تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹

گزارش:

یلدا شبی برای تقسیم شادی ها و بودن در کنار سفره ی نیازمندان   *حشمت اله کرمی نژاد

یلدا شبی برای تقسیم شادی ها و بودن در کنار سفره ی نیازمندان   *حشمت اله کرمی نژاد
نگاه اقتصاد

 

شب یلدا با اینکه برای همه ایرانی ها یادآور یک شب خاطره انگیز و پاسداشت یک رسم دیرینه ایرانی است اما شاید برای بسیاری از خانواده های نیازمند در استان ایلام با خاطره ای خوش همراه نباشد و شاید هم بسیاری از آنها بخاطر مشکلات اقتصادی مراسمی به نام شب یلدا نداشته باشند و این مناسبت را همانند شبهای دیگر سپری کنند.

اما خوشبختانه در سالهای اخیر افراد نیکوکاری واره عرصه شده اند که با سخاوتنمندی و بخشندگی زمینه حضور خانواده های نیازمند در پای سفره شب یلدا را فراهم و شادی های این شب را تقدیم خانواده های نیازمند و فرزندان یتیم این خانواده ها کنند.

در استان ایلام در چند سال اخیر برخی موسسات خیریه، کمیته امداد و هلال احمر با همکاری افراد نیکوکار برنامه هایی را برای شب یلدای خانواده های نیازمند و تهیه اقلام خوراکی و سفره های شب یلدای این خانواده ها تدارک دیده و لحظات شادی بخشی را در شب یلدا به این خانواده ها تقدیم کرده اند.

در میان دستگاهها و موسسات غیر دولتی کمیته امداد نهادی است که بیشترین برنامه و ارتباط را با خانواده های فقیر و نیازمند جامعه دارد و در قالب برنامه های گوناگون به این خانواده ها خدمت رسانی می کند.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان ایلام این نهاد چند سالی است که تلاش می کند خانواده های  مددجو و نیازمند نیز بتوانند لحظات شادی بخشی را در کنار هم و در کنار سفره شب یلدا داشته و فقر مالی مانعی برای گرامیداشت این ایین سنتی در بین خانواده های مددجو نباشد.

رضا طاهری بیان کرد: کمیته امداد هر ساله علاوه بر زمینه سازی برای حضور مسئولان استانی و خیرین در میان اعضای خانواده های مددجو در شب یلدا، تلاش می کند به این مناسبت زمینه مشارکت خیرین در کمک به این خانواده ها و تهیه سبدهای غذایی و تنقلات مخصوص شب یلدا را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال امسال قبل از  شب یلدا با دعوت از معاون عمرانی استاندار ایلام  برای حضور در کنار تعدادی از خانواده های نیازمند و بی سرپرست در شهر ایلام مشکلات این خانواده ها از جمله مشکلات مسکن آنها را بررسی کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان به دیگر برنامه های امسال کمیته امداد در شب یلدا اشاره کرد و از توزیع بیش از ۳ هزار سبد معیشتی و غذایی در بین خانواده های نیازمند این استان به مناسبت شب یلدا خبر داد.

رضا طاهری در این زمینه گفت: ارزش این سبدهای غذایی که شامل: گوشت،برنج، روغن،قند آجیل و تنقلات است بیش از یک میلیارد تومان بوده که با مشارکت کمیته امداد و خیرین استان تأمین شده اند.

وی افزود:  این سبدهای غذایی در همه شهرستانهای استان توسط امدادگران این نهاد پس از تهیه و بسته بندی در شب یلدا در اختیار خانواده های نیازمند قرار می گیرند.

طاهری تصریح کرد: هدف کمیته امداد از این اقدام این است که قشر نیازمند جامعه و خانواده های مددجو  بتوانند همانند دیگر اقشار مردم در این آیین سنتی و ایرانی در کنار هم و سفره خانواده شبی به یادماندنی داشته باشند .

وی همچنین از مشارکت مدیریت سازمان میوه و تره بار شهر ایلام در زمینه اهداء سبدهای میوه به خانواده های نیازمند استان ویژه شب یلدا تقدیر کرد.

علاوه بر کمیته امداد، هلال احمر استان ایلام نیز هر ساله برنامه هایی را برای گرامیداشت شب یلدا در میان خانواده های نیازمند فراهم و تدارک می بیند.

معاون اداره کل هلال احمر استان ایلام در این زمینه می گوید: سال گذشته و امسال ما با برنامه«یلدانه» توانستیم با حضور در جمع تعدادی از خانواده های نیازمند در سطح استان که با همکاری کمیته امداد و بهزیستی این خانواده ها را شناسایی کردیم  کمکهایی را در اختیار این خانواده ها قرار داده و در شادی شب یلدای آنها شریک باشی.

خانم شاهماری با بیان اینکه هلال احمر یک دستگاه مردم نهاد است و به این خاطر با خیرین همکاری خوبی داریم تصریح کرد: گرچه هدف ما حمایت از افراد غیرتحت پوشش است اما در استان همه نیازمندان به نوعی تحت حمایت هستند به این خاطر جامعه هدف ما هم مددجویان امداد و هم بهزیستی و هم غیر تحت پوشش ها هستند.

در گرامیداشت آیین سنتی یلدا برای خانواده های نیازمند برخی موسسات خیریه نیز چند سالی است حضور خوبی دارند.

خانم رازی مدیر یکی از موسسات خیریه شهر ایلام با بیان اینکه ما در کمک به نیازمندان با دستگاههایی همچون بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر همکاری خوبی داریم افزود: ما چند سالی است که با هلال احمر در برگزاری برنامه یلدانه نیز همکاری خوبی داریم.

وی با عنوان اینکه هدف ما این است که نیازمندان را در این آیین سنتی خوشنود  و در این جشن چله ای آنها مشارکت کنیم.

تصریح کرد: پارسال به همین مناسبت توانستیم بیش از هزار کیلو میوه و مقادیری آجیل برای این خانواده ها تهیه و امسال هم برنامه های خوبی در این زمینه داریم.

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.