تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

پاسخگویی قاضی‌زاده هاشمی به تماس‌های مردمی؛

نجابتِ ایثارگران و رسالت سنگین یک بنیاد

نجابتِ ایثارگران و رسالت سنگین یک بنیاد
تهران- نجابت خانواده ایثارگران و متانت، روی گشاده و مطایبات رئیس بنیاد شهید، نشست پاسخگویی به تماس‌های مردمی را صمیمانه‌تر کرد و قاضی‌زاده هاشمی از تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای بهبود شرایط زندگی کسانی سخن گفت که عزیزی را در راه وطن تقدیم کرده‌، یا خود در مسیر دفاع از ایران جنگیده و آسیب دیده بودند.

 

هشتمین جلسه پاسخگویی به تماس‌های مردمی در ساختمان شهید بهشتی پاستور به گفت‌وگوی بی‌واسطه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص داشت و «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» پشت میز شخصی حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نشست تا پای حرف‌ها، رنج‌ها و درددل‌های خانواده بزرگ ایثارگران بنشیند؛ نشستی که گشاده رویی و کلمات محبت‌آمیز و مزاح‌های گاه به گاهِ معاون رئیس‌جمهور با شهروندان تماس‌گیرنده از اقصی نقاط کشور، شاید بخشی از تلخی‌های آن را کم‌تر کرد.

عزیر باشی برادر!

نخستین تماس از خوزستان بود؛ دیاری که جنگ تحمیلی هشت ساله از آنجا آغاز شد و با رشادت مردمانش و همه ایران، همانجا پایان یافت و ذره‌ای از خاک وطن به دست ارتش متجاوز صدام نیفتاد. تماس‌گیرنده، فرزند جانباز بود و از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درخواست تبدیل وضعیت در قرارداد کاری خود را داشت. استخدامیِ پیش از بهمن ۱۴۰۰ بود و قاضی‌زاده هاشمی از مشکلات قانونی تبدیل وضعیت برایش گفت اما قول داد برای رفع این مشکلات همه تلاش خود را به کار گیرد.

جانباز و برادر شهیدی از یاسوج، پشت خطی بعدی بود؛ پس از معرفی خود، قاضی‌زاده هاشمی با مهربانی گفت که عزیز باشی برادر، من در خدمتم و حرف‌های شما را با جان و دل می‌شنوم. او هم از دریافتی‌های کم خود سخن گفت که کفاف پرستاری از مادر شهید را نمی‌دهد. در هر توضیحی، رئیس بنیاد شهید با سعه صدر پرسش‌های دقیقی درباره شرایط خانواده و مادرش می‌پرسید و در نهایت توضیح داد که اگر شهید، پیش از شهادت در جایی کارمند بوده، دریافتی خانواده شهدا به دلیل همان اشتغال بیشتر از دریافتی خانواده‌هایی خواهد بود که شهید عزیزشان کارمند نبوده است.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به گلایه پرداختی اندک حق پرستاری تصریح کرد که این میزان دریافتی کافی نیست اما بضاعت بنیاد فعلاً در همین حد است اما چنانچه بودجه درخواستی دولت برای سال آینده به تصویب و تأیید مجلس برسد، این مبلغ ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

گلایه دیگر ایثارگر یاسوجی، از وضعیت گلزار شهدای یکی از بخش‌های تابعه این شهرستان بود که رئیس بنیاد شهید وعده رسیدگی به این موضوع را داد و در ادامه حرف‌هایش گفت که رئیس‌جمهور هم در این زمینه مساعدتی به بنیاد داشته و تلاش می‌کنیم در سفر به یاسوج این وضعیت را سامان دهیم.

تماس بعدی از قزوین و از سوی فرزند جانبازی بود که سال گذشته داغ پدر دیده است. جوان قزوینی درباره مشکلات خانواده و دریافتی اندک گفت و درخواست وام داشت اما با توجه به اینکه پیش از این یک‌بار از تسهیلات مسکن بنیاد استفاده کرده بودند، تخصیص دوباره وام امکان‌پذیر نبود. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اما قول داد مشکل این خانواده هم در کمیسیون موارد خاص پیگیری می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان تماس و در پاسخ به این پرسش خبرنگاری که آیا این توضیحات در شهرستان‌ها به افراد داده نمی‌شود، گفت «گرچه فرصت برای گفت‌وگوی خانواده ایثارگران با مدیران استان‌ها وجود دارد اما با توجه به اینکه پیش از این امضاهای طلایی در مرکز بود، برخی از مردم ترجیح می‌دهند مشکلات خود را با مقام بالاتر هم مطرح کنند». رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره رویکرد دولت سیزدهم تأکید کرد که «سیاست ما در بنیاد این است که هر اختیاری در مرکز وجود دارد، در استان‌ها هم همان اختیارات وجود داشته باشد تا گرهی از کار مردم باز شود».

