارم طی دو سال آینده هیچ روستایی با آبرسانی سیار نداشته باشیم.

 

این مسئول در ادامه با اشاره به این که شرکت آبفا ایلام سال گذشته در راستای خدمات رسانی به مشترکین برنامه هایی مهمی از جمله بهسازی۳۷ دهنه چشمه،  رفع ۲هزار و ۴٠٠ مورد شکستگی در شبکه توزیع  در نقاط شهری و روستایی،  احداث ده باب مخزن آبی با حجم ۵۰۰۰ مترمکعب،  تعویض ۶ هزار کنتور خراب،  اصلاح و توسعه ۷۴ کیلومتر شبکه آب در دستور کار قرار داده، خاطرنشان کرد: در خصوص تعمیر و احداث خط انتقال چشمه  گل گل از هدر رفت حدود ۱۲۰ لیتر آب جلوگیری به عمل آمد.

 

مدیر عامل شرکت آب کو فاضلاب استان در ادامه سخنان خود با بیان این که مشکل ۲۰ ساله  کمبود آب شهر ایلام رفع خواهد شد، اضافه کرد: در راستای اجرای پروژه انتقال آب از سد چم گردلان هم اکنون ۱۵۰ لیتر در ثانیه سرانه آب شهر ایلام اضافه شده که با اجرایی شدن کامل این پروژه، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه ظرف چند ماه آینده به ورودی شبکه آب شهر ایلام افزوده خواهد شد. ایشان افزود: که با پایان یافتن اقدامات فنی این پروژه شاهد بالا رفتن توان انتقال و توزیع آب از سد به شهر و رفع مشکل کمبود آب شهر ایلام خواهیم بود.

 

تیموری در خصوص آبرسانی به شهرستان ملکشاهی گفت : برای آبرسانی به این شهرستان هم اکنون پروژه آبرسانی از سد ایلام در حال اجرا می باشد که امیدوارم تا پایان تیرماه لاین اضطراری این پروژه به بهره برداری برسد. ایشان یادآور شد: از سال ۹۲ تا ۱۳۹۸ کل اعتبارات تخصیصی پروژه ۲۸ میلیارد تومان بوده که در سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای تکمیل آن به ۱۰۰ میلیارد دیگر نیازمندیم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی، گفت: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی و اجرای پروژه تصفیه خانه آب تحول بزرگی در تامین آب این شهر ایجاد می‌کند و با بهره برداری از این پروژه دیگر مشکلی در خصوص تامین آب این شهر و روستا‌های اطراف وجود نخواهد داشت.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان در پایان شاخص کیفی آب ایلام را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با پایش آب ایلام توسط دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان ناظر و کنترل کننده کیفیت آب به صورت روزانه می توان ایلام را یکی از استان های سرآمد در بحث کیفیت آب معرفی کرد زیرا شاخص کلرسنجی با ضریب ۹۵ درصد و شاخص میکروبی هم با ضریب ۹۹ درصد بالاتر از استانداردهای کشوری است.

 

در پایان این نشست، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان به سئوالات برخی از خبرنگاران پاسخ گفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.