تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۳۲

گام‌های تحول‌ساز دولت سیزدهم در خراسان جنوبی

گام‌های تحول‌ساز دولت سیزدهم در خراسان جنوبی
بیرجند - رییس جمهوری سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد و توجه به مساله تامین آب، استفاده از نیروهای کارآمد، اقتصاد معدن، تکمیل زیرساخت‌های راه و ریلی، فعال شدن بازارچه‌های مرزی و اقتصاد گردشگری از مهمترین محورهایی بود که به عنوان اولویت‌های توسعه استان بر آنها تاکید کرد.

 

خراسان جنوبی که از زمان تاسیس آن در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی بیش از ۱۶ سال می‌گذرد با وجود ظرفیت‌های متنوع از جمله در بخش‌های کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی اما همچنان استانی کم‌برخوردار از نظر برخی امکانات و زیرساخت‌هاست.

تامین آب یکی از نیازهای اساسی این منطقه مرزی است به ویژه که خشکسالی سال جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی نیز در دست اقدام است؛ طرحی که به گفته رییس جمهوری باید زمان اجرای آن محدودتر شود تا زودتر به نتیجه برسد و مردم منتظر نمانند.

توسعه زیرساخت‌ها و راه‌های دوبانده، تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن، فروش و صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی، توسعه صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی از جمله مطالبات این استان است که از زبان مسوولان و نمایندگان مردم مطرح و پیگیری شده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که نمایندگی مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری را نیز برعهده دارد، بیستم خرداد امسال در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم خراسان جنوبی گفت: برنامه ما این است که به خراسان جنوبی توجه خاص شود به دلیل این که ظرفیت‌ فراوانی در این استان وجود دارد.

وی افزود: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشاء یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند که با حمایت از آنها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی می‌شود.

رییس جمهوری گفت: امروز می‌بینیم که استعداد و ظرفیت خراسان جنوبی فوق آن چیزی است که وجود دارد و انجام می‌شود و اقدامات خوبی می‌تواند در جهت رفع محرومیت استان انجام شود.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زعفران، زرشک، عناب و انار اظهار داشت: فرآوری این محصولات می‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای استان ایجاد کند در حالی که الان ارزش افزوده آن نصیب دیگران می‌شود و اقتصاد خراسان جنوبی می‌تواند اقتصاد مبتنی بر داشته‌های استان باشد.

سفر استانی بدون تشریفات معمول

رییس جمهوری که هفته‌های گذشته در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور ماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد و صبح جمعه در سفری از پیش اعلام نشده وارد شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شد.

وی هدف خود را از سفرهای استانی بررسی مشکلات و محرومیت‌ها بدون تشریفات معمول عنوان کرد تا در این فرصت تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات با مشارکت مردم و مدیران انجام شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی بدو ورود به فرودگاه طبس از سوی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان ارشد استان مورد استقبال قرار گرفت و در اولین مقصد سفر راهی حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) شد تا ضمن زیارت این مکان مقدس، با مردم شهرستان طبس نیز دیدار کند.

مردم شهرستان طبس صبح امروز پس از اتمام دعای ندبه در صحن امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) برای دیدار با رییس جمهوری به انتظار نشستند و در مدت حضور آیت الله رئیسی نیز به ابراز احساسات و گفت و گو با وی پرداختند.

رییس جمهوری در مدت این سفر یک روزه به طور مکرر تاکید داشت که سفرهای استانی به دور از تشریفات معمول است و هدف اصلی شناخت مسایل از نزدیک، راهکاری رفع مشکلات، اولویت‌بندی مطالبات و کار میدانی است.

مساله آبی به صورت ویژه در دولت دنبال می‌شود

مساله آب مهمترین موضوعی بود که رییس جمهوری بدو ورود به خراسان جنوبی در فرودگاه طبس به آن اشاره کرد و گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

آیت الله رییسی راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را جزو اقدامات در دستور کار دولت سیزدهم برشمرد تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.

وی همچنین در بیرجند دومین مقصد سفرش و نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی، بار دیگر بر مساله تامین آب در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: این موضوع باید از طریق انتقال از دریای عمان به عنوان یک کار ضروری دنبال شود که برنامه‌ریزی شده تا افق ۱۴۰۴ این طرح اجرایی شود اما باید زمان اجرا محدود تا زودتر به نتیجه برسد.

