تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵

عضو کمیسیون تلفیق بودجه:

بودجه اتاق بازرگانی غیرشفاف هزینه می‌شود/ مصوبه مجلس در جهت شفاف سازی بودجه اتاق است

بودجه اتاق بازرگانی غیرشفاف هزینه می‌شود/ مصوبه مجلس در جهت شفاف سازی بودجه اتاق است
تهران-  عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس در واکنش به اظهارات رئیس اتاق ایران در خصوص واریز سهم ۳ در هزار درآمد صاحبان کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۱ به حساب خزانه، گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق در جهت شفاف سازی بودجه اتاق بازرگانی است.

 

«جعفر قادری » امروز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به انتشار کلیپی مربوط به یک سال پیش در برخی سایت‌ها، اظهار داشت: این کلیپ مربوط به گذشته است و مطلب جدیدی نیست که با هدف ایجاد تنش میان مجلس و اتاق ایران دست به دست می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه بحث اعضای اتاق بازرگانی را به این کلیپ گره نمی‌زنیم، افزود: اتاق بحث اشخاص است و باید با تلاش‌هایی که از قبل داشتیم، بتوانیم قانون اتاق را اصلاح و عملکرد اعضا را شفاف کنیم که این به نفع خود اتاق نیز است تا تصمیمات در مسیر روشن و فضای آرام پیش برود.

این نماینده مردم در  مجلس ادامه داد: درست است که دوستان تا حدودی نسبت به این کلیپ حساس شدند، اما باید توجه داشت که مانند کمیسیون اقتصادی که در یک فضای آرام امور را پیش می‌برد، اعضای اتاق نیز با آرامش و دقت بیشتری مصوبات مجلس را مرور کنند؛ چراکه واقعا از آقای شافعی که فرد بسیار با تجربه‌ای است، انتظار نداشتیم که یک فضای آرام را متشنج و از این رهگذر مشکلاتی در مسیر همکاری مجلس و اتاق ایجاد کند.

وی در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق، گفت: دوم بهمن ماه جاری کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، مقرر کرد که سهم ۳ در هزار درآمد صاحبان کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۱ از بودجه اتاق بازرگانی خارج و به خزانه دولت واریز شود. این منابع بودجه‌ای که در سال آینده از هزار تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده  و بخش مهمی از بودجه اتاق بازرگانی را تشکیل داده و در عین حال غیرشفاف هزینه می‌شود که با واریز به خزانه با شفافیت بیشتری همراه خواهد شد.

قادری یادآور شد: قرار بود در جلسه کمیسیون تلفیق درخصوص شیوه هزینه‌کرد این منابع جمع بندی شود، اما نمایندگان نسبت به کیفیت تخصیص آن به دستگاه‌های دولتی اعم از وزارت اقتصاد، سازمان توسعه تجارت و معاونت علمی ریاست جمهوری به جمع‌بندی لازم نرسیدند. از آنجا که کمیسیون بر شفافیت این منابع درآمدی تاکید داشت، مقرر شد در سال آینده سهم ۳ در هزار درآمد صاحبان کارت بازرگانی ابتدا به خزانه واریز شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما در مجلس شورای اسلامی هیچگاه خود را درگیر نظرات شخصی نمی‌کنیم ، بیان داشت: در مصوبات مجلس همواره همه جوانب در نظر گرفته می‌شود و بر پایه نظرات شخصی نیست. با این حال، اظهار نظرهایی درباره مجلس شد که نه‌تنها خوشایند نبود که بسیار دور از انتظار بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه این کلیپ مربوط به یک سال قبل است، گفت: اکنون به دلایلی دوباره این کلیپ منتشر شده اما نمایندگان نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهند. بهتر است رسانه‌ها نیز حساس نشده موضوع در یک فضای آرام دنبال شود و به حاشیه کشیده نشود. اینکه موضوع ۳ در هزارم مالیات در بودجه بیاید و به حساب خزانه واریز شود، خیلی موضوع خاصی نیست.

به گزارش ایرنا، با انتشار یک کلیپ از «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران، سوء‌تفاهمی بین مجلس و اتاق بازرگانی ایجاد شد. پیش از این، شرکت‌ها و واحدهای عضو اتاق ۳ در هزارم سود قبل از مالیات خود را به اتاق تخصیص می‌دادند، اما مجلس در بودجه ۱۴۰۱ تصمیم گرفت که سهم قطع و مانند سازمان توسعه تجارت اختصاص داده شود.

«عباس جبالبارزی» نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران نیز اظهار کرد: نه این ۳ در ۱۰۰۰ بلکه رقم بیشتری هم باعث کارآمدتر شدن این نهادها نمی‌شود. اتاق بازرگانی طبق قانون مشاور سه قوه است و به نوعی مجلس مشاور خود را تضعیف می‌کند. وظایف زیادی در قانون برای اتاق بازرگانی تعریف شده، تکلیف این وظایف چه می‌شود. به نظر می‌رسد که مجلس باید در این مورد تجدیدنظر کند.

کمیسیون تلفیق مجلس دوم بهمن ماه جاری مقرر کرد؛ سهم ۳ در هزار درآمد صاحبان کارت بازرگانی در سال آینده که از هزار  تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، از بودجه اتاق بازرگانی خارج و به خزانه دولت واریز شود اما در نهایت نمایندگان کمیسیون در خصوص کیفیت تخصیص این منابع به جمع بندی نرسیدند.

۳ در هزار درآمد دارندگان کارت بازرگانی که با هدف کمک به عملکرد شرکت‌های صادراتی از درآمدهای آن‌ها کسر و به اتاق بازرگانی اختصاص یافته است.

بر اساس قانون «نحوه تامین هزینه‌های اتاق بازرگانی» مصوب ۱۳۷۲، قرار بود از این منابع ابتدا به خزانه دولت واریز شود، سپس به اتاق بازرگانی اختصاص پیدا کند، اما از سال ۱۳۷۷ این منابع بدون نظارت دولت و به طور مستقیم به اتاق بازرگانی اختصاص یافت و هیچ نظارتی بر آن صورت نگرفت. از این رو رسانه‌ها نیز حذف این منابع از بودجه اتاق بازرگانی در شرایط فعلی را  اقدامی در راستای منافع ملی ارزیابی می کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.