جانبازی از تهران هم تماس گرفت که فوق لیسانس بود و در شرکت زیرساخت وزارت ارتباطات کار می‌کرد و پیشنهاداتی برای بهبود شرایط جانبازان در برنامه توسعه هفتم داشت. درباره مزایای دریافتی جانبازی بر اساس حضور داوطلبانه در جبهه و احکام و پاداش بازنشستگی از مهمترین موضوعات پیشنهادی این شهروند تهرانی بود. قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به او از بررسی نظام امتیازی حضور در جبهه خبر و توضیح داد که تجمیع امتیازات حضور در جبهه و درصد جانبازی باید بر اساس قانون جدیدی صورت گیرد که نیازمند تأمین اعتبار است.

فرزند شهید با ۹ اختراع ثبت‌شده و تحصیل‌کرده رشته‌ی مکانیک، تماس‌گیرنده بعدی بود که درباره اختراع چادرهای مکانیزه امداد و دست‌های مصنوعی با تکنولوژی‌های جدید سخن گفت و از رئیس بنیاد شهید برای رفع موانع تولید انبوه و تجاری‌سازی اختراعاتش که آنها را برای کشور «ارزآور» دانست، استمداد طلبید.

قاضی‌زاده هاشمی که تیمی از همکارانش را نیز برای شنیدن درخواست‌های خانواده ایثارگران با خود همراه کرده بود تا پیگیری موارد فوری را به‌صورت آنلاین به آنها ارجاع دهد، از جوان تهرانی خواست که اختراع خود را به تأیید کارشناسان حوزه مربوطه از پزشکان تا متخصصان طب فیزیکی برساند و در مرحله بعد، نمونه مورد نیاز آزمایش شود تا مجوز تولید و سرمایه‌گذاری به آن داده شود. رئیس بنیاد شهید این قول را هم داد که معاون بهداشت و درمان بنیاد هم موضوع را بررسی کند تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

ارادتمند شیرازی‌ها هستیم!

تماس بعدی از شیراز بود و پشت‌ خط، وکیلی که جانباز بود و به برخی آیین‌نامه‌ها و قوانین محدودکننده تخصیص مزایا به خانواده شهدا و ایثارگران انتقاد داشت. قاضی‌زاده هاشمی در احوالپرسی گرمی با او از ارادتش به شیرازی‌ها گفت و درباره دغدغه‌ای که مطرح کرده بود توضیح داد: قانون با آیین‌نامه محدود نمی‌شود و پرداختی‌هایی چون شهریه دانشگاه دانشجویان ایثارگر را بپردازید اما با تعیین رشته و دانشگاه و جزئیات آن از سوی قانونگذار و این آیین‌نامه‌ها، حقوق و مزایای فرزندان شهدا و ایثارگران را محدود نکرده بلکه قانونمند کرده و سامان داده است تا آنها در رشته‌ها و دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که آینده شغلی داشته باشند.

شما را تنها نخواهیم گذاشت

«با چهل سال سابقه خدمت، کار در آسایشگاه اعصاب و روان جانبازان و دو بار انتخاب به‌عنوان پرستار نمونه، چون از کمبودها و سوءمدیریت‌ها گلایه داشتم و پیگیر شرایط جانبازان بودم از کار اخراجم کرده‌اند»! این جمله اولین درددل تماس‌گیرنده بعدی با رئیس بنیاد شهید پس از سلام و احوالپرسی و ابراز خرسندی از امکان بیان بی‌واسطه مشکلاتش بود. مفصل توضیح داد که مرکز نگهداری جانبازان با شرایط خاص با چه مشکلاتی مواجه شده و او چه پیگیری‌هایی کرده است و برخی مدیرانِ سابق این مرکز چه برخوردهایی با او داشتند؛ تأکید کرد که هیچ تخلفی انجام نداده و هیچ حکم تأیید شده‌ای هم که دلیل اخراجش را مشخص کند، وجود ندارد.