رییس جمهوری مساله استفاده از آب چاه‌های ژرف را مطرح کرد و افزود: تاکنون در سیستان و بلوچستان نتیجه داده و در این خصوص سه حلقه چاه حفر شده که در خراسان جنوبی هم می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع آبی استفاده کرد.

وی گفت: مساله دیگر در خراسان جنوبی ستاد احیای قنوات استان است که باید بسرعت این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از این ستاد حمایت مالی کنند.

وی افزود: زمانی که تولیت آستان مقدس رضوی را برعهده داشتم اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه بخش اما کار ما کار محدودی بود.

رییس جمهوری گفت: این کار باید به صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

اولویت‌بندی و کار میدانی برای حل مشکلات کشور

آِیت الله رییسی در جمع مردم شهرستان طبس در حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) اولویت‌بندی و کار میدانی را لازمه حل مشکلات کشور خواند و گفت: نیاز دارد اول به شناخت مشکل و مسئله‌شناسی، دوم شناخت راهکارهای برون رفت از مشکلات و حل مسئله، سوم تعیین اولویت‌ها که چه مواردی اولویت دارد و چهارم به عزم و اراده جدی برای کار میدانی و اقدام و عمل که همه اینها به اعتماد عمومی و مشارکت عمومی و در یک کلمه به افزایش سرمایه اجتماعی در کشور تبدیل می‌شود.

فعال شدن ظرفیت‌های معدنی در خراسان جنوبی از دیگر موضوعاتی بود که رییس جمهوری در چند مورد از سخنرانی‌های خود بر آن تاکید کرد و در بازدیدی که از معدن زغالسنگ پروده طبس داشت به طور ویژه به مشکلات کارگران معدن پرداخت.

رییس جمهوری گفت: در استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های معدنی بسیار خوبی وجود دارد که فعال شدن آن به رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور و منطقه کمک می‌کند.

وی افزود: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی مانند معادن را داریم که می‌تواند فعال شود و به صورت عام و به صورت خاص در طبس ظرفیتی خوب است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال و موانع موجود رفع شود، باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود.

ضرب‌الاجل ۲۰ روزه برای رسیدگی به مشکلات کارگران

رییس جمهوری در پاسخ به مطالبات کارگران معدن زغالسنگ طبس تاکید کرد: نظام پیمانکاری باید کاملا متحول و به هیچ عنوان نباید حقوق کارگران ضایع شود.

وی اظهار داشت: کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.

وی افزود: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

رییس جمهوری گفت: معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند، نیاز کشور کاملا برطرف می‌شود و نیازی به واردات نداریم و اینجا کاملا این استعداد را دارد.

وی تحقق این موضوع را منوط به ۲ شرط اساسی دانست و اظهار داشت: اول اینکه زیرساخت‌ها باید تکمیل شود و معتقدم کارگران عزیز که اینجا کار می‌کنند باید حقوقشان کاملا پرداخت شود و حقی از آنان ضایع نشود.

آیت الله رییسی در دیدار با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی هم گفت: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان جنوبی که قبلا استان نبود، فرمودند اقتصاد منطقه مبتنی بر معدن است، سنگ‌های بسیار قیمتی در خراسان جنوبی وجود دارد که می‌تواند برای استان حرف اول را بزند و باید روی این معادن کار شود.

رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به خصوص معادن زغالسنگ طبس گفت: اگر زیرساخت‌های این معادن تکمیل شود، چند برابر نیروی اشتغال امروز می‌توانیم در این معادن شغل ایجاد کنیم و از طرفی نیاز کشور به واردات در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: چرا زمانی که چنین ظرفیت‌های غنی در کشور داریم، واردات انجام دهیم و این واردات بی‌رویه مراکز تولیدی داخل کشور را دچار مشکل می‌کند.

گره‌گشایی با کمک نیروی انسانی کارآمد

توجه به مزیت‌های منطقه‌ای این استان، استفاده از نظرات کارشناسی دانشگاهیان، بهره بردن از ظرفیت‌های گردشگری در راستای رونق اقتصادی و اشتغال جزو مهمترین تاکیدات رییس جمهوری بود.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل نیروی انسانی کارآمد در خراسان جنوبی اظهار داشت: با این حجم بالای نیروی انسانی کارآمد در استان خراسان جنوبی که داریم، خودشان می‌توانند مظهر خیلی از خلاقیت‌ها و ابتکارات باشند و گره‌ها را بگشایند.