در خلالِ تماسش مشخص شد که خبر تخلفات این مرکز به بازرسی ریاست جمهوری هم رسیده و رئیس مرکز ارتباطات مردمی هم شخصاً پیگیر شرایط آن مرکز بوده و اصلاحات و تغییرات مدیریتی در آنجا آغاز شده است. قاضی‌زاده هاشمی قول داد که پرونده‌اش را بررسی کند و اگر مشکل خاصی نداشته باشد، سریعاً به محل کار بازمی‌گردد. حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی هم تأکید کرد ما حامی کسی هستیم که نسبت به شناسایی تخلفات حساس باشد و شما را تنها نخواهیم گذاشت.

تماس بعدی از کرمان و از سوی جانباز و برادر شهید بود؛ از اینکه توانست با معاون رئیس‌جمهور همکلام شود، خوشحال بود و با همان لهجه شیرینی که داشت گفت که فکر می‌کرده موضوع گفت‌وگوی مستقیم با رئیس بنیاد شهید، یک شوخی از طرف دوستانش باشد که قاضی‌زاده هاشمی هم با خنده به او پاسخ داد «نه عزیزم! سر کار نیستی؛ من خودمم». شهروند کرمانی برای رئیس بنیاد شهید توضیح داد که اعضای بازنشسته ایثارگر شرکتی تأسیس کردند و اکنون مشکل تمدید پروانه ساخت مسکن پیدا کرده‌اند. از آنجا که محل ساخت‌وساز خارج از محدوده بود، قاضی‌زاده هاشمی هم قول مساعدت در این زمینه داد.

شهروند بعدی از قم و داماد شهیدی بود که نامش سال ۷۲ به عنوان شهید در بنیاد ثبت، اما بعدها از فهرست شهدا خارج شده! پیگیری خانواده در دیوان عدالت اداری موجب صدور رأی قطعی دیوان شده که شهید بودن را تأیید کرده اما بنیاد آن را نپذیرفته است. قاضی‌زاده هاشمی هم تأیید کرد اگر رأی قطعی قضایی وجود داشته باشد، بنیاد در این زمینه همکاری خواهد کرد.

هموطن دیگری از خوی، در مسیر ساخت هتل در این منطقه با مشارکت بانک دی به‌عنوان موسسه مالی متبوع بنیاد شهید به مشکلاتی برخورده بود و به توافق نمی‌رسید که قاضی‌زاده هاشمی توضیحات، موانع قانونی و محدودیت‌های موجود این بانک را توضیح داد اما قول پیگیری در صورت اجازه قانون را هم به شهروند تماس‌گیرنده داد.

تماس دیگر مربوط به جانباز نخاعی از بیرجند بود که نگران هزینه‌های بیمه‌ی چشم و دندان و مراکز خدماتی برای جانبازان این شهر بود. قاضی‌زاده هاشمی توضیح داد که مراکز اقامتی و توانبخشی در بیرجند وجود دارد و تلاش بنیاد شهید پیگیری مشکلات بیمه و هزینه‌های درمان ایثارگران و جانبازان است.

آخرین تماس‌گیرنده که قاضی‌زاده هاشمی به او پاسخ داد، فرزند شهیدی از استان اصفهان بود و با لیسانس برق مشکل اشتغال داشت. در میانه صحبت‌هایش، قاضی‌زاده هاشمی از طی شدن مراحل و تخصیص اعتبار برای استخدام ۸ هزار نفری که سال گذشته در آزمون پذیرفته شده بودند، خبر داد. به این فرزند شهید هم گفت که بنیاد برای فرزندان شهدا، آزمون دومی برگزار خواهد کرد تا در بخشی مشغول به کار شوند که مورد نیاز دستگاه‌ها باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان تماس از وجود ۱۷ هزار ردیف شغلی در کشور برای استخدام فرزندان شهدا گفت اما تصریح کرد که تاکنون تنها ۷ هزار ردیف شغلی مورد استفاده قرار گرفته است که دلیل آن هم عدم تناسب ردیف شغلی با تحصیلات متقاضیان است.