آیت الله رییسی همچنین در دیدار با جمعی از نمایندگان اقشار مردم و نخبگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نیروهای ارزشمند از جمله عشایر، مرزنشینان و مرزبانان در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: مرزبانان ما نشان دادند که علیرغم تهدیدات مرزی، دین، فرهنگ و امنیت کشور را تضمین و تامین کردند.

مرز تهدید نیست

از آنجایی که خراسان جنوبی از طریق چهار بازارچه مرزی با کشور افغانستان ظرفیت مبادلات تجاری را دارد، پرداختن به مسایل مرز و بازارچه‌های مرزی از دیگر موضوعات مهم سفر رییس جمهوری به این استان بود.

آیت الله رییسی تصریح کرد که مرز تهدید نبوده بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

وی در راه بازگشت از شهرستان طبس و در بدو ورود به فرودگاه بیرجند اظهار داشت: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و  توسعه آن بینجامد که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.

رییس جمهوری بیان کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تاکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسوولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تاکید قرار می‌گیرد.

جاده و ارتباطات ریلی مساله جدی وزارت راه و شهرسازی

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان دوطرفه است.

توجه به راه آهن و دوبانده شدن جاده ها از جمله درخواست های مردم و مسئولان در این سفر بوده که رییس جمهوری در پاسخ به این اولویت مطرح شده گفت: یکی از مسایل جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مسئله را دنبال می‌کنند.

آیت الله رییسی اظهار داشت: جزو اولویت‌های این وزارتخانه اصلاح جاده‌های مواصلاتی و مسایل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامه‌ها است.

اگرچه از دیدگاه رییس جمهوری مشکلاتی در خراسان جنوبی وجود دارد که با باید به صورت اولویت‌دار به آن پرداخته و رفع شود اما او برکات انقلاب اسلامی را هم یادآور شد و اینکه کارهای زیادی در منطقه طبس و خراسان جنوبی انجام شده است.

وی گفت: به برکت انقلاب اسلامی در هر کوی و برزن استان کار شده ولی علیرغم همه تلاش‌های ۴۰ ساله باز هم محرومیت‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

او در این دیدار به سفری که در آستانه پیروزی انقلاب و زلزله طبس به آن شهر داشته اشاره کرد و گفت: در جریان خدمات‌رسانی به مردم شریف شهرستان طبس، شهید صدوقی و مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند که ما به عنوان طلبه با جمعی از طلبه‌ها برای کمک به مردم زلزله‌زده آمدیم.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی چهره شهرها، بخش‌ها و استان عوض شده و آنچه امروز می‌بینید و تصاویر آن نیز موجود است قابل مقایسه با قبل نیست.

رییس دولت سیزدهم افزود: جوان‌ها می‌توانند تصاویر وضعیت اول انقلاب و امروز را ببینند که کاملا چهره شهر و روستا عوض شده و این از برکت تلاش جهادگران و مجاهدانی بوده که برای توسعه و آبادانی کار کرده‌اند.

وی در نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی خطاب به مردم خراسان جنوبی اظهار داشت: مسایلی که نسبت به استان بیان شد چه بخشی که تاکنون بررسی شده و چه بخش‌هایی که مورد پیشنهاد است ولی کار کارشناسی نشده معتقدم در کارگروه‌های علمی و اجرایی که افراد صاحب‌نظر و مجریان در میدان نقش داشته باشند، امور کارشناسی و ابعاد آن سنجیده شود و بدانند نظرات و نگاه‌های کارشناسی شما مد نظر قرار خواهد گرفت.

آیت الله رئیسی گفت: وقت نشد همه مسائل در این جلسه بیان شود اما موضوعاتی که مطرح شد مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدواریم در نگاه‌ها و نظراتی که دارید موضوعات به دست بنده برسد و حتما پیگیری خواهد شد چراکه بدون شک نگاه‌ها و نظرات شما در جهت اهداف دولت که مردمی سازی و شکل گرفتن ایران قوی است، کمک کننده خواهد بود.

وی گفت: امیدوارم همه شما در جهت تولید قدرت برای کشور بکوشید و تولید قدرت فقط به معنای قدرت نظامی نیست اما این قدرت، قدرت اقتصادی، قدرت علم و فناوری بسیار مهم و داشتن نیروهای فرهیخته قدرت آفرین است.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری افزود: امیدوارم همه شما در تولید قدرت نقش‌آفرینی کنید و دولت هم بتواند به وظایف خود عمل کند.

ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به مردم خراسان جنوبی

آیت الله رئیسی درخصوص درخواست و اشتیاق مردم طبس برای دیدار با رهبر معظم انقلاب هم گفت: بدون شک ایشان هم همین اشتیاق را برای دیدار با مردم دارند ولی شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد مثل قبل دیدارها صورت بگیرد اما به بنده نیابت دادند که سلام ایشان را به مردم عزیز در استان خراسان جنوبی و طبس برسانم.

وی اظهار داشت: ایشان هم همواره برای مردم دعا می‌کنند و همیشه نگران مسائل و مشکلات استان‌های مختلف به ویژه استان‌های کمتر برخوردار هستند.

آشنا با مشکلات مردم

محله کاظمیه بیرجند از جمله محلات کم برخوردار در شمال شهر بیرجند است که رییس جمهوری عصر جمعه به صورت سرزده از این محله بازدید کرد و در جمع مردم گفت: ما از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستیم و به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد.

آیت الله رئیسی افزود: حاشیه شهر بیرجند مثل بسیاری از شهرهای کشور از مردمانی تشکیل شده که به دلیل ایجاد مشکلاتی چون خشکسالی، کم‌آبی و تحمیل شرایط به این مناطق مهاجرت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر زمینه‌های لازم مهیا شود، جوانان شما اهل کار و فعالیت هستند.

رییس جمهوری در پایان برنامه‌های این سفر یک روزه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی شرکت کرد و گفت: توزیع منابع باید در کشور به صورت عادلانه انجام شود و بهترین راه برای توزیع عادلانه منابع این است که بودجه‌ریزی براساس آمایش سرزمینی صورت گیرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی جمعه شب گفت: ما منابعی داریم که محدود است و نامحدود نیست لذا باید برای همه بخش‌های کشور باشد.

وی افزود: مطالعاتی که انجام شده در حوزه آمایش سرزمینی بستری است که می‌تواند توزیع منابع، اولویت‌ها و ضرورت‌ها براساس آن باشد.

رییس جمهوری اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ که گذشت اما سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۴۰۱ بر این اساس تصمیم‌گیری خواهد کرد و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هم باید بر این اساس برنامه‌ریزی و پیشنهاد کنند.

وی گفت: بخشنامه بودجه هم که توسط رییس سازمان برنامه و بودجه صادر می‌شود، بر این اساس تعیین اولویت‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای ما خیلی مهم است و نمایندگان مجلس و مدیران استان کمک کنند تا با توجه به محدودیت منابع براساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها توزیع منابع را داشته باشیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه براساس اولویت‌ها تخصیص منابع اعتباری را خواهیم داشت اضافه کرد: پروژه‌های نیمه فعال در استان باید در راستای اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه گره آن باز خواهد شد.

وی گفت: اگر مساله پروژه‌های نیمه فعال در خراسان جنوبی حل شود هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر استفاده از ظرفیت کویر ادامه داد: کویر یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند در این منطقه است و مطالعات و تحقیقاتی میدانی که در این زمینه انجام شده که باید از این مطالعات بهره‌برداری داشته باشیم.

رییس جمهوری افزود: مطالعاتی که در استان انجام شده یا محافل دانشگاهی انجام دادند، باید در اختیار قرار گیرد و تبدیل به یک برنامه برای دولت شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان کشارزی، اقدام بسیار ارزشمندی است.

آیت الله رئیسی افزود: باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود و اختصاص یابد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

رییس جمهوری صبح جمعه به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد و ضمن دیدار با مردم طبس در حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، از معدن زغالسنگ پروده طبس هم بازدید کرد.

وی ظهر همان روز در ادامه سومین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار و جمعی از مسوولان وارد مرکز استان شد و با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت الله رئیسی را در سومین سفر استانی همراهی کردند و حضور در نشست شورای اداری استان آخرین برنامه این سفر یک روزه بود.

رییس جمهوری هفته‌های گذشته نیز در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور ماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و امروز نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد.

رییس جمهوری در پایان سفر یک روزه به استان خراسان جنوبی جمعه شب، بیرجند را به مقصد تهران ترک کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.