پیگیر مشکلات کلان مردم هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی در پایان تماس‌ها آماری از آنچه مرکز در هفت نشست پیشین به آن رسیده را اعلام کرد و گفت که در این تماس‌ها فراوانی موضوعات از سوی کارشناسان مرکز مشخص می‌شود و با توجه به مدت زمانی که در اختیار داریم، تلاش می‌کنیم موضوعاتی که جنبه عمومی بیشتری داشته و کلان‌تر هستند، مورد بررسی قرار ‌گیرند.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دستوراتی هم که دولتمردان به زیرمجموعه خود ابلاغ می‌کنند، برای گره‌گشایی از این موضوعات کلان است و تاکنون ۶۸ موضوع عام در ۱۳ محور کلان با حضور ۷ دولتمرد مطرح شده و مورد پیگیری قرار گرفته است.

جزئیات افزایش حقوق و مستمری ایثارگران در بودجه سال آینده

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان نشست هم درباره جزئیات حقوق و دریافتی ایثارگران در لایحه بودجه سال آینده، با تأکید بر اینکه تا مجلس تصویب نکند نمی‌توانیم قول قطعی بدهیم، گفت: آنچه دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است، رشد ۲۰ درصدی دریافتی ایثارگران است. البته همه مولفه‌های حقوق این رقم نخواهد بود و بعضی بیشتر و برخی کمتر است. در کل بین ۱۰ تا ۳۷ درصد حقوق والدین شهدا، مستمری، معیشتی، حقوق جانبازان، حق پرستاری و هزینه درمان افزایش می‌یابد که هرکدام بر اساس نیاز خواهد بود و این عناوین رشد متفاوتی خواهند داشت.

معاون رئیس‌جمهور در ارزیابی نشست پاسخ به تماس‌های مردمی با بیان اینکه بنیاد شهید سازمانی تخصصی با جامعه هدف مشخص است، گفت: این جامعه هدف مسائل و نیازهای متنوعی دارد که این مسائل یا به دلیل سوء عملکرد بخش‌های مختلف دستگاه ماست یا عدم توانایی ما در برآورد ساختن آن نیازهایتان یا اساسا مربوط یه دیگر دستگاه‌هاست اما چون بنیاد شهید خانه ایثارگران است، حتی اگر مشکلی در سایر دستگاهها داشته باشند با ما مطرح می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه موضوعات مطرح شده در تماس‌های تلفنی متنوع بود، گفت: بخشی از این تماس‌ها مربوط به واحدهای زیرمجموعه بنیاد و موسسات وابسته، برخی ناظر بر مسائل کلی مرتبط به ایثارگران و بخشی هم مربوط به مشکلات درمانی و معیشتی خانواده بزرگ ایثار و شهادت بود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا سطح اقدامات متناسب با نیازهای ایثارگران و شهداست، توضیح داد: در پاسخگویی به این نیازها سه سطح وجود دارد؛ سطح نیاز، سطح قانون و سطح توانایی مالی ما برای اجرای آن قانون که در حوزه وظایف قانونی، مبتنی بر منابع بودجه سنواتی صددرصد خدمات را ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برخی خدمات متوقف مانده بود و ۱۸ هزار میلیارد تومان از سنوات گذشته مطالبه وجود داشت، گفت: پرداختی‌هایی مانند هدیه ازدواج یا شهریه دانشگاه متوقف شده بود که با لطف و همت شخص رئیس‌جمهور و همراهی مجلس این موارد در حال پرداخت است و امسال مشکلی وجود ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با طرح این پرسش که آیا این چارچوب‌ها نیازمندی‌ها را پاسخگو هست، یا نه، تصریح کرد: قطعا این اقدامات نمی‌تواند همه نیازها را پاسخگو باشد و اقدامات بنیاد و نیازهای مردم دو موضوع باهم متفاوت است و مراجعه مردم نه براساس توان مالی ما و چارچوب قانونی که براساس نیاز خود است.

قاضی‌زاده هاشمی درباره سامانه هوشمند بنیاد امور ایثارگران هم گفت: افراد متقاضی گفت‌وگو با همه مدیران از هر رده‌ای در این سامانه ثبت‌نام کرده و مشکلات را اعلام می‌کنند و پس از بررسی این درخواست‌ها و مشخص شدن چارچوب آن، پاسخگویی به آنها انجام می‌شود.

وی در پایان هم اعلام کرد که تاکنون نزدیک به ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در این سامانه مشکلات خود را مطرح کرده‌اند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.